Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

WRC en Rally / WRC-piloot Kris Meeke spuwt zijn gal over Citroën

Hij werd eerder dit seizoen oneervol ontslagen door het Citroën-rallyteam, nu geeft Kris Meeke eindelijk zijn eigen visie op wat er toen gebeurde.

Overzicht :

De Noord-Ierse Meeke was aan het seizoen 2018 begonnen als de enige Citroën C3-piloot die alle rally’s zou betwisten. Voor de Fransen was hij dus zeker ook een titelkandidaat. Maar het draaide helemaal anders uit.

Te veel risico’s

Meeke ging, net als in 2017, regelmatig in de fout. Zoals in de rally van Portugal, waar hij volgens Citroën-rallybaas Pierre Budar alweer te veel risico’s nam. En dat vooral ook deed zonder dat die hem meteen een betere positie konden opleveren.

De piloot werd er op staande voet ontslagen, op 39-jarige leeftijd leek het meteen ook zowat het einde van zijn WRC-carrière. Maar Meeke begint volgend seizoen toch nog maar eens aan een nieuw rallyleven, hij kan dan immers aan de slag als fabriekspiloot bij Toyota.

Frans interview

Risico’s nemen doet hij ondertussen nog altijd graag, hij hoeft er zelfs niet voor in een rallywagen te zitten. Zo hakt hij in een interview met het Franse autosportmagazine Autohebdo nu stevig in op zijn vorige werkgever. “Ik verwachte mij er absoluut niet aan dat Citroën me aan de kant zou schuiven”, vertelt de Noord-Ier. “Maar wat me het meest heeft gestoord, was de zonder meer infantiele uitleg die ik erbij kreeg.”

Meeke gebruikt nogal wat scheldwoorden om het officiële Citroën-communiqué van toen te omschrijven. En hij wijst op de fouten die er in het team werden gemaakt.

Geen antwoorden

Onder meer tijdens de debriefings na de rally’s. “Bijvoorbeeld in de rally van Sardinië van 2017 (waar Meeke nog maar eens van de baan was gegaan, nvdr.). De auto is daar toen ineens uitgebroken. Ik heb de video getoond aan de ingenieurs en hen gevraagd hoe dat kwam. En hoe ik volgens hen had kunnen vermijden dan ik van de weg afging. Ik heb nooit een antwoord gekregen.”

Meeke gaat nog even verder. “Ik wou toen ook weten of ze overwogen de auto aan te passen, of hij zich dan misschien toch anders zou kunnen gedragen. Ze keken me recht in de ogen en antwoorden: ‘nee’. Wat later heeft een ingenieur dan wel ontdekt dat er iets fout was met de geometrie van de C3. En zelfs met het hele karakter ervan. Wel, het heeft hen een jaar gekost om een oplossing te vinden. Of zelfs nog langer, want de nieuwe versie debuteerde pas dit jaar in Finland.”

Een stuk metaal

De piloot geeft toe dat hij weinig vertrouwen had in de C3. “En was iets fout aan het concept. Het is aan de ingenieurs die hem ontwikkelen en moeten doen evolueren om dat op te lossen. Ik kon toch niet kwaad zijn op een stuk metaal. Wel op de mensen wiens taak het is te begrijpen wat er niet goed aan was. En die met oplossingen moesten komen en die ook uitvoeren.”

Welke conclusies Meeke daar, zowat een half jaar na zijn ontslag, uit durft te trekken? “Misschien ontbrak het aan de juiste mensen. Misschien was er niet genoeg budget. Ik weet het niet, ze hebben het me nooit verteld.” Citroën heeft ondertussen eindelijk wel weer een rally gewonnen, anderhalve week geleden in Spanje met veteraan Sébastien Loeb achter het stuur. En Meeke hoopt dat dus volgend jaar weer met Toyota te kunnen doen. Als hij niet te veel crasht, natuurlijk.

 

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken