Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Innovatie / Uitgelicht: de 5 niveau’s van autonoom rijden

De zelfstandig rijdende auto komt dichterbij en dichterbij. De autonome rijfuncties worden opgedeeld in deze 5 levels of niveaus.

Overzicht :

De autonome toekomst ligt inderdaad op de loer. Het zal echter niet meer lang duren of we rijden volledig automatisch. De Audi A8 doet daar nog een schepje bovenop en wordt de eerste productieauto van niveau 3. Maar wat betekenen die niveau’s nu net? Hieronder lijsten we ze nog eens op.  

Niveau 1 – Assistentie

Het autonoom systeem kan een enkele rijfunctie overnemen. De bestuurder blijft echter verantwoordelijk en moet te allen tijde alert zijn om het stuur en de pedalen over te nemen. We denken bij niveau 1 ondermeer aan een adaptieve cruise-controlesysteem.

Niveau 2 – Gedeeltelijk autonoom

Zoals de naam al doet vermoeden, is een auto van niveau 2 bekwaam om twee rijfuncties op zich te nemen.  Toch moet de bestuurder nog steeds aandachtig zijn en rust de verantwoordelijkheid nog steeds op zijn schouders. Niveau 2 is voorlopig de hoogste graad in het autonoom rijden. We denken bijvoorbeeld aan Drive Pilot van Mercedes, Autopilot van Tesla en Volvo’s Pilot Assist. Je kan daarmee dus je handen van je stuur alsook je voeten van je pedalen halen.

Niveau 3 – Voorwaardelijk autonoom

Vanaf het derde niveau wordt het echt menens. Je ogen hoeven niet constant op de weg genageld te zijn, je kan gerust een hapje eten, de krant lezen en ja zelfs een berichtje sturen. Het systeem leest als het ware het verkeer en stemt het rijgedrag dan ook af op de omgeving en de regels. Toch moet je snel kunnen ingrijpen. Vrees niet, je krijgt sowieso een waarschuwing van enkele seconden.

De nieuwe Audi A8 hanteert level 3, toch als Europa een wettelijk kader vindt. Audi gaat in elk geval zo ver dat het de schade terugbetaalt, mocht je botsen - op voorwaarde dat het de auto zélf was die de controle had.

Niveau 4 – Grotendeels autonoom  

Aha, aanbeland bij de niet-zo-ver-van-mijn-bedshow. In principe kan je bij niveau 4 gerust een dutje doen of je e-mails beantwoorden. Op de snelweg, gewestweg en dorpskern loodst je auto je veilig en wel door het drukke verkeer. De bestuurder neemt enkel het stuur over als ie een bepaalde zone verlaat en een andere betreedt.

Concreet: je rijdt de snelweg af en je wilt parkeren op de immer populaire Kiss&Ride. Autonoom stuurt je auto je de van de autosnelweg, maar zodra je op de gewestweg komt, neem jij het stuur over. Als je vervolgens de parking oprijdt, kan je aangeven dat je een parkeerplaatsje zoekt waar je auto dan weer autonoom naar zoekt. Reageer je echter niet als je verwacht wordt het stuur over te nemen, dan verzoekt de auto je met een schoudertikje om het stuur in handen te nemen. Doe je dat echter niet, dan zet je wagen zich automatisch aan de kant.  

Niveau 5 – Volledig autonoom

Bij het laatste en vijfde niveau heb je zelfs geen stuur noch pedalen nodig. De bestuurder wordt eigenlijk overbodig waardoor iedereen passagier wordt. Zoals de Audi Aicon Concept of de Jaguar Future Concept.

 

In dit artikel : Audi

Geschreven op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken