Heel wat Japanofielen zweren nog altijd bij de oude Supra A80 en zijn 2JZ-motor, die haast stratosferische vermogens aankon dankzij zijn zeer sterke bouw. Het zijn dezelfde mensen die hun neus ophalen naar de A90, die grotendeels is gebaseerd op BMW-techniek en ook een Beierse zes-in-lijn in het vooronder heeft ziten: de 3 liter-B58. Maar volgens Papadakis Racing, een Amerikaanse tuner en Formula Drift-team, is dat niet terecht.
1.000 pk met standaard onderblok
Stephan Papadakis bouwt al 15 jaar Formula Drift-racers, en kent dus wel het een en ander van motortuning. Hij heeft de B58 eens onder de loep genomen, en is tot de conclusie gekomen dat het mogelijk moet zijn om 1.000 pk uit de motor van de Toyota Supra A90 te halen zonder al te veel ingrijpende aanpassingen. Het onderblok zou bijvoorbeeld sterk genoeg zijn, al zijn er enkele complexe onderdelen die roet in het eten zouden kunnen gooien. Zo zit de ketting achteraan in het motorblok gebouwd, wat hem vervangen niet gemakkelijk maakt. Of het genoeg is om de critici het zwijgen op te leggen? Zolang het geen gietijzeren zes-in-lijn van Toyota zelf is, vrezen we er voor...