Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

WRC en Rally / AutoWereld belt met rallypiloot Thierry Neuville

We mogen haast niet meer buiten en al zeker niet naar het buitenland, maar bellen mag natuurlijk wel nog. AutoWereld deed het met Thierry Neuville, die zit de coronacrisis uit in zijn appartement in Monaco.

Overzicht :

Het rallywereldkampioenschap, dat traditioneel in januari begint met de Monte Carlo, telt dit jaar al drie gereden wedstrijden. Diende de rally van Zweden te worden ingekort door een gebrek aan sneeuw, dan werd die van Mexico na twee dagen gestopt omwille van corona. En nu is het dus, zoals zowat de rest van de wereld, geduldig wachten op het onder controle krijgen van de medische crisis en een versoepeling van de strenge afzonderingsmaatregelen. In de familie Neuville, vorig jaar uitgebreid met een dochter, is er gelukkig nog niemand ziek.

Maar hoe vult een in Monaco wonende piloot zijn dagen in een paradijselijk oord waar hij, net als wij in Antwerpen, Gent of Sint-Truiden, nog amper buiten mag?

Door bezig te zijn met de dochter. En mails te beantwoorden, wat dingen online te bestellen. Hetzelfde verhaal als dat van zowat iedereen die thuis opgesloten zit, veronderstel ik.

WRC spelen op PlayStation?

Nee, dat boeit me echt niet meer. Ik heb het vroeger wel gedaan, maar dat is lang geleden. Ik kan me niet herinneren wanneer ik de PlayStation nog eens heb opgezet.

En hoe onderhoudt een atleet zijn fysieke conditie?

Het is moeilijk, we doen het met wat we hebben. Een tapijtje op de grond, een springkoord, een bal… Er zijn wel wat mogelijkheden in het appartement, maar die zijn natuurlijk beperkt. Af en toe mogen we wel even naar buiten om wat te gaan lopen, of om de hond uit te laten. Maar de regels zijn strikt en men controleert hier ook echt wel op de naleving ervan.

Geen enkele mogelijkheid om toch nog eens ergens achter het stuur van je rallywagen te kruipen? Misschien in quasi totale afzondering wat testwerk te verrichten?

Nee, op dit moment absoluut niet. Dat kan misschien vrij snel veranderen, maar het kan natuurlijk evengoed dat deze toestand nog tot augustus aansleept. Persoonlijk denk ik dat het nog wel minstens vier tot vijf weken duurt voor we er nog maar aan moeten denken om terug in de auto te gaan zitten. Maar het heeft momenteel echt geen zin om daarover te speculeren. We zitten met dezelfde vragen als zowat iedereen. En weten even weinig als de rest van de bevolking.

Is er in de fabriek in Duitsland ondertussen nog een minimum aan ontwikkeling van de auto mogelijk, of ligt daar ook alles stil?

Ik weet alleen dat er helemaal geen activiteiten bij het team zijn tot 4 april. Wat ze daarna gaan doen, is nog afwachten.

Hoe kijk je terug op de drie rally’s die dit seizoen al gereden zijn?

Als we ons probleem niet hadden gekend in Mexico (waar Thierry op vrijdag uitviel met een mechanisch mankement, nvdr.), zou de balans best wel positief zijn geweest. Ik denk ook dat we daar wel hadden kunnen winnen, of op zijn minst tweede of derde eindigen. Maar het werd dus helaas helemaal niets. Dankzij de overwinning in Monte Carlo staan we wel nog derde in het kampioenschap, zo groot is de schade dus nog niet. En Mexico heeft bewezen dat alles in één wedstrijd weer kan veranderen. We kunnen meespelen voor de hoofdprijzen, dat is het belangrijkste.

Toch niet frustrerend dat je nu niet eens weet wanneer je opnieuw de kans krijgt om dat te bewijzen, om na die tegenslag in Mexico revanche te nemen?

Ach, ik troost me met de gedachte dat we daar aanvankelijk wel heel goed bezig waren. We hebben toch een achttal snelheidsproeven gewonnen, in een ingekorte rally. Qua snelheid zat het echt wel goed, dat is bemoedigend.

Als je naar de resultaten van de drie eerste rally’s kijkt, durf je dan stellen dat de betrouwbaarheid van de auto’s tijdens de rest van het seizoen minstens even doorslaggevend zal worden als hun prestaties?

Ja, allicht wel. Maar ik moet eerlijk zijn, ik kan me niet meteen herinneren wanneer we nog eens eerder dienden op te geven met een mechanisch probleem. Er zijn af en toe wel kleinere dingen die ons tijd kosten, dat overkomt iedereen in de rallysport. Maar wat er in Mexico is gebeurd, dat blijft gelukkig een grote uitzondering. Onze Hyundai is doorgaans wel betrouwbaar, maar deze keer sloeg het noodlot dus echt wel toe. Door een menselijke fout bij de auto van Dani (ploegmaat Sordo diende ook op te geven, nvdr.), bij die van mij heeft een onderdeel het laten afweten.

Qua pure prestaties, zit je i20 al op hetzelfde niveau als de Toyota Yaris?

Nee. De kloof is niet meer zo groot, maar we zijn er nog niet helemaal. Al verschilt dat wel van rally tot rally. Of dus van het soort van terrein waarop we rijden. Met Ott (wereldkampioen Tänak die van Toyota naar Hyundai overstapte, nvdr.) hebben we iemand in ons team die natuurlijk goed kan vergelijken. En hij laat ons wel verstaan dat er nog iets in te halen valt.

Gaat het dan over de aerodynamica van de auto, over de motor?

Het gaat over verschillende zaken. Zoals ook de ophanging, daarmee kan zeker nog wel wat progressie worden gemaakt.

Zou dat vrij snel lukken, misschien al tegen het moment dat het kampioenschap herneemt?

Wat die ophanging betreft, allicht wel. Andere zaken zullen waarschijnlijk wat meer tijd vragen.

Als jullie weer mogen rijden, is het dan een optie om de rally’s in te korten en er op die manier dit jaar toch nog zoveel mogelijk te kunnen organiseren?

Ik ben daar wel voorstander van, ja. Ik had Andrea (Thierry’s Italiaanse teamchef Adamo) net nog aan de telefoon en heb hem dat ook gesuggereerd. Hij overlegt deze of volgende week met de andere constructeurs en de promotor van het kampioenschap, mogelijk is dat de beslissing die wordt genomen. Mexico was ook al ingekort, dat heeft de rally niet echt minder interessant gemaakt. Laat ons dus toch maar proberen dit jaar nog zoveel mogelijk wedstrijden te rijden, om te vermijden dat de organisatoren in de problemen komen. Ook als dat betekent dat we de duur van de rally’s wat moeten inkorten en dus het aantal kilometers beperken.

En het kampioenschap laten doorlopen tot begin volgend jaar, zoals ze dat in het WEC en de Formule E doen?

Nee, dat vind ik geen goed idee. Een rallykampioenschap loopt normaal van januari tot november, dat is al zolang een traditie. En begin 2021 beginnen we weer vanaf nul, laat ons dat maar zo houden. Maar wat dit seizoen betreft, voorlopig is er nog maar één wedstrijd geannuleerd. De rally van Chili, maar dat is om andere redenen dan corona en dus allang geweten. Andere wedstrijden zijn voorlopig alleen maar uitgesteld, niet geschrapt. De rally’s van Argentinië en Portugal zie ik nog wel doorgaan, voor die van Kenia en vooral Nieuw-Zeeland ben ik dan weer wat minder optimistisch.

 

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken