Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

WRC en Rally / WRC 2021: achtste titel voor Ogier of eindelijk de eerste voor Neuville?

Met een ingekorte Monte Carlo begint vandaag het rallyseizoen 2021. Het laatste voor Sébastien Ogier, die op een achtste titel mikt. Thierry Neuville gaat op jacht naar zijn eerste.

Overzicht :

Er geldt een strenge avondklok in heel Frankrijk, vandaar voor de openingsrally in de Alpen boven Monaco een programma dat over vier dagen wordt gespreid en telkens al vrij vroeg in de namiddag en in elk geval ruim voor 18u00 eindigt. De eerste twee proeven worden vandaag 21 januari al gereden, op vrijdag zijn er vijf, op zaterdag slechts drie en op zondag tenslotte nog vier. Samen goed voor nog geen 300 kilometer tegen de chrono.

Afscheid in schoonheid voor Ogier?

Eigenlijk ging 2020 het laatste WRC-jaar van Sébastien Ogier worden. Maar omdat het zo’n vreemd seizoen werd, besliste de Fransman om er in 2021 toch nog eentje bij te doen. Hij heeft ondertussen zeven wereldtitels (met drie verschillende auto’s!) op zijn palmares staan, de Toyota-rijder zou in de herfst natuurlijk graag in schoonheid afscheid nemen met een achtste kroontje.

Net voor de start van de Monte Carlo noemde Ogier het nog maar eens zijn favoriete rally, ook daar kan hij zich straks al voor de achtste keer de beste tonen. “Iedereen weet dat het de wedstrijd is die ik het liefste win”, vertelt de Fransman. “Maar het is ook een rally waar je altijd met de nodige bescheidenheid en veel respect aan moet beginnen. Door de er vaak wijzigende weersomstandigheden is het een heel moeilijke wedstrijd, je moet slim en sluw zijn om ze te kunnen winnen.”

Vervolg op 2020 voor Neuville?

Thierry Neuville wist 2020 op de best mogelijke manier te beginnen. De Belg had de Monte Carlo ook al eerder gedomineerd, maar hij had er door pech en ook wel enkele foutjes nog nooit gewonnen. Dat lukte na een magistrale vertoning vorig jaar eindelijk wel. “Maar de rest van het seizoen is chaotisch verlopen”, geeft Neuville toe. “2020 werd zelfs een jaar om snel te vergeten”.

De Hyundai-piloot, die al vijf keer tweede werd in het wereldkampioenschap, raakte na nog maar eens een opgave in de afsluitende rally van Monza dit keer niet verder dan de vierde positie in de eindstand. “Er waren wat technische problemen, maar we hebben ook fouten gemaakt. Er we kenden enkele echte tegenslagen, want zowel in Turkije als Sardinië hadden we kunnen winnen.”

Neuville zou normaal weer als topfavoriet van de Monde Carlo zijn begonnen, ware het niet dat hij vorige week heel verrassend met zijn co-piloot Nicolas Gilsoul brak. De twee reden tien jaar samen, de Belgische piloot moest dus in allerijl nog op zoek naar een vervanger. Net voor de start van een rally waar de rol van de man op de passagiersstoel wellicht het belangrijkst van het hele seizoen is. Martijn Wydaeghe neemt de plaats van Gilsoul in, maar die heeft nog maar een hele beperkte WRC-ervaring en reed nog geen halve rallymeter met Neuville. “Geen ideale situatie om aan het nieuwe seizoen te beginnen”, geeft de piloot toe. "Er is voor de Monte Carlo zelfs geen shakedown, dus we starten onze samenwerking eigenlijk pas echt tijdens de eerste chronorit.”

Of toch Tänak?

De op dat moment regerende wereldkampioen (met Toyota) begon zijn samenwerking met Hyundai vorig jaar met een crash in de Monte Carlo. De Est won later wel zijn voor het eerst voor het kampioenschap meetellende thuisrally, maar presteerde voor de rest nogal onregelmatig. Voor 2021 zijn de ambities wel hoog gespannen.

Tänak wil zijn titel heroveren en kan misschien wel profiteren van de handicap waar ploegmaat Neuville toch mee start. Het korte seizoen 2020 liet niet vaak toe de mogelijkheden – lees: de snelheid – van beide Hyundai-piloten rechtstreeks met elkaar te vergelijken, in 2021 komen we allicht wel te weten wie de beste WRC-piloot… na Ogier is. Graig Breen en Dani Sordo, die vorig jaar een belangrijke rol speelde in het veroveren van de constructeurstitel voor Hyundai, rijden beiden weer maar zowat de helft van de WK-rally’s.

 

Outsider Evans?

Enkele knappe prestaties (vooral in Zweden), twee met wat geluk (vooral Turkije) behaalde overwinningen een grote regelmaat leverden Toyota-rijder en dus Ogier-ploegmaat Elfyn Evans vorig jaar bijna de wereldtitel op. Maar in de laatste rally in Monza ging het door zijn eigen schuld toch nog fout. Toyota verloor er de constructeurstitel, maar Ogier won er met de snelle Yaris wel zijn zevende wereldkampioenschap.

Als Evans zijn regelmaat weet te behouden en de druk deze keer wél tot de laatste meters van de laatste rally goed weet te kanaliseren, wordt het deze keer misschien toch helemaal zijn seizoen. Derde vaste Toyota-rijder is Kalle Rovanpëra. Die wist vorig jaar al enkele keren positief te verrassen, vraag is of hij al de maturiteit heeft om in elke rally al de grote kleppers aan te kunnen.

Overgangsjaar voor Ford?

Citroën stopte er eind 2019 al mee, in het om de bekende reden ingekorte seizoen 2020 speelde de Ford Fiesta van het grotendeels met privégeld gerunde M-Sport ook niet meer echt mee voor de hoofdprijzen. En dit jaar lijkt het voor het Britse team helemaal een figurantenrol te worden.

Alleen de nog nooit echt overtuigende Gus Greensmith zal het volledige kampioenschap rijden, de snellere Teemu Suninen kreeg maar een beperkt programma en van nieuwkomer en evengoed maar in enkele wedstrijden met een Rally1-wagen aan de start verschijnende Andrien Fourmaux moeten evenmin al mirakels worden verwacht. En qua ontwikkeling wordt er door M-Sport wellicht vooral ingezet op de overstap naar hybride auto's in 2022.

De... voorlopige kalender

Nog voor het seizoen goed en wel is begonnen, werd de kalender al enkele keren aangepast. Er is in februari om te beginnen geen rally in Zweden, maar op het einde van die maand wel een winterfeestje in Finland. En ons eigen Ieper krijgt, na de corona-annulatie vorig jaar, een tweede kans in augustus. Vooral omdat de Britten hun rally van Wales niet meer gefinancierd krijgen. Zeker voor de wedstrijden in Kenia, Chili en Japan is het afwachten wat de wereldwijde pandemie in 2021 al allemaal – of misschien nog niet – toelaat.

  • 21-24/01: Monte Carlo
  • 26-28/02: Arctic (Finland)
  • 22-25/04: Kroatië
  • 20-23/05: Portugal
  • 03-06/06: Sardinië (Italië)
  • 24-24/06: Kenia
  • 15-18/07: Estland
  • 28/07-01/08: Finland
  • 13-15/08: Ieper (België)
  • 09-12/09: Chili
  • 14-17/10: Catalonië (Spanje)
  • 11-14/11: Japan

 

 

 

 

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken