Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

WRC en Rally / Straks Monte-Carlo, lees waarom ook 2019 een heel spannend rallyseizoen wordt

En waarom Thierry Neuville dit jaar wél wereldkampioen wordt, zouden we er graag aan toevoegen. Maar dat is natuurlijk nog niet zeker, net als de antwoorden op onze andere vragen.

Overzicht :

2018 was een uitermate boeiend rallyjaar, met een strijd voor de wereldtitel tussen drie piloten die pas in de allerlaatste wedstrijd van het seizoen in Australië werd beslecht. Helaas met Thierry Neuville alweer “slechts” als vice-kampioen. Donderdag begint hij in Monte-Carlo aan een nieuwe poging om eindelijk wel eens één plaats beter te doen. Of dat lukt en nog wat andere vragen, je vindt ze hieronder. Net als een poging om ze te beantwoorden, natuurlijk.

Waarom Sébastien Loeb voor Hyundai gaat rijden?

Het antwoord op die vraag is alvast vrij simpel, omdat ze hem bij Citroën en Peugeot niet meer moesten hebben. PSA investeert zwaar in groenere aandrijftechnologie… en bespaart daarom ook stevig in de momenteel wat minder belangrijk lijkende sportprogramma’s. Peugeot trok zich terug uit de WRX (voor de leken, dat is rallycross) en Citroën beperkt zich voor de nieuwe WRC-campagne tot twee auto’s, ook al omdat het zijn vroegere hoofdsponsor Abu Dhabi heeft verloren.

Het Franse team wist zesvoudig wereldkampioen Sébastien Ogier (zie verder) en grote belofte Esappekka Lappi te strikken, maar voor Loeb was er geen (derde) auto meer. Ook niet voor een beperkt programma. Dat kreeg de Fransman wel aangeboden bij Hyundai, hij rijdt deze week al een eerste rally met de i20 Coupé.

Na de Monte-Carlo verschijnt Loeb in nog vijf andere rally’s aan de start. Voor de pilotentitel speelt hij dus niet mee, hij kan de Zuid-Koreanen wel helpen om eindelijk het wereldkampioenschap bij de constructeurs te winnen. En op cruciale momenten misschien ook Thierry Neuville een handje toesteken, daar rekent de Belg toch op. Maar wat als Loeb zich sneller zou tonen dan Thierry? Die zegt zich daar absoluut geen zorgen over te maken!

Lukt het met Sébastien Ogier wel weer voor Citroën?

Negen opeenvolgende wereldtitels met Loeb, daarna ging het snel bergaf met Citroën. Er werd sinds 2013 nog slechts sporadisch gewonnen, vorig jaar hadden de Fransen daar zelfs interimrijder Loeb (en flink wat geluk) voor nodig. De schuld van onregelmatig en vaak zelfs ronduit slecht presterende piloten, vandaar dat Parijs er alles aan heeft gedaan om Sébastien Ogier terug naar de stal te halen. Die tekende voor twee jaar en mikt met de C3 op minstens een zevende titel. Als dat lukt, zou Citroën al het derde merk zijn waarmee hij wereldkampioen wordt.

Of wordt Thierry Neuville nu eindelijk wél kampioen?

Turkije, 15 september 2018. Neuville ligt aan de leiding en voelt zich zegezeker. Tot de auto stukgaat. Als de Belg daar had gewonnen, was zijn voorsprong in de WK-stand mogelijk opgelopen tot 40 punten en was de titel wellicht binnen geweest. Maar Ogier vocht terug en Neuville eindigde het seizoen alweer met lege handen. Pardon: met een vierde titel van vice-kampioen, maar dat kwam zowat op hetzelfde neer.

Hyundai onderging ondertussen een grondige organisatie. Andrea Adamo verving Michel Nandan als teambaas en Loeb kan de renstal misschien nog wat beter leren hoe ze moeten winnen. Als dan ook Andreas Mikkelsen, de grote tegenvaller van vorig jaar, herontdekt hoe je een snelle en foutloze rally moet rijden, kan 2019 echt wel hét Hyundai-jaar worden. Lees: met zowel een piloten- als een constructeurstitel. In het eerste geval bij voorkeur voor Neuville, natuurlijk.

Of kaapt Toyota alle prijzen weg?

Een terugkeer naar de WRC waar wel wat vragen bij werden gesteld, vooral omdat de Japanners al hun eieren in de Finse mand van Tommi Mäkinen hadden gelegd. Zo begon Toyota in januari 2017 aan zijn eerste rallyseizoen in vele jaren. Maar er werd al snel weer gewonnen, in 2018 zelfs met een constructeurstitel erbij. En net geen pilotentitel voor de snelle Ott Tänak. Die Est blijft natuurlijk voor Toyota rijden, net als veteraan Jari-Matti Latvala.

Lappi is naar Citroën vertrokken, zijn plaats wordt ingenomen door de vorig jaar door datzelfde team aan de deur gezette Kris Meeke. Hoeveel rally’s wint Tänak dit jaar en hoe herpakt Meeke zich? Maar vooral, blijft de Yaris de betere auto die hij in de tweede helft van vorig seizoen toch al bleek te zijn?

Kan M-Sport er ook nog eentje winnen?

Twee opeenvolgende wereldtitels met Ogier volstonden nog niet om Ford zijn portemonnee wat verder open te laten trekken. Er kwam wel wat fabriekssteun voor het door Malcolm Wilson gerunde M-Sport, maar die laat zich absoluut niet vergelijken met de budgetten die Citroën en vooral Hyundai en Toyota in de rallysport investeren. Na het vertrek van Ogier leek de WRC-toekomst van het Britse team dan ook eventjes onzeker, maar tovenaar Wilson slaagt er toch weer in om in elke rally minstens twee wagens aan te start te krijgen.

Teemu Suninen en Elfyn Evans mogen die besturen, ook al raakten ze vorig jaar maar zelden uit de schaduw van Ogier. Een derde Fiesta moet worden “gedeeld” door piloten die wat centen meebrengen. De kans op een vervolgverhaal voor de successen van de vorige jaren is dus zowat nihil, al blijft de Fiesta ongetwijfeld wel een competitieve auto.

Wat verandert er aan het reglement?

Heel simpel: niets. Het huidige reglement is in voege sinds 2017 en leverde al twee spannende seizoenen op. Er hoefde dus niets te veranderen, we herhalen nog eens dat een WRC-auto volgende kenmerken heeft:

  • 1,6 liter-viercilinder met turbo (2,5 bar druk)
  • ca. 380 pk bij max. 8.500 opm.
  • ca. 450 Nm
  • vierwielaandrijving
  • sequentiele versnellingsbak met zes verhoudingen
  • drie differentiëlen (elektrisch centraal, mechanisch voor en achter)
  • min. 1.190 kilo leeg en 1.350 kilo met piloot en copiloot
  • min. 3.900 millimeter lang en 1.875 millimeter breed
  • MacPhersons voor en achter, regelbare schokdempers
  • minder dan 3 sec. voor de 0 tot 100 km/u
  • meer dan 200 km/u

Waar wordt er gereden?

Met de komst van Chili worden er in 2019 veertien rally’s gereden, eentje meer dan vorig jaar. De kalender:

  • 24-27/01: Monte-Carlo
  • 14-17/02: Zweden
  • 07-10/03: Mexico
  • 28-31/03: Corsica (Frankrijk)
  • 25-28/04: Argentinië
  • 09-12/05: Chili
  • 30/05-02/06: Portugal
  • 13-16/06: Sardinië (Italië)
  • 01-04/08: Finland
  • 22-25/08: Duitsland
  • 12-15/09: Turkije
  • 03-06/10: Wales (Groot-Brittannië)
  • 24-27/10: Spanje
  • 14-17/11: Australië

 

 

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken