Een van de leukste auto's waarmee de afgelopen jaren konden rijden, de Subaru BRZ. Maar allesbehalve perfect. Een evenwichtig chassis en voorspelbare rijdynamiek, maar de nochtans karaktervolle 2 liter-boxermotor mocht ons wat pittiger. De roep om een gemenere STI-versie weerklinkt dan ook als sinds het begin (Los Angeles 2011, remember).
En dat weet Subaru natuurlijk ook. Alleen is dergelijke BRZ STI nooit onderhandeld met ontwikkelingspartner Toyota en staat die dus niet op de planning. Maar dat wil niet zeggen dat Subaru geen goesting heeft in een hardcore BRZ, zoals ze graag onderlijnen met deze in New York getoonde Performance Concept.
De STI Performance Concept wil de ultieme Subaru BRZ zijn, een missie die ondersteund wordt door de agressieve bodykit die naast de street credibility vooral de aerodynamica en de koeling dient. We noteren opgepompte wielkasten, een laag over het asfalt schrapende luchthapper en een strijkplank van een achtervleugel. Zoals in de gloriedagen van de Impreza, inderdaad.
Onder de motorkap ligt opnieuw een 2 liter-boxermotor, zoals in elke Subaru BRZ of Toyota GT86. Maar deze keer hebben de Japanners er wel een turbocompressor opgevezen. Het blok is afgeleid van de Japanse GT300-racewagen en ontwikkelt een piekvermogen van 300 pk. Prestatiecijfers geeft Subaru niet vrij, wel dat de STI Performance Concept een verlaagd sportonderstel met aangepaste dempers, stabilisatoren en remmen draagt.
Een conclusie? Maken die handel. Nu. En dan knallen tegen de door TRD onder hangen genomen GT86 14R60.
Tuning
Chevrolet Corvette ZR1 gaat hybride, deze C8 Hennessey niet
