Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

SUV markt / Het succes van de SUV verklaard

Het overdonderende succes van SUV’s en andere cross-overs blijft verbazen. En de honger is nog niet gestild, want de verkoopcijfers blijven groeien en groeien. Hoe komt dat?

Overzicht :

 

Het SUV-fenomeen is zo straf dat zelfs sociologen zich over de kwestie zijn gaan buigen. Zoals Yoann Demoli, doctor en organisator van sociologieconferenties aan de Universiteit van Versailles Sain-Quentin-en-Yvelines. Volgens hem komt het succes van SUV’s en andere cross-overs niet zomaar uit de lucht vallen, omdat dit soort auto’s beantwoordt aan een reële sociale vraag.

De eerste is “de steeds verdere ontwikkeling van de horizontale opdeling van de gamma’s van autobouwers. Nadat constructeurs volop op standaardisering hadden ingezet, zijn ze op zoek gegaan naar manieren om hun modellen te differentiëren door hun formaat. Deze ‘verticale’ opdeling vertaalde zich in een gamma dat strekt van kleine stadsauto’s tot grote en luxueuze reisberlines. Maar in de jaren 1960 is daar een ‘horizontale’ opdeling bijgekomen, die de modellen opdeelt volgens hun gebruik: eenvolumer, terreinwagen, coupé, cabriolet, enzovoort. De komst van de SUV sluit aan bij deze tendens: constructeurs bieden een nieuw soort model aan om andere types van consumenten te lokken”.

Economisch interessant

In tegenstelling tot die andere autogenres, die vooral werden gesmaakt in Europa, maken de uitstraling en de technische kenmerken van cross-overs het mogelijk om ze bijna in identieke vorm te gaan verkopen in de Verenigde Staten, Europa of Azië. Dat is een gemak waar de constructeurs uiteraard volop van willen profiteren, temeer omdat de technologie (platform, elektrisch netwerk, aandrijflijnen) toch grotendeels wordt gedeeld met de meer zogezegd traditionele modellen, waardoor de kosten nog meer worden gedrukt.

Een ander economisch voordeel: met een SUV kan je zo’n beetje alle mogelijke richtingen uit. Er kunnen coupé- of zelfs cabrioversies van worden afgeleid, maar ook gezinsgerichte zevenzitters en misschien nog andere vormen. Zoals Laurens Van Den Acker, hoofddesigner bij Renault, onlangs nog verklaarde wordt de SUV oprecht gezien als de auto van de toekomst: je kan gemakkelijk batterijen installeren onder de vloerplaat zonder daarmee de stroomlijn of de binnenruimte te benadelen. Hetzelfde gaat op voor autonome voertuigen, waar de SUV door zijn vorm perfect aangepast lijkt aan een nieuwe indeling van de binnenruimte – met naar elkaar kijkende stoelen bijvoorbeeld.

Drang naar avontuur

Los van het economische argument en de evolutie van de gamma’s van autobouwers schuilt een andere sleutel tot het succes van SUV’s in de noties van sociale status, vrijetijdsbesteding en de terugkeer naar de natuur. Yoann Demoli legt uit dat SUV-rijders graag opvallen, maar dat ze ook de routine willen doorbreken door tegemoet te komen aan hun honger naar open ruimte en terug te keren naar de natuur.

Dat lijkt paradoxaal, maar laat zich verklaren door het feit dat “de 4x4 aan de automobiel terug een dimensie van contact met de natuur geeft, zoals de allereerste auto’s dat ook deden. Door boven de weg uit te torenen brengt de SUV zijn passagiers dichter bij het landschap en laat hij hen toe aan het interieur te ontsnappen. Daar zit uiteraard een symbolische logica achter: wanneer ik met een terreinwagen of een SUV rijd, dan domineer ik de weg en zie ik hoger en verder…”, zo legt de socioloog uit, terwijl hij benadrukt dat dit niets te maken heeft met een “alfamannetjeshouding” (machogedrag). Een derde van de SUV-kopers is namelijk een vrouw, wat aan zou tonen dat “ook het vrouwelijke geslacht recht heeft om de andere bestuurders symbolisch en ostentatief te domineren”.

Wat er ook van zij, de houding van SUV-liefhebbers blijft verrassend. Want hoewel het duidelijk is dat een steeds groter deel van de maatschappij vandaag ‘groener’ wil zijn, door biologisch te eten of zich te interesseren voor duurzame ontwikkeling, is de SUV allesbehalve een cadeau voor de planeet: hij is groter, vergt meer grondstoffen om te worden gemaakt, weegt meer, verbruikt meer energie bij zowel de productie als het gebruik en stoot dus meer CO2 en vervuilende stoffen uit. Waar zit dan de logica?

Veiligheidsgevoel

De manier waarop het publiek naar SUV’s kijkt en hun succes wordt niet enkel door sociologen verklaard. Ook anderen hebben het fenomeen bestudeerd. Zo leren we dat gebruikers er een vorm van psychologische geruststelling in vinden. Vooral het vrouwelijke geslacht (30 tot 40 procent van de kopers) zit graag hoog, boven de rest van het verkeer, wat een veiligheidsgevoel geeft – bovenop een terugkeer naar de natuur, blijkbaar. Gebruikers vinden hun SUV’s ook luchtiger, robuuster, ruimer en veelzijdiger. Kortom, het zijn de ideale machines voor alle situaties, terwijl ze ook de macht hebben om de merkhiërarchie te verzwakken: je rijdt met een Qashqai en niet met een Nissan, met een Captur in plaats van een Renault of met een Tiguan eerder dan met een Volkswagen.

Maar dit mooie plaatje dient toch te worden genuanceerd. Want door zijn lichaamsbouw is een SUV zowel zwaarder als minder performant, dorstiger (10 tot 15 procent), duurder bij de aankoop en qua verzekering en ook duurder in onderhoud (grotere slijtage van banden en remmen) dan een traditioneel model. En het zo vaak naar voren geschoven veiligheidsargument is ook vals, want zoals meerdere studies van veiligheidsorganisaties zoals EuroNCAP hebben aangetoond zouden dit soort auto’s de bestuurder er vooral toe aanzetten om minder oplettend te zijn door dit valse gevoel van veiligheid, terwijl je eigenlijk helemaal niet beter beschermd bent. Hetzelfde geldt in de winter, waar de (zeldzame) vierwielaangedreven SUV’s (die nog meer CO2 uitstoten en dus minder worden verkocht) geen beter rijgedrag vertonen. Het hogere gewicht op de banden als gevolg van de vierwielaandrijving maakt dat de gripgrens op exact hetzelfde moment wordt bereikt als bij een tweewielaangedreven versie. Ook hier overheersen hardnekkige vooroordelen.

Engel of duivel?

Los van al deze analytische besluiten is het duidelijk dat het publiek hongerig blijft naar dit nieuwe autogenre, misschien tot we het punt van de indigestie bereiken. Dat laat zich verklaren door het feit dat de nadelen van deze auto’s volledig worden aanvaard door hun klanten, of zelfs wordt vergeven aangezien ze er een soort van therapie of antigif tegen existentiële angsten in vinden. Het beste bewijs komt van de meest conservatieve klanten, die vandaag verzot zijn op de Porsche Macan of Cayenne, de Bentley Bentayga, de Maserati Levante, de Lamborghini Urus en binnenkort ook de Rolls-Royce Cullinan, in afwachting van toekomstige SUV’s van Ferrari en Aston Martin. Dit idee van de machine als toevluchtsoord, die je helpt om afstand te nemen, zowel fysiek als sociaal, van je omgeving verleidt alle lagen van de bevolking. Je zou bijna kunnen stellen dat de SUV de Prozac van de 21ste eeuw is…

 

 

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken