De Vlaamse autokeuring is iets strenger geworden. Vanaf 1 december 2019 pakken ze vooral de verlichting van wagens aan, waarbij ze kleinere toleranties combineren met zwaardere straffen. Voortaan riskeer je niet langer een opmerking voor een defect, maar krijg je meteen de rode kaart (waarbij je 15 dagen krijgt om het euvel te herstellen). Om de overgang niet te bruskeren, werken de keuringscentra evenwel met een overgangsperiode van een jaar.
Wanneer krijg je een opmerking en wanneer meteen een rode kaart? Waarop moet je letten?
- Rode kaart voor slechte werking, slechte staat of defecte bevestiging van standlichten, dagrijverlichting, achterlichten, stoplicht, mistlichten, richtingaanwijzers, waarschuwingslichten, achteruitrijverlichting en nummerplaatsverlichting
- Rode kaart voor storing of foute melding van grootlicht op het dashboard en voor storing van de schakelaar van de mistverlichting
- Groene kaart met opmerking voor storing van de verklikkers van de richtingaanwijzers en de waarschuwingsverlichting op het dashboard
- Groene kaart met opmerking voor een verkeerde frequentie van de richtingaanwijzers
- En natuurlijk ook een rode kaart voor de slechte werking van dim- en grootlicht, zoals in de rest van het land
Typisch Belgisch: elk gewest kan zijn eigen regels vastleggen voor de autokeuring, maar elke burger is wel vrij om naar een keuringscentrum naar keus over heel het land te gaan.