Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Tuning / Lichtste Porsche 911 ooit wordt 595 kg aan Emmentaler

Gatenkaas, dus. De Britse Porsche-specialist Karmann Konnection is bezig aan de lichtste 911 ooit op basis van een model uit 1968. En daarbij wordt elk onderdeel doorboord of vervangen door een lichter stuk.

Overzicht :

Auto’s worden steeds zwaarder, het is een trend die al een hele lange tijd gaande is door de vraag naar meer comfort, veiligheid en de laatste tijd ook meer batterijen. Een willekeurige middelgrote SUV gaat al snel over de 2 ton, terwijl zelfs een sportwagen als de Porsche 911 992 een dikkerdje is geworden met een leeggewicht van 1.565 kilo. Zelfs Michael Mauer, designchef bij Porsche, hunkert naar een nieuw back-to-basics model met een laag gewicht.

Karmann Konnection

Maar waar het ons zou verbazen dat een nieuwe Porsche weer richting de 1.000 kilo zou gaan, gaat Karmann Konnection nog meer dan 400 kilo lager. Eigenaar Richard King heeft namelijk als doel om zijn Porsche 911 uit 1968 de lichtste 911 ooit te maken. Waar het model ooit de fabriek uitrolde met een gewicht van een kleine 1.100 kilo, wil King geen gram boven de 595 kilo uitkomen. Daarvoor moet er echter meer gebeuren dan zomaar wat lichtgewicht panelen plaatsen en het interieur strippen.

Geperforeerde Porsche

Elk onderdeel dat vol gaten geboord kan worden, is dat ook. Het dashboard, de deurpanelen, het stuurwiel, de pedalen, zelfs de behuizing van de versnellingsbak is waar mogelijk getransformeerd tot gatenkaas. Dat doet niet veel goeds aan de stijfheid, maar King zegt wat strategisch laswerk te hebben uitgevoerd om te voorkomen dat de Porsche in stukken breekt bij de eerste kuil in de weg. De carrosserie is vervangen door panelen uit glasvezel, zelfs de deurhendels zijn lichter gemaakt en als kers op de taart krijgt de 911 de lichtste stalen velgen ooit, met een gewicht per stuk van 11,2 kilo inclusief een raceband van Dunlop. Het project is te volgen via Instagram.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken