Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

WRC en Rally / AutoWereld naar WRC Australië (5 en slot): opgave Neuville, zesde titel voor Ogier

Thierry Neuville heeft nog eens alles gegeven op de slotdag. Met een dubbele fout, een crash en een opgave als resultaat. En vooral: een nieuwe wereldtitel voor Sébastien Ogier.

Overzicht :

De zesde opeenvolgende titel al voor de Fransman, na de negen die (voor)naamgenoot Sébastien Loeb er voor hem al won. Ogier, die in Australië drie dagen lang vooral op zeker wou spelen, zette nog even de kroon op het werk met een snelste tijd in de afsluitende Power Stage.

Ook Tänak crasht

Hij kon zich die extra inspanning toen plots wel veroorloven, want iets eerder had ook Ott Tänak al opgegeven. De Fransman, die met 3 punten voorsprong op Neuville en 23 op Tänak aan de rally was begonnen, wist zich nog voor het einde van de wedstrijd dus al helemaal zeker van zijn zesde titel.

Neuville strandde in de 22ste proef, toen hij met zijn Hyundai i20 een dubbele fout maakte en vooral hard tegen boom knalde. Ophanging stuk en game over. Tänak (Toyota Yaris), die evengoed nog een waterkansje had op de titel en in Australië tegelijk ook nog strijd leverde voor de overwinning met ploegmaat Jari-Matti Latvala, deed het hem na in de volgende proef. Wat meteen een einde maakte aan een van de spannendste rallywereldkampioenschappen ooit.

Constructeurstitel voor Toyota

Latvala (foto boven) won de rally, voor een eindelijk nog eens sterk presterende Haydon Paddon. Maar die tweede plaats van de Nieuw-Zeelander was maar een magere troost voor Hyundai, dat de titel voor de constructeurs aan Toyota moest laten.

Mads Ostberg reed zijn Citroën C3 nog naar de derde podiumplaats, de zichzelf dus als wereldkampioen opvolgende Ogier finishte zesde.

Afscheid van Ford

“Dit was een heel zwaar seizoen”, wist de Fransman aan de aankomst te vertellen. “Maar in die twee proeven van deze morgen, met de opgaves van Thierry en Tänak, was de strijd dus ineens afgelopen. Ik heb mezelf in de laatste kilometers dan ook nog eens plezier willen doen met de Ford. Ik hoop dat ik de auto niet te veel ga missen (Ogier rijdt volgend seizoen voor Citroën, nvdr.).”

Of hij dit seizoen af en toe heeft getwijfeld aan die zesde titel? “Ja, op een bepaald moment dachten we echt wel dat het heel moeilijk zou worden. Maar we hebben het nooit opgegeven. Mijn felicitaties aan het team, ze waren opnieuw de besten. En een welgemeende dank voor Malcolm Wilson (de baas van M-Sport dat de Fiesta van Ogier inzette, nvdr.), ik ben trots dat ik voor hem heb gereden.”

Opnieuw vice-kampioen

Een slotwoordje nog van de verslagen Neuville, die in Australië al voor de vierde keer genoegen moet nemen met de eretitel (nu ja…) van vice-wereldkampioen. Telkens achter Ogier, trouwens.

“Het is niet de manier waarop we deze rally en dit seizoen hadden willen beëindigen, dat is zeker. Maar al sinds onze lekke band en het grote tijdsverlies van vrijdag wisten we dat we geen andere keuze meer hadden dan aan te vallen. Zolang er een kansje was om nog terug te komen, moesten we het proberen. Zeker vandaag dienden we nog eens alles te geven, we hadden toch niets meer te verliezen. In die 22ste proef waren de omstandigheden echt slecht. We gingen te snel, schoven van de baan en raakten een boom.”

Tot volgend jaar

De echte teleurstelling komt wellicht later nog, Neuville houdt eraan met een positieve noot af te sluiten. “Het was een geweldig rallyseizoen, heel goede reclame voor de sport ook. We hebben er allicht wat fans bijgewonnen. Natuurlijk is het heel jammer dat we de titel misten. Maar we wisten dat er maar één kon winnen en dat er twee (hijzelf en Tänak, nvdr.) met lege handen naar huis zouden keren. Proficiat aan Sébastien voor zijn zesde titel. Wij gaan het volgend jaar opnieuw proberen.”

De eindstand

Nog eens de top vijf van het WRC 2018:

1. Sébastien Ogier (Ford Fiesta), 219 p.

2. Thierry Neuville (Hyundai i20), 201 p.

3. Ott Tänak (Toyota Yaris), 181 p.

4. Jari-Matti Latvala (Toyota Yaris), 128 p.

5. Esapekka Lappi (Toyota Yaris), 126 p.

En de eindrangschikking bij de constructeurs:

1. Toyota, 368 p.

2. Hyundai, 341 p.

3. M-Sport (Ford), 324 p.

4. Citroën, 237 p.

 

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken