Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

WRC en Rally / Belgen Thierry Neuville en Grégoire Munster scoren in Rally di Alba

AutoWereld zag Thierry Neuville winnen in de rally van Alba, maar hield in Italië nog een tweede Belg in het oog. Junior Grégoire Munster pakte een eervolle zevende plaats met zijn Hyundai i20 R5.

Overzicht :

Rallyfans kennen zijn familienaam natuurlijk wel, vader Bernard Munster werd in 1995 Belgisch kampioen met een Renault Clio Maxi en verscheen in zijn uitzonderlijk lange carrière ook aan de start van verschillende wedstrijden van het Europees en zelfs het wereldkampioenschap.

Van vader op zoon

Met BMA of voluit Bernard Munster Autosport helpt hij zijn oudste zoon Grégoire nu in zijn voetspoor te treden, de jongeman van 21 geniet ondertussen ook de steun van de Belgische Hyundai-invoerder én vorig weekend in de rally van Alba zelfs van het fabrieksteam van de Zuid-Koreaanse constructeur.

Zoals dat gebruikelijk is in de moderne autosport, spoort Hyundai via zijn juniorprogramma opkomend talent op. Ze krijgen in hun leerproces niet alleen de nodige begeleiding, maar worden natuurlijk evengoed gewikt en gewogen. En voor Munster lijkt de balans momenteel wel positief.

Klein foutje

Na een zevende plaats in de Rally di Roma een week eerder, volgde er vorige zondag een eigenlijk nog wat straffere prestatie in het even Italiaanse Alba. Met verschillende van nog wat meer ervaring genietende R5-concurrenten aan de start en met vooral ook de deelnames van de fabriekspiloten Dani Sordo en Craig Breen in eenzelfde auto, werd een nieuwe zevende plaats in zijn klasse een heel correct resultaat voor Munster.

“Jammer dat ik met een spin (en een afgeslagen motor, nvdr.) in de 5de proef wat tijd heb verloren”, wist de met een Luxemburgse licentie rijdende Belg aan de aankomst te vertellen. “Zonder dat foutje hadden we nog een plaats hoger geëindigd. Maar met enkele scherpe tijden heb ik me ook in positieve zin laten opmerken. En we hebben de auto, net als een week eerder in Rome, weer nog wat beter leren kennen. We leren ook elke keer weer van onze fouten, we pikken nieuwe dingen op en we proberen het in de volgende wedstrijd dan telkens nog wat beter te doen.”

Bijna zo snel als Sordo

Munster lijkt vooral tevreden dat hij niet echt veel trager dan de meer ervaren Hyundai-piloten was. “Als je alle tijden analyseert, verloren we per kilometer slechts 0,3 seconden op Dani Sordo.”. Voor de leken, die Spanjaard neemt doorgaans met een WRC-fabrieksauto aan het wereldkampioenschap deel.

"Rijden tegen kleppers als Sordo, Breen, Huttunen en Veiby is een voorrecht en altijd bijzonder leerrijk. Ook met het oog op het Belgisch kampioenschap dat in september herbegint.”

Sneller dan Tänak

Ook bijzonder gelukkig aan de aankomst van de rally van Albi was natuurlijk Thierry Neuville. Winnen zonder de deelname van de WRC-teams van Toyota en Ford en dus ook zonder Ogier en co leek gemakkelijk, maar de Belg wist toch maar mooi zijn met dezelfde auto rijdende Ott Tänak los te gooien.

In het bloedhete Piemonte won Neuville liefst acht van de negen snelheidsproeven, op het einde van de met een dikke 100 kilometer eerder korte wedstrijd had hij zelfs een dikke 22 seconden voorsprong op de Est. Die achter zijn masker nog wat "strenger" leek te kijken dan hij anders al doet.

Spelen met het differentieel

De deelname in de sportief natuurlijk niet zoveel voorstellende Italiaanse rally was voor beide piloten een prima voorbereiding op de begin september in Estland geplande herneming van het wereldkampioenschap. Zeg maar een test in echte wedstrijdomstandigheden.

“Tänak en ik hebben beiden verschillende afstellingen geprobeerd”, vertelt Neuville. “Dezelfde, zij het niet altijd op hetzelfde moment. Zo reed ik ’s morgens met een differentieel dat me heel goed lag. In de namiddag kon Tänak het gebruiken, ik verwachtte dan ook dat hij daarmee wel wat tijd zou goedmaken. Maak dat gebeurde dus niet, ik bleef de snelste”, lacht de Belg nog fijntjes.

Straks Estland

Neuville ziet dan ook al uit naar de rally van Estland, ook al wordt dat dus een thuiswedstrijd voor zijn ploegmaat. “Daar zou hij inderdaad wel een zeker voordeel moeten hebben, ja. Maar ik vrees dat het terrein daar ook de Toyota’s goed zal liggen.”

En of het plezier deed om na al wat eerder testwerk eindelijk ook weer in een echte wedstrijd achter het stuur van een rallywagen te kunnen kruipen? “Ja hoor. Het was even wennen aan het ons natuurlijk onbekende parcours. Maar we hebben een en ander kunnen uitproberen met het oog op de volgende WK-manches. En dat ging allemaal heel vlot.”

Niets laten liggen

Ondanks de hitte”, voegt co-piloot Nicolas Gilsoul er nog aan toe. “Ook al omdat het asfalt van de best wel fraaie wegen van het parcours van een heel constant niveau was en dus ook wel uitnodigde om aan te vallen.” Wat Neuville bevestigt: “Met drie passages langs dezelfde drie proeven, kan ik je verzekeren dat we vooral bij de laatste ronde echt niets hebben laten liggen.”

 

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken