Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Ontdekken

WEC en GT / Toyota GR010 is Le Mans-Hypercar voor 2021 - UPDATE

Toyota heeft alle details gelost van zijn nieuwe Hypercar voor Le Mans, de GR010 Hybrid. Hiermee gaat het team voor een vierde Le Mans-overwinning op rij. En er komt een straatversie!

Overzicht :

Toyota heeft de GR010 Hybrid gepresenteerd, zijn Hypercar voor het nieuwe WEC-seizoen en de opvolger van zijn dominante LMP1-racer van 2019 en 2020, de TS050 Hybrid. De auto is volledig nieuw volgens Pascal Vasselon, technisch directeur van Toyota Gazoo Racing Europe: "Enkel wat generische onderdelen zoals schakelaars en sensoren zijn hetzelfde tussen de twee wagens, maar door de nieuwe technische reglementen is de auto volledig nieuw."

680 pk

Naar het vermogen is het niet lang raden: dat ligt volgens de regels vastgelegd op 680 pk, voor een minimaal wagengewicht van 1.040 kilo. Daarmee is hij zo'n 150 kilo zwaarder dan zijn voorganger en mist hij 320 pk aan piekvermogen, al kan hij zijn maximum aantal pk's wel continu gebruiken. Volgens Vasselon zal de GR010 Hybrid in het begin dan ook zo'n 10 seconden trager zijn rond Le Mans, met 4 tot 5 seconden op de andere WEC-circuits.

Minder hybride

De grootste uitdaging voor Toyota GR bij de ontwikkeling van de GR010 Hybrid lag echter bij de compleet nieuwe architectuur van de aandrijflijn. De regels dicteren dat het elektrische deel van de hybride hypercars enkel op de vooras mag werken, inclusief het regeneratief remmen, waar dat voordien nog op de voor- en achterwielen kon. Vasselons team moest dus een apart remsysteem ontwikkelen voor elke as, met brake-by-wire vooraan en een hydraulisch systeem achteraan. En door het gebrek aan elektromotor achteraan moest er opnieuw een startmotor geïnstalleerd worden. Heel wat veranderingen voor de piloten om mee te leren leven, dus...

Update 15/01/21 09u15

De camouflage is eraf, waardoor we de GR010 Hybrid nu ook in detail kunnen bekijken en vergelijken met zijn voorganger. We zien een langere wielbasis, wat kan kloppen, want de hele auto is groter geworden: 250 mm langer, 100 mm breder en 100 mm hoger. De teams hebben dit seizoen meer vrijheid gekregen qua aerodynamica, wat zich weerspiegelt in het design. De neus is niet meer zo puntig en bestaat nu uit één afgerond geheel, terwijl de flanken veel complexer zijn geworden qua design. Ook loopt de ruggenvin minder ver door en lijkt de achtervleugel wat te zijn gegroeid.

Zijn piekvermogen van 680 pk haalt hij uit een twinturbo-V6 van 3,5 liter, die continu zijn vermogen afmeet tegenover de 272 pk sterke elektromotor. Hoe meer batterijkracht er wordt gebruikt, hoe minder vermogen de verbrandingsmotor levert en vice versa. Het goede nieuws: er komt ook een straatversie die zich niet moet houden aan een 'Balance of Performance', waardoor die zijn volle vermogen mag gebruiken. Wanneer die wordt getoond, is nog niet bekend, maar deze raceversie van de GR010 zal op 19 maart aan de start verschijnen in Sebring. Daar zal hij het opnemen tegen Scuderia Cameron Glickenhaus, ByKolles Racing en Alpine.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken