Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Titels en records / AutoWereld Auto van het Jaar 2021: Hyundai Ioniq 5

Geschreven door Klaas Janssens op

Zes genomineerden, allemaal met een 100% elektrische aandrijving. Maar de redactie kon er maar eentje tot AutoWereld Auto van het Jaar 2021 kronen. En dat is de Hyundai Ioniq 5 geworden. De tegenstand was nochtans niet mals.

Overzicht :

Het was geen eenvoudige keuze, die voor de elektrische auto. Want we zijn er nog niet helemaal: de aankoopprijs is hoog en de laadinfrastructuur gebrekkig, waardoor de particuliere koper nog overtuigd moet worden. Niet meer dan een kwestie van tijd, want Europa duwt iedereen in een elektrische wagen. Daarom wou de AutoWereld-redactie zijn hoofd niet in het zand steken en vermijden dat de verkiezing zou ontaarden in een keuze voor of tegen de elektrische auto. 

Toegegeven, we hebben er even aan gedacht om de AutoWereld Auto van het Jaar te gebruiken als ode aan de verbrandingsmotor. Maar als we eerlijk waren, konden we niet anders dan vaststellen dat de grote sterren van het afgelopen autojaar op een elektrisch aandrijfgeheel vertrouwen. In het verleden hebben ook al EV’s als winnaar gehad: zowel de Tesla Model S als de Model 3 wisten de AutoWereld-trofee een keertje binnen te halen, dan is er eigenlijk geen weg terug meer.

AutoWereld Auto van het Jaar 2021

En de winnaar is...

En daarom gingen we dus voor een 100% elektrische selectie. We hebben geen directe concurrenten gekozen, maar zes auto's genomineerd die de Europese EV-transitie een flinke duw in de rug beloven te geven. Een waaier aan elektrische modellen die het huidige aanbod vertegenwoordigt en die de wijfelende autofanaat gerust moet kunnen stellen om de stap te zetten, of dat nu al morgen of pas overmorgen is. We gaan dus niet op zoek naar de snelste laadtijd of de grootste autonomie, wel naar het totale plaatje.

Hoewel hij de sympathy vote krijgt, is de Citrën Ami eigenlijk geen auto. De Spring is dat wel, maar zijn prijskaartje maakt zijn beperkte mogelijkheden niet goed. Een elekrische auto valt vooralsnog moeilijk te rijmen met de budgetformule die Dacia zo interessant maakt. De E-Tron is eigenlijk een Porsche Taycan en die technische verwantschap kost de Audi punten in plaats van er op te leveren. De iX is te lelijk en de EQS mist innovatie, al is iedereen het erover eens dat ook BMW en Mercedes fantastisch EV’s gebouwd hebben.

De enige die wel op zowat elk punt weet te scoren, zonder echt onbereikbaar te worden, dat is de Hyundai Ioniq 5. En dus ook onze terechte AutoWereld Auto van het Jaar 2021. 

AutoWereld Auto van het Jaar 2021

De rangschikking

Hoe we tot deze uitslag kwamen, lees je vanaf vrijdag 24 december in AutoWereld #433.

Foto's: Jeroen Peeters

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @kjanssens_pro

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken