Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

<strong>SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!</strong>

SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!

schrijf je nu in >>

WRC en Rally / AutoWereld naar WRC Mexico (1): babbel met Nicolas Gilsoul

Nicolas Gilsoul zit al jaren in de passagierstoel van Thierry Neuville’s Hyundai i20, maar is minstens even gepassioneerd door zijn beroep. En hij wil evengoed eindelijk eens wereldkampioen worden.

Overzicht :

Het is het lot van alle copiloten in de rallysport, ze leven in de schaduw van hun piloot. En komen er alleen af en toe eens uit als die wint en ze mee op het podium mogen. En toch is hun rol van gigantisch groot belang. Zonder een zowat blind vertrouwen van Neuville in het werk van Gilsoul, zou hij elke rally eindigen met een half uur achterstand op de winnaar. Of in de derde bocht al van de baan gaan. Maar hoe word je eigenlijk copiloot?

“In mijn geval is dat zowat vanzelf gekomen”, vertelt de sympathieke Belg van 37 ons enkele uren voor de start van de rally van Mexico. “Om met de rallysport te kunnen beginnen, moet je een licentie hebben. En daarvoor moet je via een club passeren. Mijn vader was de voorzitter van zo’n locale club, ik ging als kind al met hem mee naar vergaderingen, ontmoette rallypiloten en zag natuurlijk ook veel wedstrijden. Mijn passie voor de sport dateert al van toen.”

Maar droomde je er dan niet vooral van om later zelf achter een rallystuur te kunnen zitten?

Ja, maar ik begreep al heel vlug dat je daar flink wat geld voor nodig hebt. En dat geld was er thuis niet. Wat ik wel deed, was deelnemen aan allerlei navigatieoefeningen. Waarbij ik snel gepassioneerd raakte door het lezen van roadbooks, het zoeken van de weg met kaarten... Op mijn 18de mocht ik een eerste keer als copiloot fungeren in een echte snelheidswedstrijd. En dat was voor mij echt wel een openbaring. Er volgden meer rally’s, gelukkig ook met piloten met al flink wat ervaring. En ik werd ondertussen ook alsmaar beter. Tegelijk groeide het besef dat ik zelf nooit zo snel met een rallywagen zou kunnen rijden, hoe graag ik dat misschien ook deed.

Hoe ben je in de passagierstoel van Thierry terechtgekomen?

We deden eind 2009 al twee rally’s, met de Citroën C2. Zijn eerste copiloot was er mee opgehouden en Thierry zocht iemand om hem te vervangen. Bij voorkeur met al een beetje ervaring. Hij heeft toen daarna wel nog een seizoen met iemand anders gereden. Met een Citroën in het Junior-wereldkampioenschap en daarna ook al met de Peugeot 206. Maar dat liep niet zo goed, waarna Thierry me vroeg om terug samen te werken. Wat dus in 2011 is begonnen. En wat we vandaag nog altijd doen.

En sindsdien zijn jullie de beste vrienden?

Ach, zo’n professionele relatie kent natuurlijk zijn goede en ook minder goede momenten. De resultaten waren ook niet altijd goed, dus er zijn natuurlijk wel al eens wrijvingen geweest. Maar nooit echt ruzie. Thierry is altijd heel direct, zegt meteen wat hem op de lever ligt. En ik heb snel geleerd hetzelfde met hem te doen. Vanaf het moment dat we voelen dat er iets niet helemaal loopt zoals we het wensen, praten we erover. En lossen we het ook op. We verschillen best wel sterk van elkaar. Maar we zijn beiden ook heel minutieus in ons werk. En er is een groot wederzijds respect en vertrouwen, dat zal wel het geheim van onze goede samenwerking zijn.

Zit Thierry nu echt op de top van zijn kunnen?

Dat is al enkele seizoenen het geval. Ik kan me geen recente rally meer herinneren waarin we minder snel waren. Maar zowat elke zes maand kijken we wel eens achterom en vragen we ons af wat voor fouten we misschien hebben gemaakt. En daar leer je natuurlijk uit, je ervaring wordt alsmaar groter.

Is het soms niet een beetje frustrerend dat de piloot met zowat alle aandacht van publiek en media gaat lopen?

Voor mij zeker niet. Wie me een beetje kent, weet dat ik eerder een gesloten type ben. Een beetje verlegen zelfs, ik hou er niet zo van om op een podium en in het middelpunt van de belangstelling te staan. Ook al durf ik vandaag wel al wat meer dan vroeger (lacht).

Is de i20 dit seizoen even goed en dus even snel als de Toyota Yaris?

Nee, nog niet echt. We hebben recent nog wat vergelijkingen gemaakt, de Yaris en ook de Citroën C3 zijn momenteel nog een beetje sneller. Wij zitten op het niveau van de Ford Fiesta. Maar we werken eraan, met voortdurend kleine aanpassingen en verbeteringen. We moeten er alleen voor oppassen dat we een eventuele handicap van de wagen ondertussen niet proberen compenseren door grotere risico’s te nemen.

Hoe verliepen de eerste contacten met nieuwe teamgenoot Sébastien Loeb?

Ik was al enorm onder de indruk toen ik hem bij Citroën leerde kennen. Sébastien was toen echt wel mijn grote idool. Ondertussen heb ik natuurlijk ook al heel wat meer ervaring en vind ik het vooral cool om nu als Hyundai-teamgenoot met hem om te gaan. Sébastien is een monument, maar is tegelijk ook een heel eenvoudige man gebleven. De samenwerking is dus bijzonder aangenaam.

En hoe loopt het met de nieuwe baas, Andrea Adamo?

Heel goed, en daar ben ik eerlijk in. Hij slaagt erin de neuzen allemaal weer in de juiste richting te krijgen. Maar er is nog veel werk om de wagen te verbeteren, en daar is tijd voor nodig.  

Thierry viert hier in Mexico zijn honderdste WRC-wedstrijd? Staat jouw teller dan ook op 100?

Nee, hij deed helemaal in het begin dus enkele WK-wedstrijden met een andere copiloot. Voor mij zal het nummer 97 zijn, denk ik.

Hoe lang denk je nog met de rallysport te kunnen of willen doorgaan?

Ik heb enkele vrienden die me de vraag al stelden wat ik ‘later’ wil gaan doen. Maar ik denk daar nog niet over na. We hebben de top nog niet helemaal bereikt, dus we blijven nog wel even bezig. Zolang ik dit graag doe en ik er ook goed genoeg voor blijf, zie ik geen reden om te stoppen. Dit is mijn leven, ik voel me nog altijd zo gepriviligeerd met deze job.

Al heel wat overwinningen, dus ongetwijfeld ook veel mooie herinneringen. Als je er de beste moet uitpikken?

Mogen het er twee zijn? Al zeker de overwinning in Sardinië vorig jaar, met minder dan een seconde voorsprong op Ogier. En een jaar eerder wonnen we op dezelfde manier in Argentinië, toen hadden we een minieme voorsprong op Elfyn Evans. Zo’n wedstrijden vragen een enorme concentratie. Als je die dan ook wint, volgt er een geweldige ontlading. Dan ben je ook echt wel kapot.

De rally van Mexico begon donderdagavond met een even korte als spectaculaire proef in het centrum van de historische stad Guanajuato. Maar daar kwamen Thierry en Nicolas nog niet in actie. De chronorit eindigde met een artificiële jump, en die bleek na de passage van de eerste auto’s niet meer veilig genoeg. Citroën-rijder Esapekka Lappi kwam bij het neerkomen net niet in het publiek terecht (video hieronder), waarop de organisatoren na een kort overleg beslisten om de nochtans vele tienduizenden toeschouwers naar huis te sturen zonder dat ze de top drie van het huidige WRC-veld (Ogier, Neuville en Tänak) zagen passeren.

Vandaag neemt de rally dan ook een nieuwe start met de behoorlijke legendarische El Chocolate-proef van bijna 32 kilometer. WK-leider Ott Tänak moet openen en dus het eerste stof wegvegen, Thierry vertrekt als tweede. De rally van Mexico duurt tot zondagmiddag, plaatselijke tijd. En wij staan op de eerste rij.

 

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken