Tijdens de Super Bowl zijn er steeds heel veel ogen gericht op de televisie, zo'n 100 miljoen om precies te zijn, waardoor ook de budgetten voor de reclames torenhoog zijn. Dit jaar moest je zo'n 5,5 miljoen dollar (4,57 miljoen euro) betalen voor een spotje van 30 seconden. Geen kattenpis, waardoor de bedrijven die wat reclameruimte kochten, besloten om all the way te gaan en meteen wat beroemdheden in te huren. En de constructeurs waren geen uitzondering.
GM: No Way Norway
GM had duidelijk nog wat geld op overschot en besloot dit spotje van 90 seconden (15,5 miljoen dollar, ka-ching!) te filmen met Will Ferrell (Anchorman, Talladega Nights), Kenan Thompson (van Saturday Night Live) en Akwafina (Crazy Rich Asians, Oceans 8). Het verhaal: GM dat als Amerika de strijd aangaat tegen Noorwegen, waar meer EV's worden gekocht dan in de VS. In werkelijkheid wil GM gewoon een graantje meepikken op deze lucratieve markt voor EV's, maar dat maakt het filmpje er niet minder grappig op.
Cadillac: ScissorHandsFree
We houden wel van een goede verwijzing naar iets uit de popcultuur, en ook dit spotje van Cadillac weet de juiste snaar te raken. Het is een tweede spotje van GM, deze keer een minuut lang, en toont Timothée Chalamet (Call Me by Your Name, Beautiful Boy) als de zoon van Edward Scissorhands. Mama Winona Ryder (die ook in de originele film speelde!) heeft medelijden dat de jongen geen normaal tienerleven kan leiden en besluit hem een Cadillac Lyriq te geven met zelfrijdende functies, wat een oplossing biedt voor zijn moeilijke handen.
Vroom: Dealership Pain
Vroom, een online platform om auto's te kopen, is niet vies van een beetje polarisering en toont autodealers als folteraars die klanten gevangen houden tot ze het verkoopcontract tekenen. De oplossing is natuurlijk om voor Vroom te kiezen, een 'pijnloze' manier om een auto te kopen.
Toyota: Jessica Long's Story
We eindigen met een tranentrekker, iets waar de constructeurs niet vies van waren in deze corona-editie van de Super Bowl, maar het spotje van Toyota vonden we het beste. Het filmpje van een minuut vertelt het levensverhaal van Jessica Long, paralympisch atlete voor Team USA (gesponsord door Toyota) en 13-voudig goudenmedaillewinnares op de Paralympische Spelen. Naast de inspirerende boodschap blijft vooral de creatieve aanpak van het filmpje hangen, waarbij het hele verhaal wordt afgebeeld als één groot zwembad waar Long door zwemt.