1. Hybrides in de spits
De hoogste autosportklassen zijn in de eerste plaats rijdende reclame voor de deelnemende fabrikanten, en moeten dus mee met hun tijd. Vele jaren na de Formule 1 schakelt nu ook het WRC over op een hybride aandrijving, althans in de hoogste categorie, bevolkt door Toyota, Hyundai en M-Sport (Ford).
De nieuwe generatie rallykanonnen gebruikt dezelfde 1.6-turbo (380 pk) als de vorige, maar dan aangevuld met een gestandaardiseerde elektromotor van 100 kW. Op piekmomenten levert dat een totaal vermogen van 520 pk. Dat is meer dan de oude WRC's, maar de auto's zullen trager zijn, onder andere door het extra gewicht van de accu van 3,9 kWh. Ook die laatste is voor iedereen hetzelfde, om de ontwikkelingskosten zo laag mogelijk te houden.
-
Lees ook: interview Thierry Neuville over 2022
De auto's zijn niet langer gebaseerd op productiewagens, maar opgebouwd rond een buizenchassis. Dat levert een veiliger geheel op, zo illustreerden enkele zware ongelukken tijdens de seizoensvoorbereiding al. Ze zijn ook op verschillende vlakken minder gesofisticeerd: er is geen actief centraal differentieel meer, de neerwaartse druk is beperkt en de ophanging vereenvoudigd. De rijders moeten ook weer schakelen via een mechanische verbinding, in de plaats van met peddels.
Het zorgt ongetwijfeld voor een reset in de machtsverhoudingen, en het valt dus absoluut niet te voorspellen welke van de nieuwe auto's de snelste en de betrouwbaarste gaat zijn: de Hyundai i20, Ford Puma ofToyota GR Yaris.
2. Van Rally1 tot Rally5
De FIA heeft tegelijk grote kuis gehouden in de rommelige verdeling van categorieën in de rallysport. Rally1 tot en met Rally5, dat zijn vanaf nu de vijf schalen, waarbij Rally1 de nieuwe naam is van de topklasse, de voormalige WRC-auto's. De Rally2-auto's waren vroeger bekend als R5, Rally 3 is vergelijkbaar met de eertijdse Groep N's. Rally4 en Rally5 zijn de tweewielaangedreven auto's, vroeger bekend as R2 en R1.
Over Rally2 gesproken: op de startlijst van de Monte Carlo treffen we in die categorie een oude bekende aan. Freddy Loix, 51 inmiddels en al enkele jaren met rallypensioen, rijdt nog eens mee. Hij deelt een Skoda Fabia Evo met Pieter Tsjoen als copiloot.
3. Ogier wordt geen wereldkampioen
Hoewel 8-voudig wereldkampioen Sébastien Ogier wel weer gewoon aan de start staat van de Rally van Monte-Carlo, is het zeker dat hij op het einde van het seizoen geen nieuwe titel zal pakken. De Fransman rijdt geen volledige campagne meer, en dus ligt de weg open voor Thierry Neuville, Elfyn Evans, Kalle Rovanperä of Ott Tänak om de troon op te eisen. Die laatste was al eens de beste in 2019, Neuville was al 5 maal vice-wereldkampioen.
M-Sport moet het stellen met mindere goden zoals Adrien Fourmaux, Gus Greensmith of Craig Breen. Maar ook de oppergod: Sébastien Loeb rijdt in een Ford Puma de Monte-Carlo, bijna 10 jaar na zijn laatste zege in de Maritieme Alpen.
4. De Loriaux-factor
Succes voor Thierry Neuville zou in meerdere opzichten een Belgisch succes zijn. Hyundai kaapte midden vorig jaar immers Christian Loriaux weg bij M-Sport, de charismatische Carolo die algemeen beschouwd wordt als een van de meest begaafde ingenieurs in het WRC. De vraag is wel of hij nog voldoende tijd heeft gehad om zijn stempel te drukken op de oranjeblauwe i20.
5. De kalender ziet er redelijk normaal uit
Na twee door Covid-19 overhoop gegooide seizoenen beleven we dit jaar hopelijk nog eens een normaal jaar. Zonder Amerikaans luik, maar wel weer een manche in Nieuw-Zeeland, en hopelijk ditmaal wel de terugkeer naar Japan. Er is nog een plekje vrij in augustus, maar het is al bekend dat dat niet zal opgevuld worden door een manche in Ieper.
- 20-23 januari: Monte Carlo
- 24-27 februari: Zweden
- 21-24 april: Kroatië
- 19-22 mei: Portugal
- 2-5 juni: Sardinië (Italië)
- 23-26 juni: Kenia
- 14-17 juli: Estland
- 4-8 augustus: Finland
- 18-21 augustus: nog te bevestigen
- 8-11 september: Griekenland
- 30 september-2 oktober: Nieuw-Zeeland
- 20-23 oktober: Spanje
- 10-13 november: Japan
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!