De kans om na al vijf keer als tweede te zijn geëindigd eindelijk ook eens wereldkampioen te worden was voor de start van de slotrally in en rond het Italianse Monza sowieso al bijzonder klein voor Thierry Neuville. De Belgische Hyundai-piloot kende, ondanks een knappe overwinning in Monte Carlo, geen geweldig seizoen en vertrok dan ook met respectievelijk 24 en 10 punten achterstand op WK-leider Elfyn Evans en diens Toyota-ploegmaat Sébastien Ogier naar Italië. Terwijl een wedstrijd maximaal 30 punten kan opleveren.
Neuville moest dus mikken op de overwinning én tegelijk ook rekenen op pech voor zijn tegenstanders...
Neuville in de fout
Maar op vrijdag liep het al grondig mis. Een afwachtende houding was hoegenaamd geen optie en op een bij momenten spekglad parcours ging de ontketende Neuville dan ook enkele keren in de fout. Een schuiver ’s morgens deed hem al eens 20 seconden verliezen, na een botsing met een betonblok in een chicane in de namiddag raakte de voorophanging van zijn Hyundai beschadigd en leek het helemaal afgelopen.
De Belg kon nog wel even traag verder rijden, maar kwam definitief tot stilstand toen in een grote waterplas de motor afsloeg. De proef moest zelfs worden geannuleerd, omdat de Hyundai de doorgang voor de andere deelnemers blokkeerde.
Evans verliest titel
Met puntenleider Elfyn Evans, zijn naaste achtervolger Sébastien Ogier en tweede Hyundai-rijder Ott Tänak bleven er dan nog drie titelkandidaten over. Maar de Est had een nog wat grotere puntenachterstand dan Neuville, zodat de strijd voor het kampioenschap vooral tussen de Toyota-rijders zou gaan. Met de niet voor de titel in aanmerking komende Dani Sordo (Hyundai) nog eventjes als scheidsrechter.
Terwijl Ogier op zaterdag de leiding van die Spanjaard overnam, wist Evans zich aanvankelijk ook nog goed vooraan te handhaven en leek hij zijn eerste titel dus wel veilig te kunnen stellen. Tot de Brit in de namiddag evengoed in de fout ging en moest opgeven. De weg naar de zege én meteen een zevende wereldtitel lag meteen open voor Ogier. Hij eindigt het seizoen met 122 punten, 8 meer dan Evans. De in Monza derde geworden Tänak wipte nog over Neuville, die het kampioenschap met maar 87 punten dus slechts als vierde afsluit. Volgend jaar weer beter?
De titel voor de constructeurs ging dankzij de podiumplaatsen van Tänak en Sordo voor het tweede opeenvolgende jaar wel naar Hyundai. De Zuid-Koreaanse constructeur eindigde het seizoen met 241 punten, 5 meer dan Toyota.