Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

WTCC en DTM / DTM keert op 18 en 19 mei terug naar Zolder: waarom je zeker moet gaan kijken

Het was lang een vaste waarde op de autosportkalender, de DTM-openingsrace in Zolder. De draad wordt nu weer opgenomen, zaterdag 18 en zondag 19 mei keert het circus terug naar Limburg.

Overzicht :

Niet meer als openingsraces, die werden een kleine twee weken geleden al georganiseerd in Hockenheim. Met overwinningen van BMW (met Marco Wittmann) en Audi (René Rast) in respectievelijk de eerste en de tweede wedstrijd en toch ook een niet onaardig debuut van Aston Martin.

Lange geschiedenis

Circuit Zolder had in de jaren ’80 en ’90 een vaste stek veroverd op de kalender van de DTM, of DRM (van Deutsche Rennsport Meisterschaft) zoals het kampioenschap toen nog heette. Beter nog, de omloop geldt met de allereerste DRM-race op 11 maart 1984 (foto boven) zelfs zowat als de geboorteplaats van de discipline. Na de wedstrijd in 2002 was het echter afgelopen, die laatste race werd gewonnen door Laurent Aïello in een Audi TT-R. Die later ook kampioen werd, trouwens.

Onze DTM-gids

Audi is er bij de terugkeer van de DTM nog altijd bij, maar er valt over die Deutsche Tourenwagen-Masters nog wel wat meer te vertellen. Het seizoen 2019 is zelfs een beetje dat van de grote revolutie. En misschien ook wel van de laatste kans…

Mercedes is weg

Eerst het slechte nieuws. Mercedes, nog altijd actief (én dominant) in de Formule 1 en straks ook de elektrische Formule E, heeft zich eind vorig seizoen uit het DTM teruggetrokken. De Duitsers kondigden die beslissing al aan in de zomer van 2017, kwestie dat de organisatoren zich toch een beetje op het grote verlies konden voorbereiden. Voor de volledigheid: Mercedes won 14 keer de titel bij de constructeurs en 11 keer bij de piloten. Sinds 1985 staan er ook 195 overwinningen op de teller. Maar daar komt er dus (voorlopig?) geen meer bij.

Aston Martin doet mee

De positieve verrassing. De door Mercedes achtergelaten leemte is grotendeels opgevuld door Aston Martin, dat meteen vier auto’s inzet. Twee ervan voor debutanten, de twee andere worden bestuurd door DTM-specialisten. De kapitein van de ploeg is Paul di Resta, kampioen in 2010 en tussen 2011 en 2017 actief in de Formule 1. In Hockenheim werd een keurige start genomen, di Resta wist zich in de tweede race op zondag tussen de “ervaren” Audi’s en BMW’s op te werken tot de zevende plaats.

De vaste waarden

Mercedes is dus vertrokken, Audi en BMW zijn gelukkig wel gebleven. Het eerste merk zet opnieuw de RS 5 in, het tweede de M4. Er verschijnen acht Audi’s aan de start, BMW heeft er slechts zes. Pogingen om er met het Rowe Racing-team nog twee auto’s aan te voegen, zijn door gebrek aan sponsorgeld mislukt.

Turbomotor

Weg is de atmosferische en gulzige V8 die al sinds de heropleving van het kampioenschap in 2000 alle auto’s aandreef. De DTM doet het sinds begin dit jaar met een 2 liter-viercilinder met turbo. Een noodzaak in het streven om misschien toch ooit (en liever: snel) ook auto’s uit de Japanse Super GT te kunnen ontvangen. Er wordt al jaren naar zo’n “samenwerking” uitgekeken, maar tot op heden bleef het bij enkele gastoptredens in Duitsland en Japan.

Minder kilo’s

Het (minimum)gewicht van de auto’s is gereduceerd tot 981 kilo, een daling met 50 kilo. Met een vermogen van 610 pk zorgt het voor een verhouding van 1,6 kilo per pk, de laagste en dus gunstigste ooit in de discipline.

Push-to-pass

Om het spektakel in de races nog wat te verhogen, is er een push-to-pass ingevoerd. Met een knop kunnen de piloten tijdens elke race tot 12 keer eventjes beschikken over een boost van een 30-tal extra paarden.

Meer DRS

De DRS-regels zijn ook versoepeld. Het dubbele en dus (voor een hogere topsnelheid) af en toe te openen element op de achterkant van de auto’s is vervangen door een aanzienlijk bredere en imposantere vleugel uit één stuk. De piloten mogen hem activeren als ze zich binnen de 3 seconden (in de F1 is dat één seconde) van de auto voor hen bevinden. En in de laatste vijf ronden van de wedstrijd is het gebruik helemaal vrij.

Nieuwe klanten

Ook nieuw voor het seizoen 2019, er doen nu ook zogeheten klantenteams mee. Aston Martin is er daar trouwens eentje van. De Vantages worden ingezet door het Zwitserse R-Motorsport, de Engelse fabriek is dan ook niet rechtstreeks betrokken. Een ander privé-ininitiatief is de komst van het van onder meer de Blancpain GT-series bekende Belgische WRT, dat twee Audi’s inzet. Technisch helemaal identiek aan de fabriekswagens uit Ingolstadt, maar wel met zelf gezochte sponsors én dito piloten: de Zuid-Afrikaan Jonathan Aberdein en de Braziliaan Pietro Fittipaldi (kleinzoon van voormalig F1-kampioen Emerson).

De Belgen

Geen Belgische piloten aan de start van de DTM-races en dus helaas ook niet in Zolder, maar naast WRT wel nog een tweede Belgische team. RBM of Racing Bart Mampaey uit Mechelen zet drie auto’s in, waaronder eentje voor voormalig kampioen (in 2012) Bruno Spengler.

Praktisch

Er zijn elke raceweekend en dus ook in Zolder twee DTM-races, eentje op zaterdag en de tweede op zondag. Die duren een klein uur, in Limburg wordt er telkens gestart om 13u33. In het voorprogramma zijn er onder meer de Porsche Carrera Cup en de nieuwe W Series (enkel zaterdag) met alleen dames aan de start. ’s Avonds, dus na de DTM, zijn er op Zolder zowel zaterdag als zondag ook nog een Belcar Endurance Championship-wedstrijd.

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken