Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

WRC en Rally / Thierry Neuville over het zoveelste jaar van de waarheid

Met wereldkampioen Ott Tänak als nieuwe teammaat bij Hyundai kondigt zich een zelden geziene broederstrijd aan in het WRC. Of Thierry Neuville die gaat winnen? We zijn het hem gaan vragen.

Overzicht :

Een van de grootste klappers van het vorige WRC-seizoen zat in de epiloog, met Hyundai dat kersvers wereldkampioen Ott Tänak in dienst nam, waarna Sébastien Ogier prompt diens plek bij Toyota inpalmde. Voor onze landgenoot Thierry Neuville en copiloot Nicolas Gilsoul, samen inmiddels vijf keer vice-wereldkampioen, kan het alle kanten op met de komst van de rappe Est.

Krijgen we een razende broederstrijd in het WRC, zoals het ooit was met Sainz en McRae bij Subaru, of Prost en Senna bij McLaren in de Formule 1? En gaat Ogier, aan boord van de bliksemsnelle Yaris, als derde hond met het been heen?

We zijn het hem gaan vragen, in de coulissen van het autosalon, vlak voordat Neuville afzakte naar het hoofdkwartier in Duitsland en daarna de eerste testritten in het zuiden van Frankrijk.

LEES OOK: Vooruitblik op het WRC-seizoen 2020

De wereldkampioen die in dezelfde auto komt rijden als jij, is dat goed of slecht nieuws?

Het gaat weinig veranderen aan onze aanpak. Aan de start van het seizoen gaat er ook geen hiërarchie zijn, en ook niet na de Rally van Monte-Carlo (die begint op 23 januari, nvdr.). Stel dat wij die winnen, dan zal Tänak ook wel in de top 5 zitten en zal hij in Zweden een betere startpositie hebben en ons daar dan kloppen.

Ik denk dat we pas na vijf of zes manches de balans kunnen opmaken en dan komt boven water wie de leiding neemt. Als het weer Tänak, Ogier en ik zijn in de top 3 van de stand, dan ligt het eraan wie als eerste een fout maakt of pech krijgt.

Wat als jullie bij een Powerstage op 1 en 2 liggen en je krijgt de vraag van het team om in te houden, om punten voor de merkentitel veilig te stellen?

Ik zal zeker niet akkoord zijn, als ik voel dat ik hem kan kloppen, dan ga ik dat doen. Maar niet als ik voel dat het moeilijk zal zijn, zoals in Engeland vorig jaar, toen we het gat niet dicht kregen terwijl zij nog reserve hadden. Dan denk je na en pak je wat er te pakken valt.

Maar Hyundai heeft nog nooit de posities bevroren. Pas vorig jaar hebben we voor het eerst hulp gekregen van onze teamgenoten, en dit jaar zal dat hetzelfde zijn. Als we voor de titel strijden en Tänak heeft enkele manches voor het einde 50 punten voorsprong, zal hij ons vragen om te helpen. En vice versa.

Als hij niet wil samenwerken, zal het een kille samenwerking worden. Maar eens je je helm opzet is het toch ieder voor zich. Het hangt ook meer van hem af dan van mij. Ik heb een open geest en vrees weinig. En je mag het aan mijn vroegere teamgenoten vragen, ik ben altijd heel open geweest tegenover hen.

Ik weet in elk geval wel dat hij dit jaar niet dubbel zoveel zeges gaat halen als ik, zoals vorig seizoen.

Wat met Ogier in de Toyota?

Hij moet Andrea Adamo (die de transfercarrousel op gang bracht, red.) bedanken, anders zat hij nog altijd in de Citroën. Op papier denk ik dat hij de grootste bedreiging is. Hij heeft de meeste titels, is moeilijk te kloppen en de Yaris is heel goed. En ze testen dan ook nog eens meer dan ons, omdat Toyota in Finland gevestigd is. Dat is frustrerend, hij gaat deze winter bijvoorbeeld dubbel zoveel kilometers gereden hebben als Tänak.

Evans en Rovanperä (eveneens Toyota, nvdr.) kunnen bepaalde rally's winnen, maar we weten allemaal hoe het de afgelopen jaren gegaan is met de teamgenoten van Ogier.

Wat denk je van de veranderingen aan de kalender?

Het slot zal anders zijn, de laatste manche in Japan is een asfaltrally, dus als je in de aanloop daar naartoe op kop staat, heb je een goede kans daar te blijven. Met de slotmanche op gravel in Australië, zoals de afgelopen seizoenen, kon het scenario nog alle kanten op.

Ik ben blij met de kalender, al had er voor mij nog wat meer asfalt in mogen zitten. Ik kijk het meest uit om naar Afrika te gaan, naar de Safari Rally. Voor de omgeving, het parcours, we weten niet waar we gaan belanden.

En de toekomst van het WRC, met vanaf 2022 hybrides?

Het is allemaal nog niet exact bepaald, en de FIA heeft ons daarin nog niet gehoord, maar hoe dan ook: in een elektrische rallywagen kruip ik niet. Dan denk ik ook aan de mensen rond het parcours. Als je tegen 150 km/u tegen een boom knalt en de toeschouwers willen je komen helpen, dan moet pakweg een kind van 12 weten dat niemand die auto mag aanraken. In de Rally van Duitsland zijn er bijvoorbeeld ook meer dan 1.000 veiligheidsposten, hoe ga je die allemaal opleiden om iemand in alle veiligheid uit een auto te bevrijden, met die batterij onder hoogspanning? Bij een hybride is de batterij compacter en kan die dieper in het chassis gemonteerd worden.

Het is natuurlijk ook wel een opportuniteit voor het WRC, kijk naar de status van de Formule E momenteel. Momenteel gaat het nog goed met het WRC (met twee fabrieksteams en een privéteam met fabriekssteun, nvdr.), maar het is een belangrijk moment. Als de FIA er niet in slaagt meer constructeurs te lokken, dan doen ze hun werk niet. Nu goed, er zijn nog jaren geweest dat er maar twee fabrikanten waren, en twee toprijders.

Maar eerst, eindelijk eens de Rally van Monte-Carlo winnen?

Vorig jaar waren we er heel dichtbij en gingen we diep om Ogier te proberen kloppen, wat net niet lukte. Maar twee weken later in Zweden waren we niet zo ongelukkig, want het was voor hem rampzalig om als eerste de baan op te moeten in de omstandigheden van vorig jaar. Strategisch zijn er dus twee manieren om het te bekijken, maar we willen de Monte-Carlo in elk geval graag een keer winnen. Ze allebei winnen kan ook, maar dan moet het écht koud en ijzig zijn in Zweden.

En staan er in 2020 ook weer circuitraces op je programma?

Ze vragen me elk jaar om de 24 Uur van de Nürburgring te rijden, maar met die voorbereidingsraces past dat onmogelijk in mijn programma. Ik heb de smaak echter te pakken. Een TCR-manche: met plezier! De Legend Boucles zit er ditmaal niet in wegens tijdsgebrek. Ieper weet ik nog niet, de Rally des Crêtes zou ik graag opnieuw doen.

Vorig jaar moest je op een bepaald moment 25.000 euro boete betalen voor een paar donuts op weg naar de podiumceremonie. Betaal je die volledig uit eigen zak?

Ja. (lacht) Ik heb het een paar keer zelf uitgelokt, ik wist heel goed dat er een boete zou volgen. Maar we zijn geen robotten, hé, iedereen wil weleens zot doen. Het stoort mij, want waar gaat dat heen? De rallysport gaat de weg op van de Formule 1. Nu goed, toen wij begonnen, hadden ze het ook over de zogenaamde "belle époque" van Marc Duez en co. Misschien zullen ze later ook zo praten over het tijdperk van Neuville, Ogier en Tänak.

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken