Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

<strong>SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!</strong>

SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!

schrijf je nu in >>

WRC en Rally / AutoWereld naar WRC Mexico (2): Neuville's nieuwe baas Andrea Adamo

Hyundai wist ondanks het immense talent van sterrijder Neuville nog altijd geen titel te winnen, nieuwe teamchef Andrea Adamo moet daar verandering in brengen.

Overzicht :

Zijn voorganger, de kleine Fransman Michel Nandan, was een chef van weinig woorden. Je kreeg tijdens interviews wel antwoorden op al je vragen, maar hij gaf zelden de indruk dat hij het echt leuk vond. Behalve als zijn team, of in de meeste gevallen dus Thierry Neuville, net had gewonnen. Dat lukte de vorige seizoenen wel regelmatig, maar een titel leverde het dus nog niet op. Niet bij de piloten en ook niet bij de teams, waar Hyundai zich vorig jaar zelfs liet kloppen door het pas begin 2017 naar de rallysport teruggekeerde Toyota.

Net als in het voetbal, moet ook in het WRC bij tegenvallende resultaten de trainer vroeg of laat vertrekken. Nandan werd eind vorig jaar bedankt voor “bewezen diensten”, zijn taak werd overgenomen door de 47-jarige Italiaan Andrea Adamo. Die was, na heel wat eerdere autosportfuncties te hebben vervuld bij Abarth, Alfa Romeo (DTM en Supertourisme), Lancia, Fiat, Lotus, Lola en Honda (WTCC), al sinds 2015 aan de slag bij Hyundai. Waar hij reeds fraaie resultaten wist af te leveren met het R5-project en het WTCR voor zogeheten toerismewagens, veteraan (ondertussen al 57!) Gabriele Tarquini won met de i30 vorig jaar immers de pilotentitel. Maar wij, grote fans van Thierry Neuville, willen natuurlijk vooral weten hoe Adamo dit jaar Hyundai aan de WRC-titels kan helpen. Al begint hij ons gesprek met de “bekentenis” dat zijn benoeming aan het hoofd van Hyundai Motorsport wel nogal onverwacht kwam.

“Ik ben blij dat we het Hyundai-programma voor klantenraces de vorige drie jaar heel goed hebben weten te organiseren. Ik hoopte dan ook dat ik dit jaar eindelijk weer eens wat meer tijd voor mezelf zou vinden. Helaas meende mijn baas dat het beter voor mij was dat ik nog wat harden ging werken. (lacht). En nu is er dus zowel die customer racing, waarvoor we nog veel projecten hebben, als de WRC. Maar gelukkig heb ik heel wat mensen die me daarbij helpen.”

Ben je in het WRC ook verantwoordelijk voor het technische deel?

Ik hou me daar al drie jaar, sinds mijn komst naar Hyundai, niet mee bezig. Ik meen dat iedereen zijn job moeten kunnen doen met de kwaliteiten die hij daarvoor heeft. Verantwoordelijkheden mengen, dat is geen goede manier om een team te besturen.

Maar je zit er allicht wel met je neus op.

Ik begrijp er natuurlijk wel een en ander van. Daarom verwittig ik mijn ingenieurs ook dat ze me niets moeten proberen wijsmaken.

Toen je naar het WRC-team promoveerde, zei je dat Hyundai voor 2019 wellicht over het beste pilotenteam beschikt. Heb je dat oordeel nog niet moeten herzien?

Alleen idioten veranderen nooit van mening. Maar die van het begin van dit jaar is in dit geval wel nog dezelfde.

Maar ondertussen is er wel al beslist Andreas Mikkelsen (foto boven) niet te laten starten in Corsica, terwijl het wel de bedoeling was dat hij dit jaar alle wedstrijden ging rijden.

Wat ik kan zeggen is dat er, toen ik op 2 januari mijn nieuwe functie opnam, nog helemaal niets was beslist. Het is te zeggen, ik ben met een wit blad papier begonnen. Ik wil voor elke rally het best mogelijke pilotenteam samenstellen. En voor Corsica hoorde Mikkelsen (die niet bekend staat als een asfaltspecialist, nvrd.) daar dus niet bij. Maar hij krijgt een andere taak. Zo is Andreas heel nuttig bij het verder ontwikkelen van de auto, het vinden van mogelijke verbeteringen...

Wat is het bilan van de twee eerste rally’s van Sébastien Loeb (foto onder) met Hyundai?

Er zijn mensen die denken dat er in het leven mirakels gebeuren, maar daar hoor ik niet bij. Sébastien is in januari teruggekeerd van de Dakar en kon voor de Monte-Carlo maar één dag testen. Toch heeft hij daar geweldige dingen laten zien. Hij mocht daarna ook maar één dag testen op de sneeuw, waar hij al zes jaar geen rally meer op had gereden. Maar hij presteerde in Zweden bij momenten evengoed heel sterk, met soms zowat dezelfde tijden als de toprijders. We gaan hem later dit en ook volgend jaar zeker nog kunnen gebruiken om de i20 mee te helpen verbeteren. Maar momenteel is hij natuurlijk nog bezig met het leren kennen van de auto en van het team. Een pak extra motivatie, dat heeft hij ondertussen zeker al in het team geïnjecteerd.

Hyundai probeert al enkele jaren om WRC-titels te winnen, maar het lukte nog altijd niet. Wat mist het team?

Die vraag is me al vaak gesteld, ik geef altijd hetzelfde antwoord. Wat we vorig jaar misten om het kampioenschap te winnen was een 15-tal punten (het waren er 18 bij de piloten en 27 bij de teams, nvdr). Dus moeten we dit jaar meer punten pakken, zo simpel is het. Vandaar ook het belang van het inzetten van de beste teams voor elke rally.

Beschikt Hyundai met de huidige i20 over de beste auto?

Het is wellicht niet de beste, maar ook niet de slechtste. Ik hoor vaak dat de Toyota beter is, maar is dat ook zo? Of is het de combinatie van de Yaris en zijn piloten die beter is? We zitten er hoe dan ook zeker niet ver achter. We hebben heel gemotiveerde teams en een duidelijk programma om de auto verder te verbeteren. Het reglement laat dat toe, er komt een belangrijke evolutie in juli. Maar vraag me niet om details. Zoals ik al zei, ik praat nooit over techniek. Daar heb ik andere mensen voor, echte specialisten.

Speelt de factor geluk, en dus ook tegenslag, een grotere rol in de rally dan in andere autosportdisciplines? Een klein moment van concentratieverlies of de verkeerde inschatting van een bocht kan soms grote gevolgen hebben.

Dat zou ik geen kwestie van geluk noemen. Wel een fout van de piloot of zijn copiloot. Ik benoem de dingen graag zoals ze zijn.

Welke goede raad heb je Thierry meegeven voor de rally van Mexico?

Dat hij vooral veel punten moet pakken. En dus geen risico’s nemen. Het is op die manier dat Ogier al zo vaak wereldkampioen werd. Zoals we in Italië zeggen, de prijzen worden pas op het einde uitgedeeld.

Als een Hyundai-piloot net voor de afsluitende en nog extra punten opleverende Power Stage mee vooraan en misschien zelfs op kop rijdt, mag hij dan nog voluit gaan? En beslist hij dat dan zelf?

We doen dat normaal samen. Maar het spreekt voor zich dat als een van onze piloten met 30 seconden voorsprong aan de leiding ligt, hij natuurlijk geen risico’s meer mag nemen voor die eventuele vijf extra punten.

Ook al kunnen die op het einde van het seizoen wel het verschil maken.

Maar we zijn nog lang aan het einde van dit seizoen. Hier in Mexico willen we vooral winnen, dat heeft nu prioriteit.

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken