Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

WRC en Rally / Autosport in 2015 (2): Volkswagen pakt (bijna) alle WRC-prijzen

Het autoracen zit er voor 2015 helemaal op, tijd om nog eens terug te blikken. Met de winnaars en verliezers, onze analyses en natuurlijk veel foto's. Na de Formule 1 is het de beurt aan het World Rally Championship.

Overzicht :

Volkswagen, met dank aan Sébastian Ogier

Wie zijn zoon ooit wereldkampioen rally wil zien worden, kan hem maar beter de voornaam Sébastien meegeven. Na negen titels voor Loeb, volgden er ondertussen ook al drie voor Ogier. Juist ja, beide heren heten Sébastien. De Franse nationaliteit lijkt dus evengoed een must, beschikken over de beste auto is dat natuurlijk ook.

Na een lange dominantie van Citroën, is Volkswagen al drie jaar aan het feest. In 2015 won het Duitse team 12 van de 13 rally's, alleen in Argentinië moest het die eer nog eens aan Citroën laten. Ogier zegevierde acht keer, Jari-Matti Latvala drie keer en derde Polo-piloot Andreas Mikkelsen pakte in Spanje zijn allereerste WRC-overwinning. Meteen ken je ook de top drie van het wereldkampioenschap.

Citroën, met dank aan Kris Meeke

Qua piloten is de rallytop momenteel bijzonder smal. De tijd dat er een half dozijn Scandinaven voor de overwinningen in aanmerking kwam, is wellicht definitief voorbij. Sinds het (gedwongen) vertrek van Ogier en daarna ook (vrijwillig) van Loeb hebben ze bij Citroën geen potentiële kampioen meer weten te strikken. De twee officiële DS3-piloten Kris Meeke en Mats Ostberg konden de in hen gestelde verwachtingen in 2015 in elk geval niet inlossen, eerstgenoemde dankte zijn eerste en tot nu toe dus ook enige overwinning in Argentinië immers vooral aan de mechanische problemen van de Volkswagens.

En nochtans wist de voor één rally teruggekeerde Loeb in de Monte Carlo wel nog eens te bewijzen dat de Citroën nog steeds competitief is. Maar de Fransen hadden misschien niet op twee paarden tegelijk mogen wedden. Ze domineren wel al twee jaar het WTCC, in het WRC lukt het dus niet meer zo goed. Vandaar dat ze zich in 2016 eventjes uit het kampioenschap terugtrekken, in 2017 keert Citroën terug met een nieuwe auto. En dan is het ook afgelopen met de circuitactiviteiten.

Hyundai, van Thierry Neuville naar...

Hyundai zou loop 2015 de op de nieuwe i20 gebaseerde en allicht een pak competitievere WRC-auto laten debuteren, dat was toch lange tijd hét plan. Maar reeds voor de start van het seizoen werd al duidelijk dat het niet zou lukken. Een driedeurs-i20 kon niet tijdig worden gehomologeerd, de Koreanen beslisten zelfs om dan toch maar voor het (nieuwe) vijfdeursmodel te gaan.

Het testwerk kon loop 2015 wel al beginnen, maar het echte rallydebuut werd uitgesteld tot de Monte Carlo in januari 2016. Dat bleek een ongeduldige Thierry Neuville, die in 2014 met de 'oude' i20 en een beetje geluk wel de rally van Duitsland had gewonnen, zodanig te frusteren dat hij er plots slechter door ging presteren.

...Hayden Paddon

Zegevierde hij in februari nog bijna in Zweden, dan ging het daarna van kwaad naar veel erger. Een pak fouten en niet meer altijd de snelheid om zijn ploegmaats Dani Sordo en vooral snelle nieuwkomer Hayden Paddon achter zich te houden, de twijfel werd alsmaar groter. Ook bij zijn team, dat zelfs publiek duidelijk maakte dat het beter moest en dat Neuville zich dus diende te herpakken.

Maar die tweede plaats in Zweden bleef het beste resultaat in 2015, Neuville wist daarna alleen in Italië (als derde) nog eens het podium te halen. Wat met nog wat andere top 10-plaatsen uiteindelijk 'goed' was voor een zesde positie in de eindstand van het kampioenschap. Het beste resultaat van de drie Hyundai-rijders, maar hoe dan ook een dikke tegenvaller. En die Paddon is echt wel snel, dus Neuville zal in 2016 op zijn tellen moeten passen.

En Ford?

Voor het M-Sport World Rally Team werd het helemaal een seizoen om snel weer te vergeten. Elfyn Evans en Ott Tänak eindigden respectievelijk zevende en tiende in het kampioenschap, beide piloten wisten de Fiesta elk slechts één keer op het podium te krijgen. Evans werd derde in Argentinië (waar VW niet scoorde), Tanak deed hetzelfde in Polen. Brokkenpiloot Robert Kubica bakte er nog veel minder van, hij sprokkelde slechts enkele puntjes bij elkaar.

Hier klikken voor onze terugblik op het Formule 1-seizoen 2015.

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken