We zouden niet zover gaan door te zeggen dat de creaties van Singer begonnen te vervelen, maar de meeste modellen van het restomodbedrijf volgden wel quasi hetzelfde recept: de looks van een klassieke 911 met modernere techniek en de mooiste materialen. Vandaag breekt het homoniem van de beste naaimasjienes echter uit zijn comfortzone met de All-terrain Competition Study, een klassieke 911 met modernere techniek... voor de off-roadracerij.
De ACS kwam tot stand op verzoek van een trouwe klant van het bedrijf, die direct twee exemplaren liet maken: deze witte, die bedoeld is voor hogesnelheidsrally's in de woestijn, en nog een rode die voor asfaltraces moet dienen. Toch heeft hij er geen bezwaar tegen dat toekomstige klanten hetzelfde willen doen met hun auto's. Het is dan ook geen vreemd concept voor een Porsche: de 911 Safari en de 953 en 959 Dakar staan in ons collectief geheugen gegrift, niet enkel vanwege hun successen.
Power? Prijs?
De basis voor de ACS komt van een 911 964 uit 1990, de 3,6 liter grote motor is iets moderner maar nog steeds luchtgekoeld en levert dankzij twee turboladers 450 pk, al zou dat vermogen ook nog hoger kunnen indien gewenst. Dat vermogen wordt via een permanente vierwielaandrijving overgebracht op de weg en de bestuurder heeft in ware rallystijl een sequentiële vijfbak en een hydraulische handrem om zijn Singer ACS over de stages te laten knallen.
Er zijn twee reservewielen aan boord, een grotere brandstoftank, een FIA-goedgekeurde rolkooi en het koetswerk maakt vlot plaats om toegang te verlenen aan de mechaniek als je iets moet herstellen of vervangen. Het interieur ziet er gelikt maar functioneel uit, met een navigatiesysteem voor de copiloot en de nodige aansluitingen en knoppen voor alle systemen aan boord. De prijs? Voor minder dan een miljoen krijg je geen ACS mee van Singer, en dat is nog maar een voorzichtige schatting...