Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

WRC en Rally / Thierry Neuville al even opnieuw aan de slag in rally van Alba

Begin september herneemt in Estland eindelijk het WRC, Thierry Neuville oefent dit weekend al eens in Italië. We spraken hem kort voor de start van de Rally di Alba.

Overzicht :

De rally van Alba, een stadje in de heuvels tussen Turijn en Genua, lijkt haast een Hyundai Cup. De Zuid-Koreaanse constructeur zet er officiële WRC-wagens voor Thierry Neuville en Ott Tänak in en brengt daarnaast ook Dani Sordo, Craig Breen én enkele juniorrijders met wat minder snelle R5-auto’s aan de start. Tel er nog de Hyundai’s van zowat een dozijn privérijders bij en er rijden zondag bijna twintig rallywagens van het merk mee.

AutoWereld is ook in Alba en onze aandacht gaat natuurlijk vooral uit naar de twee fabriekspiloten die het straks in het wereldkampioenschap weer tegen de concurrentie én evengoed tegen elkaar zullen opnemen. Tänak reed deze zomer al een rally in zijn eigen Estland, voor de Belg is Alba de eerste wedstrijd sinds de vroegtijdig afgebroken WK-manche in Mexico in maart. En of hij blij is dat zijn normale leven als rallyrijder weer een beetje herneemt? “Een normaal leven zou ik het toch nog niet noemen”, zegt de Belg. "We deden recent wel al enkele testsessies, maar dat is niet hetzelfde. Ook deze rally niet, qua voorbereiding kan je zo’n korte wedstrijd absoluut niet met een WK-manche vergelijken. Maar inderdaad, het is natuurlijk wel goed dat we eindelijk nog eens aan de start van een rally kunnen verschijnen.”

Misschien zelfs dé ideale opwarming voor de herneming van het echte WRC-werk, dat in september in Esland herbegint?

Ach, in die optiek is onze deelname hier zeker geen noodzaak. We leren bij een klassieke testsessie immers ook heel wat bij. Maar het is hoe dan wel fijn dat we weer actief zijn. Ik ben niet iemand die lang stil kan zitten, of lang op dezelfde plaats blijven. En dat hebben we de voorbije maanden helaas vaak net wel moeten doen. Of we hier in Italië veel gaan leren? Onze eventuele evolutie vergelijken met de WRC-concurrentie kan in elk geval niet, want de andere teams zijn er niet bij. We gaan wel enkele nieuwe dingen proberen, Tänak en ik rijden dan ook niet met dezelfde configuraties. Kwestie van een en ander te kunnen evalueren.

Het je je ooit echt zorgen gemaakt over de herneming van het WK. Of het er dit jaar wel nog van zou komen?

Ja, ik heb me wel wat zorgen gemaakt. Maar dan wel vooral over de economische en alle andere gevolgen van de coronacrisis. Die toch veel erger zijn dan de onderbreking van een rallykampioenschap.

En heb je in volle coronacris ook dingen gedaan en misschien zelfs geleerd waar je anders geen of te weinig tijd voor had? Koken of gitaarspelen?

Ik heb wel eens proberen koken, ja. Dat had ik voordien eigenlijk nog nooit echt gedaan. Maar het werd geen succes, ik heb het bij één poging gelaten (lacht). Pasta lukt wel. En ik kan misschien ook een steak bakken. Maar vraag me niet er ook nog lekkere groenten bij te serveren. Maar echt verveeld heb ik me, misschien op de eerste en moeilijkste maanden na, nooit echt gedaan. Er is natuurlijk de baby, die vraagt veel aandacht. En ik ben ook heel actief bezig geweest met de zaak van mijn broer (Yannick Neuville is de oprichter van LifeLive dat TN5-crosskarts verhuurt, nvdr.). En ondertussen mogen we toch al een tijdje ook weer reizen. En een rallywagen testen.

Was het niet beter geweest het WK 2020 te laten voor wat het was en pas in 2021 een nieuw kampioenschap te beginnen?

Nee, dat zou zeker geen goed idee zijn geweest. We reden voor de coronacrisis toch al drie wedstrijden en hopen er dit jaar nog vijf of zelfs zes te kunnen doen. Dus komen we toch nog aan een enigszins volwaardig kampioenschap. Ik zie ook niet meteen een andere sporttak waar ze het seizoen 2020 helemaal hebben laten vallen.

In de Formule 1 zijn er wel veel vroeger terug aan begonnen. Blijkt de rally dan niet opnieuw een beetje het zwarte schaap van de autosport?

Je kan de twee disciplines natuurlijk moeilijk vergelijken. Het is dezer dagen veel makkelijker om een circuitkampioenschap te laten herbeginnen. Alle infrastructuur is er al, het lokale personeel is meestal hetzelfde en kent de omloop heel goed… Je moet eigenlijk alleen nog beslissen wat en wie je binnenlaat, daarna sluit je de hekken en kun je racen. In de rallysport gaat dat niet. Je kan wel een servicepark installeren en controleren wie erin mag en wie niet. Maar er komt bij een organisatie van een rally nog veel meer kijken, het is veel moeilijker te overzien wat er allemaal langs het parcours gebeurt. Je hebt daar veel meer mensen voor nodig. Voor bijvoorbeeld een rally als die van Duitsland zijn er een duizendtal verantwoordelijken voor de veiligheid. Je moet zeker zijn dat die allemaal willen komen, en dat er niet te veel zieken zijn. Je kan heel makkelijk en met een beperkt aantal mensen een circuit afsluiten, maar geen volledige streek. Sommige organisatoren beschikken momenteel ook niet meer over de middelen om een wedstrijd op poten te zetten, soms steunt de regio hen ook nog niet opnieuw. Of het lokale toerismebureau waar ze gewoonlijk wel op kunnen rekenen.

Er is nu ondertussen wel weer een reële kans dat Ieper op de WK-kalender verschijnt.

Het zou wel geweldig zijn om een rally voor het wereldkampioenschap in België te hebben. We reden er al verschillende keren en omwille van het nogal specifieke karakter van de proeven zouden we er dus ook wel een klein voordeel hebben. Maar als we de wedstrijd in oktober rijden, zullen de omstandigheden misschien wel helemaal anders zijn dan de vorige jaren. Ieper werd toen immers altijd in juni georganiseerd. Nu, Ott Tänak zal er ook wel niet kwaad om zijn dat de rally van Estland op de WK-kalender in verschenen. Hij reed die toen nog lokale wedstrijd de vorige jaren, dus daar is hij dan weer in het voordeel.

Hoeveel wedstrijden zijn er dit jaar nog nodig om van een echt kampioenschap te kunnen spreken?

Dat zal het worden zodra de FIA beslist dat het er genoeg zijn om een titel te kunnen toekennen. Ik meen dat er nog vier of misschien vijf volgen. Als we dat zeker weten voor we in september weer starten, is de situatie voor iedereen even duidelijk. Het kan nooit meer een normaal kampioenschap worden, maar misschien wel nog een volwaardig. Al starten wij natuurlijk wel met een puntenachterstand, het gevolg van onze opgave (met een mechanisch probeem, nvdr.) in Mexico. Met minder rally’s dan voorzien, wordt het zeker moeilijker om het gat nog te dichten. Maar als diegenen die nu nog voor ons liggen (Ogier en Evans hebben respectievelijk 20 en 12 punten meer dan Neuville, nvdr.) één keer opgeven, kunnen we weer gelijk staan.

Sébastien Ogier ging eind dit seizoen stoppen, maar zou er nu toch nog een jaar bijdoen. Verrast?

Nee, niet echt. Misschien heeft hij zich tijdens de lange corona-onderbreking gerealiseerd dat het voor hem toch nog wat te vroeg is om al vaak thuis te zitten (lacht).

Heb jij in die periode ook al wat nagedacht over de rest van je carrière?

Onvermijdelijk wel, ja. Ik heb vooral vastgesteld dat ik me ook naast de rallysport echt wel kan bezighouden. Dus misschien heb ik nu wel wat minder schrik voor het moment dat ik er zal mee stoppen. Er zitten nog verschillende projecten in mijn hoofd, ik zal dus zeker niet in een gat vallen. En ik heb tegelijk ook ontdekt dat ik me wel kan aanpassen aan een leven waarin ik minder zal reizen en dus wat meer thuis zijn.

Na de rallysport kan je misschien nog enkele jaren het circuit op, je proefde daar al eens van.

Dat is zeker een optie. Het zou iets heel anders zijn, maar ik hou wel van verandering. Ik zie mezelf nog wel de 24 uren van Francorchamps en de Nürburgring rijden. Of zelfs Le Mans. Ooit, maar ik blijf toch bij voorkeur nog een tijdje actief in de rallysport. Ik ben nu 33 en wil na mijn huidige contract nog wel voor enkele jaren bijtekenen. Als het me blijft boeien. Vandaag amuseer ik me nog altijd, maar misschien gaat het me op een dag wel vervelen.

Zou je het afsluiten van je rallycarrière zonder een wereldtitel als een groot gemis ervaren?

Zonder titel wordt het geen 10 op 10, dat is zeker. Maar de eindbalans zal toch niet negatief zijn. In de loop van onze carrière hebben Nicolas (co-piloot Gilsoul, ndvr.) en ik natuurlijk verschillende objectieven gehad. Eerst om een rally te winnen, dan om regelmatiger te worden, om ons niveau verder op te voeren… En nu is er nog die titel. Maar de rallysport heeft me ondertussen hoe dan ook wel al toegelaten het leven te leiden waar ik van droomde. We zijn al enkele keren dicht bij zo’n titel geweest, hadden soms ook tegenslag. Maar tot de dag van vandaag heb ik nergens echt spijt van. De crisis die we vandaag kennen, maakt ook wel dat je een aantal dingen gaat relativeren. Ik besef nu meer dan ooit tevoren hoe mooi het leven kan zijn. En dat je daar dan te volle van moet genieten, omdat je nooit weet hoelang het nog zal duren. En er zijn zoveel mensen voor wie het allemaal nog veel moeilijker is dan voor ons, dat mogen we nooit vergeten.

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken