Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

WRC en Rally / Toyota in de rally, een terugblik

Toyota doet vanaf 2017 weer mee in het WRC, met de Yaris. Wij blikken even terug op hun vorige campagnes.

Overzicht :

Toyota in de rally, een terugblik

Met vier rijders- en drie constructeurstitels, allen in de jaren '90, is Toyota een van de grote namen uit de WRC-geschiedenis. De Japanners worden dan ook met open armen ontvangen in het wereldje, dat sinds de komst van de Hyundai i20 en VW Polo de magere jaren eindelijk van zich af lijkt te schudden. Samen met de Ford Fiesta en Citroën DS3 zullen we, als alles goed gaat, binnen twee jaar vijf topauto's zien in het wereldkampioenschap.

Het toenmalige Toyota Team Europe (TTE) start in '72 onder impuls van Ove Andersson. Even heeft het zelfs zijn hoofdkwartier in Brussel, om zich daarna definitief in Keulen te vestigen. In '75 wint het een eerste keer, de 1000 Meren Rally in Finland, met lokale held Hannu Mikkola in een Corolla. Het is de eerste Japanse constructeur die een Europese rally wint.

Toyota in de rally, een terugblik

Met de Celica houdt het zich in de jaren '80 dan weer vooral bezig met Afrikaanse rally's, zoals de Safari, die ze driemaal op rij winnen. Maar het is pas in het volgende decennium dat de prijzenkast gevuld geraakt, in '90 is het al meteen raak met een wereldtitel voor Carlos Sainz in de Celica GT-Four. Het daar daarop eindigt de Spanjaard tweede, maar in '92 is het opnieuw raak.

Toyota in de rally, een terugblik

In '93 en '94 wordt het nog mooier, respectievelijk Juha Kankkunen en Didier Auriol winnen het WK én Toyota tweemaal de constructeurstitel. Maar dan loopt het mis. Zonder dat de rijders op de hoogte zijn sjoemelen de Japanners met de turbo's, middels een ingenieus weggewerkte bypass die extra lucht aanzuigt. FIA-baas Max Mosley heeft ergens nog sympathie, maar noemt het tegelijk 'het meest gesofisticeerde onderdeel dat ik in 30 jaar autosport gezien heb'. Het verdict is niettemin hard: alle punten worden afgepakt en Toyota mag in '96 niet meedoen.

Toyota in de rally, een terugblik

Dat doen ze wel via omwegen, onder meer met een Belgische onderaanneming met Marlboro-sponsoring en Freddy Loix aan het stuur. De Limburger pakt twee tweede plaatsen met de Celica, in Portugal en Spanje. Inmiddels ontwikkelt TTE de Corolla, die in '97 debuteert en uiteindelijk in '99 nog een derde constructeurstitel aan het palmares toevoegt. Bijna wordt Sainz er in '98 ook wereldkampioen mee, maar zijn auto begeeft het in de allerlaatste etappe op letterlijk een steenworp van de finish. De beelden van zijn razende copiloot Luis Moya, die uit frustratie zijn helm door de achterruit keilt, staan in het collectieve rallygeheugen gegrift.

Eind '99 trekt Toyota de stekker eruit. Het team concentreert zich zowel op het WRC als op de 24 Uren van Le Mans en besluit de budgetten voor beide campagnes samen te smelten voor een aanval op de Formule 1. Een formidabele mislukking, zo blijkt later.

En nu doet Toyota dus alweer enkele jaren opnieuw mee in Le Mans. En vanaf '17 dus in het WRC. Welkom thuis!

Toyota in de rally, een terugblik

In dit artikel : Toyota

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken