Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

29 en 30 september 2018 - Ontdek en/of test meer dan 40 SUV-modellen

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / AutoWereld test 120 jaar Renault (1): de Juvaquatre Coupé (1939)

Van 13 juli tot en met 2 september 2018 loopt in het knappe Autoworld-museum in Brussel de expo ‘Renault 120 Years’. AutoWereld test enkele legendarische modellen.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

De allereerste Renault uit 1898 laat zich natuurlijk niet meer testen (zouden we het durven?), maar we gaan toch een flink stuk terug in de tijd. Beginnen doen we onze reeks immers met een zwarte Juvaquatre Coupé uit 1939. Volgens de overlevering bestemd voor 'elegante dames en zakenmannen', een omschrijving die duidelijk nog dateert uit de tijd dat de heren in gegoede kringen werden verondersteld voor het geld te zorgen en de vrouwen het dienden uit te geven.

Het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog zorgde voor een heel andere realiteit en er zouden in dat eerste productiejaar slechts 30 exemplaren van de sympathieke tweezitter worden gemaakt. De meeste Coupés bleven trouwens tot de fabriek behoren, waar ze door de directieleden werden gebruikt. Na de oorlog kwamen ze op de tweedehandsmarkt terecht, maar eentje is nadien dus toch teruggekeerd naar de collectie van Renault Classic.

Heel exclusief

Anders dan de net wel voor "massaverkoop" bestemde Juvaquatres met vier zitplaatsen (tweedeurs, vierdeurs en break) en de bestelversie, waarvan de productie met een aantal onderbrekingen liep van 1937 tot '60, bleef die coupé dus een heel exclusief autootje. Renault voorzag immers niet in de gereedschappen om de specifieke onderdelen voor een echte serieproductie op te zetten, alle aandacht ging toen naar de andere Juva-varianten van wat zowat de eerste voor een groot publiek bestemde auto van het merk was.

Zoals altijd als we achter het stuur van zo'n oudje mogen plaatsnemen, levert een haast kinderlijk enthousiasme eventjes strijd met enige bezorgdheid. Raken we er wel in met onze 1,9 meter, raken we er wel mee weg en raken we er ook zonder brokken mee terug? Rijden met zo'n auto van voor WOII vraagt immers enigszins andere talenten en vooral een grotere inzet dan met een Clio of Mégane uit 2018. Maar het valt deze keer verrassend goed mee.

De pijltjes niet vergeten

De 1 liter-viercilinder levert nog geen 25 pk, maar het compacte autootje weegt leeg ook maar 760 kilo. En zelfs met een passagier erbij komt hij behoorlijk goed vooruit. We slagen er na de eerste aarzelende kilometers zelfs in om de drieversnellingsbak zonder kraken te bedienen. En de auto kan, ondanks een motor die volgens de echte kenners zelfs in die tijd al niet meer tot de meest moderne behoorde, behoorlijk goed mee met het verkeer. Zelfs de trommelremmen doen, mits enige anticipatie en een wellicht zelfs iets te grote voorzichtigheid, hun ding.

Het enige waar we een beetje "last" mee hebben, zijn de richtingaanwijzers. Geen knipperlichten, wel met een hendeltje te bedienen pijltjes die uit het koetswerk komen piepen en om aan te geven langs welke kant je wil afslaan. We betrappen er onszelf op dat we ze regelmatig vergeten af te zetten, maar er is geen enkele "moderne" chauffeur achter ons die zich daar lastig over lijkt maakt. De meeste weten wellicht zelfs niet eens waarvoor die pijltjes dienen. Hartverwarmend op hoeveel sympathie we met dit autootje kunnen rekenen, jammer dat het testritje maar een half uur duurt.

De cijfers

  • 1939
  • 1003 cc
  • 23 pk
  • manuele driebak
  • 3,75 x 1,40 meter
  • 760 kilo
  • 95 km/u

Hier klikken voor meer info over de Renault-expo in AutoWorld.  

 

In dit artikel : Renault

Geschreven door op