Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Titels en records / Bloodhound SSC gaat in reorganisatie: een overzicht - UPDATE: over en uit

Het Britse initiatief om het snelheidsrecord op land tot over de 1.000 mijl per uur (1609 km/u) te krijgen is in reorganisatie gegaan. Ze moeten op zoek naar 25 miljoen Britse pond. Intussen is bekend dat het project wordt stopgezet.

Overzicht :

In 2007 ging het team rond Richard Noble en Andy Green al van start om het snelste voertuig op land te bouwen, de Bloodhound SSC. Daarmee verslaan ze enkel zichzelf, want tien jaar eerder kon het duo (Noble als leider, straaljagerpiloot Green achter het ‘stuur’) de geluidsbarrière al doorbreken met de Thrust SSC, goed voor een snelheidsrecord op land van 1228 km/u. Nu gaan ze voor de symbolische kaap van 1000 mijl per uur, ofwel 1609 km/u. Een probleem: held geld vliegt er sneller door dan de ‘auto’ dat tot nog toe doet.

De absurde vereisten

Dat het niet simpel is om een landvoertuig tot boven de 1600 km/u te jagen, snapt iedereen wel. Het nodige vermogen alleen al is om stil van te worden: de Bloodhound SSC stuift er vandoor met maar liefst 135.000 pk. Aan zulke snelheden heb je niet genoeg aan gewone wielen, dus maakt niemand minder dan Fuchs de ‘velgen’ uit massief aluminium van 15 cm dik en 92 cm in diameter. Ook de brandstofpomp is overmaats: met Jaguar als partner werd er besloten om de 5.0 supercharged V8 uit de F-Type te gebruiken, die met 550 pk wel voldoende zou moeten zijn om de 40 liter per seconde aan brandstof in de raket te jagen. Intussen zou die al achterhaald zijn en vervangen worden door een elektrische pomp.

Om heel snel te gaan moet je ook een heel lang recht stuk hebben, vraag maar aan Bugatti of Koenigsegg. Daarom werd er in Zuid-Afrika speciaal een vlakke zandstrook van 19 kilometer lang en 1,5 kilometer breed volledig vrijgemaakt van stenen. Moest er een steentje opgegooid worden door de supersnel draaiende wielen, zou die sneller dan een kogel door de raketwagen kunnen gaan. De cockpit werd voor de zekerheid versterkt met extra Kevlar-bepantsering, maar om dat rampscenario echt te voorkomen werden er 300 lokale vrijwilligers opgetrommeld om heel de strook met de hand (!) schoon te maken.

Time’s up

Net daar ligt het probleem een beetje. Die testbaan enkele jaren geleden al vrijgemaakt. De kans is dus groot dat er alweer stenen en andere rommel te vinden zijn op de strook. De te optimistische (en al een paar keer bijgestelde) tijdlijn van het project voorspelde een recordpoging ergens vorig jaar, nu rekent men pas op de zomer van 2019 voor er een test tot 800 km/u kan gebeuren. De verklaring is vrij simpel: om de eerste te zijn, moet je alles zelf eerst uitvinden en testen om te weten of iets werkt. Een weinig efficiënt proces, waardoor vertragingen en hogere kosten al snel komen loeren. Dat, gecombineerd met de hierboven beschreven benodigdheden, betekent dat het project geld verslindt aan een alarmerend hoog tempo. Een vicieuze cirkel, want zonder geld kan er ook geen vooruitgang worden geboekt.

Vorig jaar gaf Bloodhound te kennen dat het al 30 miljoen pond (ongeveer 34 miljoen euro) had uitgegeven. Nu, bij de bekendmaking van de reorganisatie, is er nog steeds 25 miljoen pond (28,5 miljoen euro) nodig om voor het record te kunnen gaan. De auto zelf is ongeveer af, maar er is personeel nodig om de nodige voorbereidingen te doen voor de recordpoging én om de recordpoging zelf uit te kunnen voeren.

Het team geeft de hoop hoe dan ook niet op: het bedrijf dat de reorganisatie leidt is FRP Advisory, dat dit jaar het Force India F1-team al met succes kon laten voortbestaan. De nodige som geld ligt in vergelijking veel lager bij Bloodhound, en de wereldwijde media-aandacht is groot. Ook op vlak van onderwijs heeft het project al veel betekend, vooral voor STEM-opleidingen in het thuisland. De waarde is er dus wel voor eventuele nieuwe partners.

Zal Andy Green er in slagen om onsterfelijk te worden als snelste man op land, waarschijnlijk voor de komende tientallen jaren? Dat valt nog te bezien.

Update 07/12/2018 14:40

Over en uit voor het Bloodhound-project: de organisatie maakte vandaag bekend dat het er niet in is geslaagd om een investeerder te vinden. Alle geleende materiaal wordt teruggegeven en de rest wordt verkocht om de investeerders deels terug te betalen. RIP.

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken