Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / ABARTH 500 ASSETTO CORSE (2013) - Circuittest

Niet zomaar een Abarth 500, maar een Assetto Corse. Of hoe je een guitig stadswagentje transformeert tot een venijnige cupracer.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

ABARTH 500 ASSETTO CORSE

Hoe onderscheid je de Assetto Corse van al die andere Abarth 500-varianten?

Hij ziet eruit als het sympathieke bolletje van de buurvrouw, maar leeft enkel en alleen voor het circuit. Op die slechts enkele centimeters boven het asfalt schurende frontspoiler en die gigantische dakspoiler na blijft het koetswerk nagenoeg standaard, al draagt de motorkap extra sleuven om het opgepepte turboblokje van extra koellucht te voorzien. Opnieuw een 1,4 liter-krachtbron, maar opgevoerd tot een gezonde 190 pk en gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak.

ABARTH 500 ASSETTO CORSE

De wielkasten vullen zich met heerlijke 17-duimers van O.Z. Racing-makelij, omgord met Michelin-slicks en gevuld met geperforeerde Brembo-stoppers. Dat je niet met een zoveelste EsseEsse-afgeleide onderweg bent, merk je pas zodra je de deur opent en het gestripte interieur met racekuipje en rolkooi ontwaart. Je zit ook stukken lager en verder naar achteren dan in de productieversie, zodat diens monovolumegevoel plaats maakt voor een onvervalste aanvalspositie.

Rijdt deze Abarth-cupvariant dan echt als een racewagen?

Geen loodzware koppeling, geen stotterende krachtbron en geen onbekrachtigde stuurinrichting, aanvankelijk rijdt deze cupracer zoals elke Abarth. Tot we hem het circuit van Zolder opsturen en de 190 paarden aan het galopperen mogen. We zijn verwittigd. Omdat het kwik maar net over het vriespunt kruipt, krijgen we het advies om de Michelins voldoende tijd te geven om op te warmen.

ABARTH 500 ASSETTO CORSE

Maar het slechts 970 kilogram wegende ding gaat er zo gretig vandoor dat we die goede raad al snel in de wind slaan. De voorwielen staan haast meteen in lichterlaaie, daar het merendeel van het gewicht op de neus leunt en omdat het sperdifferentieel de grootste moeite heeft met de ruim 300 Nm die het vierpittertje op de aangedreven voorwielen loslaat. Maar de achterbanden vertoeven nog in Siberië, waardoor het lijkt alsof je met een geblokkeerde handrem onderweg bent. En waardoor je de handen vol hebt om dit stuk venijn op de baan te houden.

ABARTH 500 ASSETTO CORSE

Het vechten wordt racen en al gauw trekt onze mond zich in een metersbrede glimlach. Stilaan begrijpen we waarom deze Fiat door verschillende profpiloten als de ideale leerauto omschreven wordt. Je kan haast meteen het volle motorpotentieel benutten, zodat je nooit de indruk krijgt dat de auto met jou onderweg is. Maar om echte kanontijden op de tabellen te zetten, moeten alle details juist zitten. Van de rijlijnen over de rempunten tot de schakelmomenten.

In welke kampioenschappen neemt deze race-500 dan deel?

De Abarth 500 Assetto Corse figureert al enkele jaren in verschillende cupkampioenschappen overal ter wereld, bedoeld om jong talent de kans te geven om op een betaalbare manier aan autosport te doen. Vanaf dit jaar wordt er ook een Trofeo Benelux georganiseerd. Het kampioenschap telt zes manches en doet onder meer Zolder, Spa-Francorchamps en de Nürburgring aan.

ABARTH 500 ASSETTO CORSE

Om de strijd zo eerlijk mogelijk te houden, mag er enkel met de instellingen van de ophanging gespeeld worden. Zo worden de ECU van de motor en de versnellingsbak verzegeld, de koetswerkonderdelen gemerkt. Een Assetto Corse kost 34.000 euro zonder btw, al bestaan er ook formules om de cupracer te huren. Je kan zelfs een crew mecaniciens betalen om je bij te staan, mocht je zelf niet over de nodige assistentie beschikken om een raceweekend vol te maken.

(FOTO'S: Jeroen Peeters)

Motor: 1368 cc, (vier-in-lijn, turbobenzine), 139 kW/190 pk bij 5500 opm, ca. 300 Nm bij 4000 opm . Transmissie: voorwielaandrijving, manuele zesbak . Gewicht: 970 kg . Prestaties: ca. 225 km/u, 0-100 km/u in ca. 6 sec. . Prijs: 41.140 euro

ABARTH 500 ASSETTO CORSE

In dit artikel : Abarth

Geschreven door op