Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

WRC en Rally / Straks Monte Carlo, dit moet je weten over het nieuwe WRC

Deze week begint het nieuwe wereldkampioenschap rallyrijden. En dus ook een nieuwe poging van Thierry Neuville om eindelijk eens de titel te pakken. Wat moet je allemaal over het WRC 2020 weten?

Overzicht :

Dat het startveld helaas wat kleiner is geworden

Zesvoudig wereldkampioen (met Volkswagen en Ford) Sébastien Ogier was eind vorig seizoen niet meer echt gelukkig bij Citroën en vertrok naar Toyota. Waarop het Franse team, bij gebrek aan een volgens hen volwaardige opvolger, zich dan maar uit het WRC terugtrok.

En er dus enkel nog de fabrieksteams Hyundai en Toyota en het “een beetje” door Ford gesteunde M-Sport overblijven om voor de WRC-overwinningen en de titel te strijden. De eerste twee zetten in elke rally drie auto’s in, de derde Fiesta-piloot zal maar 9 van de 13 wedstrijden betwisten.

Dat verschillende piloten van auto wisselden

Er waren eind vorig jaar verschillende grote transfers, wellicht kende het kampioenschap er in moderne tijden zelfs zelden zoveel. Ott Tänak, wereldkampioen met Toyota, verhuisde naar Hyundai. Waar hij dus teamgenoot werd van Thierry Neuville en de elk maar een deel van het kampioenschap betwistende Dani Sordo en Sébastien Loeb.

Ogier nam de bij Toyota vrijgekomen plaats in, Tommi Mäkinen besliste echter ook om Jari-Matti Latvala en Kris Meeke aan de deur te zetten. Ze worden vervangen door Elfyn Evans (ex-M-Sport) en de jonge belofte Kalle Rovanperä (WRC-2 Pro-kampioen met Skoda in 2019). Bij M-Sport blijft Teemu Suninen aan boord, Esapekka Lappi (ex-Citroën) mag het door het vertrek van de snelle Evans achtergelaten gat proberen vullen. De derde Ford is voor Gus Greensmith, zij het dus niet voor alle rally’s.

  • Ott Tänak > Hyundai
  • Sebastien Ogier > Toyota
  • Elvyn Evans > Toyota
  • Kalle Rovanperä > Toyota
  • Esapekka Lappi > Ford

Dat de favorieten dezelfde blijven

Ogier (6 titels), Tänak (1) en Neuville (0), dat waren de vorige seizoenen dé sterke mannen. En dat blijven ze allicht ook in 2020. Tenzij Evans zou verrassen met de Yaris, gaan de Fransman, de Est en de Belg ook dit jaar weer onder elkaar uitmaken wie kampioen wordt. Waarbij wij (en met ons zowat het hele rallywereldje) natuurlijk vooral uitkijken naar het gevecht tussen de twee Hyundai-rijders Tänak en Neuville.

De eerste wil een tweede titel, de tweede zou nu eindelijk wel eens zijn eerste kroontje willen pakken. Het gaat om niet veel minder dan de suprematie in de rallysport voor dit en de volgende jaren. Tenzij Ogier in 2020 nog eens van precies die onvermijdelijk lijkende “broederstrijd” kan profiteren om afscheid te nemen met een zevende titel.

Dat de strijd voor de constructeurs evengoed heel boeiend wordt

Toyota (kampioen in 2018) versus Hyundai (2019), bij afwezigheid van Citroën of een andere Europese speler (M-Sport lijkt weinig kans te maken) gaan die twee Aziatische autoreuzen opnieuw de prestigestrijd bij de constructeurs aan. Met misschien wel een licht voordeel voor het vanuit Duitsland opererende Zuid-Koreaanse team, dat met Tänak en Neuville toch twee van de drie beste piloten in zijn rangen telt.

Al kunnen die elkaar zodanig gaan opjagen dat er brokken van komen, natuurlijk. Het wordt voor teambaas Andrea Adamo allicht nog een hele klus om een dergelijk scenario te vermijden.

  • Hyundai Shell Mobis World Rally Team: i20 Coupé WRC met Thierry Neuville, Ott Tänak, Dani Sordo (7 rally's) en Sébastien Loeb (6 rally's)
  • Toyota Gazoo Racing WRT: Yaris WRC met Sébastien Ogier, Elfyn Evans en Kalle Rovanperä
  • M-Sport Ford WRT: Fiesta RS WRC met Teemu Suninen, Esapekka Lappi en Gus Greensmith (9 rally's)

Dat het kampioenschap ook nieuwe oorden opzoekt

Het seizoen begint met de winterrally’s van Monte Carlo en Zweden, dat is een traditie. Op de kalender staan ook nog Mexico, Argentinië, Portugal, Italië, Finland, Turkije, Duitsland en Groot-Brittannië. Wellicht maar tijdelijk verdwenen zijn Spanje, Frankrijk (Corsica) en Australië, de toekomst van de in 2020 evengoed niet meer gereden rally van Chili is heel onzeker.

We verwelkomen dit jaar wel de terugkeer van Kenia, Nieuw-Zeeland en Japan, waar het seizoen in november wordt afgesloten en Thierry dus zijn eerste wereldtitel zal kunnen vieren. Sorry, we lieten ons eventjes gaan.

  • Monte Carlo 23-26/01
  • Zweden 13-16/02
  • Mexico 12-15/03
  • Argentinië 30/04-03/05
  • Portugal 21-24/05
  • Italië 04-07/06
  • Kenia 16-19/07
  • Finland 06-08/08
  • Nieuw-Zeeland 03-06/09
  • Turkije 24-27/09
  • Duitsland 15-18/10
  • Groot-Brittannië 29/10-01/11
  • Japan 19-22/11

Dat je alle actie live volgen

De RTBF zendt wellicht opnieuw zowat alle afsluitende Power Stages rechtstreeks uit, via de officiële website wrc.com kan je een digitaal abonnement (WRC+) nemen dat je toelaat quasi alle chronoritten live te volgen en ook een heleboel ander beeldmateriaal te bekijken. Een abonnement voor het volledige seizoen kost je 89,99 euro, eentje voor een maand 8,99 euro. Je kan het gebruiken voor je tablet, telefoon en natuurlijk ook pc. En vanzelfsprekend gaan we de prestaties van Thierry en co ook hier op autowereld.be blijven volgen.

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken