De WRC-machines waren nooit sneller dan vandaag, zelfs in de wilde Groep B-tijden geraakten de rallywagens niet sneller van A naar B tijdens een KP. En binnenkort worden ze nog wat sneller, want vanaf 2022 gaat het Wereldkampioenschap Rally voor hybride motoren. Aanvankelijk zullen de teams eenzelfde hybride unit moeten gebruiken, vanaf 2025 mogen ze zelfs aan het klussen. Over de prestatiewinst is nog weinig bekend, mogelijk zullen de WRC-wagens op termijn verplicht worden om de verbindingsetappes volledig elektrisch en dus emissieloos te moeten afwerken.
Maar er is meer. De organisatoren van het Wereldkampioenschap Rally zouden vanaf 2022 ook silhouetteracers willen introduceren. Dan maak je gebruik van een gemeenschappelijke basis waarop een random koetswerk geplaatst wordt, een maatregel die de kosten zou drukken én het deelnemersveld moet spijzen. Die silhouetteformule zou aanvankelijk naast de huidige WRC-wagens moeten bestaan, die nog steeds een productiemodel als basis hebben. Maar hoe lang dat nog zo zal blijven...
Foto: Lancia ECV2 Concept uit 1988, een Groep S-prototype op basis van de Delta S4 dat aangedreven werd door een 1,8 liter-biturbomotor.