Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

WRC en Rally / AutoWereld naar WRC Mexico (4): Ogier domineert knotsgekke rally

De rally van Mexico is een van de mooiste van het hele seizoen. En dit jaar wellicht ook de zwaarste, met op zaterdag alweer een aantal verrassende wendingen. Sébastien Ogier begint straks wel als grote favoriet aan de laatste dag.

Overzicht :

Om kampioen te worden moet je ook af en toe wat geluk hebben, Sébastien Ogier weet het als geen ander. Al zal er allicht nog wel een tijdje worden gepalaverd over wat er in de eerste proef op zaterdagmorgen is gebeurd.

Van de baan

Toen Esapakki Lappi op enkele meters van het einde van die chronorit van de baan ging, was het meteen duidelijk dat de Fin zijn nochtans nauwelijks beschadigde Citroën C3 niet meer opnieuw op de piste zou krijgen. Enkele andere piloten wisten nog te passeren, tot de wedstrijdleiding besliste om de rit om veiligheidsredenen te neutraliseren.

Wat op het eerste gezicht een cadeau leek voor Ogier, want de Fransman was kort daarvoor lek gereden. In de laatste tussenmeting voor de aankomst had de Citroën-piloot al zo'n 18 seconden achterstand op een ontketende Kris Meeke (Toyota Yaris). Ogier kreeg dan ook een zogeheten forfaitaire tijd die hem zowat eenzelfde aantal seconden deed verliezen op de Ier, wat wel billijk leek.

Furieuze Meeke

Maar de vorig jaar door... Citroën ontslagen Meeke was furieus, wegens ervan overtuigd dat de neutralisatie van de proef er was gekomen op vraag van de leiding van het Franse team. Die zou hebben begrepen dat Ogier door zijn lekke band een pak tijd en wellicht ook de leiding van de rally aan het verliezen was, dus het stopzetten van de proef kwam hen goed uit.

Thierry Neuville trad de Ier aanvankelijk bij, maar in het Franse kamp ontkende men het manoeuvre in alle toonaarden. En wellicht terecht, toen in de loop van de dag kon worden aangetoond dat Ogier noch Citroen ook maar enige impact hadden op de beslissing van de wedstrijdleiding.

Ogier controleert

Meeke pakte hoe dan ook de kop van de wedstrijd, tot hij in de volgende proef lek reed en daarbij ook zijn ophanging beschadigde. Waarop Ogier toch weer aan de leiding kwam en die vanaf dan "rustig" verder kon uitbouwen. Alleen in de korte spektakelproeven op het einde van de dag verloor hij een beetje tijd, zo miste hij zelfs nog een chicane en kloeg hij ook over problemen met het differentieel van zijn Citroën.

Maar er kan vandaag op de slotdag van deze gekke rally van Mexico niet veel meer verkeerd gaan voor Ogier. Er zijn nog drie proeven van in totaal een 60-kilometer te rijden, de Fransman heeft 27 seconden voorsprong op Elfyn Evans (Ford Fiesta) en moet de zaak dus vooral zien te controleren. Voor de tweede plaats zal er straks echter wel nog een stevige strijd worden geleverd.

Strijd voor tweede plaats

Evans heeft WK-leider Ott Tänak (Toyota Yaris) op zaterdagavond immers tot op een dikke twee seconden zien naderen. Beiden willen natuurlijk die tweede plaats respectievelijk behouden of veroveren en zullen dus ongetwijfeld wel nog voluit gaan.

Een foutje van een van de twee (of alle twee...), dat is de enige manier waarop Thierry Neuville, die vrijdag een pak tijd verloor door een lekke band, nog op het podium kan geraken. De Belg beschikt in Mexico alweer niet over de auto om de snelste tijden te rijden, hij deed het zaterdag alleen in V-Power Shell Stage van een goede 2 kilometer.

Neuville wacht af

"We hebben vandaag vooral geprobeerd om van de proeven te genieten én lekke banden te vermijden", vertelde Neuville 's avonds nog. "We wisten immers dat er niet veel meer inzat. Ook al ging het wel beter dan gisteren, onze snelheid lag hoger. Maar aangezien het onwaarschijnlijk leek dat we zelf nog plaatsen konden goedmaken, was het vooral uitkijken naar wat er voor ons gebeurde."

Kris Meeke ging in die door Neuville gewonnen proef ondertussen weer eventjes in de fout en verloor daarna ook nog een pak tijd met versnellingsbakproblemen. Hij haalde de aankomst van de laatste chronorit van de dag uiteindelijk wel en behield zijn vijfde plaats, maar een bedreiging voor Neuville kan hij normaal niet meer vormen.

Voor een gesloten hek

Nog een laatste "om te lachen". Ondanks het feit dat er kort voor de passage van de rallypiloten nog een zogeheten 0-wagen passeert, stond de als eerste vertrokken Andreas Mikkelsen (Hyundai-ploegmaat van Neuville) in een van de namiddagproeven plots voor een... gesloten hek. Zijn copiloot wist dat gelukkig snel te openen en het duo kreeg de verloren tijd nadien wel terug, maar het incident illustreerde nog maar eens wat een gekke rally dit wel is. 

Het zou dan ook verwonderen als er vandaag echt "niets" meer gebeurt. En er is op het einde natuurlijk ook nog de Power Stage en vooral de (maximaal) vijf punten die daarin kunnen worden verdiend. Wordt dus (nog even) vervolgd.  

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken