Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Aiways U5 (2019) – prototypetest

Het gele gevaar is daar, want de Chinese constructeur Aiways is letterlijk én figuurlijk onderweg naar Europa. Of zijn eerste product, de SUV U5, weet te overtuigen? AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Het mogelijke startschot van de Chinese overrompeling van ons wegennet. Of dat is toch de hoop van Aiways (spreek je uit als ‘ai-weejs’), dat met deze U5 de overtocht maakt naar Europa. Letterlijk dan, want het 13 man tellende team is al sinds midden juli onderweg van Xi’an naar Frankfurt op ‘The Longest Test Drive’ van meer dan 14.000 km. Wij mochten het stuk van Amsterdam naar Parijs meemaken, maar eerst de nodige feitjes:

  • 4,68 m lang, met een wielbasis van 2,79 m voor meer beenruimte en plek voor batterijen
  • 65 kWh grote batterij belooft een NEDC-autonomie van 503 km
  • 190 pk sterke elektromotor drijft de voorwielen aan
  • Prototype is nog twee generaties verwijderd van productieversie
  • Artificiële intelligentie volgt nog
  • Dit jaar al in China, in 2020 naar Europa
  • Prijs van zo’n 36.000 euro, maar enkel te leasen

De concurrentie

Geen, voorlopig, want niemand heeft een SUV van dit formaat met elektrische aandrijving voor deze prijs. De Kia e-Niro komt dan nog het meest in de buurt.

Het is dan wel een prototype, maar hij ziet er toch vrij 'af' uit.

Schijn bedriegt, want hoewel alles (of toch het meeste) er al op zit, werkt zowat 80% van de instellingen via de boordcomputer nog niet. En wat wel werkt, staat dus in het Chinees. We hadden dus geen cruisecontrole, geen muziek en geen navigatie. “Vooral de software moet nog afgewerkt worden”, klinkt het bij Aiways, maar ook het interieur wordt nog grondig aangepast voor de start van de productie: de zetels, de middenconsole, de knoppen op het stuur en op het dak zullen allemaal anders zijn op de productieversie.

Een beperkte eerste indruk, dus.

Ja, en het wordt nog erger: onze testrit van Amsterdam naar Parijs verliep quasi enkel via snelwegen en dan nog in konvooi. De eindmeet lag zelfs niet in de binnenstad van Parijs, maar op een industrieterrein aan de luchthaven. Kortom: de wendbaarheid en het bochtengedrag hebben we dus niet kunnen testen.

Wat dan wel?

Wel, de Aiways U5 gedraagt zich best goed op de snelweg. De geluidsisolatie is van een hoog niveau en er is natuurlijk amper motorgeluid, dus de rust aan boord zit goed. De zetels zelf zitten minder goed, door een te smalle zitting, maar die zouden nog onder handen genomen worden. Net als het rempedaal, dat eerder ‘aan/uit’ is dan goed doseerbaar.

Met zijn 190 pk weet de U5 niet de vermogens voor te leggen van een Audi e-tron of een Jaguar I-Pace, maar de paarden zijn voldoende om de 1.730 kilo zware SUV vlot genoeg voort te bewegen. Hij is dus vrij licht voor een elektrische wagen, waardoor hij volgens de NEDC-norm meer dan 500 km haalt op een volle batterij. WLTP-waarden zijn er nog niet, maar tijdens onze testrit haalden we ongeveer 300 km op de snelweg. Met een gemengd parcours zou je dus meer moeten halen.

Met die prijs moeten er toch grote compromissen zijn?

Misschien wel, maar die zullen pas naar boven komen als we de U5 eens kunnen testen zonder een handje vast te moeten houden. De eerste indruk is dat je een comfortabele, enorm ruime (vooral op de achterbank) SUV krijgt voor minder dan de helft van de prijs van een premium alternatief. En het gaat hier ook niet om een ‘kale’ versie, want Aiways brengt maar één uitvoering op de markt. Maar natuurlijk moet het merk er eerst in slagen om de oversteek te maken naar onze markt, en dat is beslist geen sinecure.

Het AutoWereld-oordeel?

Er zijn nog heel wat losse eindjes die vastgemaakt moeten worden, maar als Aiways erin slaagt om de U5 op tijd af te werken en hierheen te brengen, zien we niet in waarom je hem niet zou nemen. Hij smoelt goed, is ruim, comfortabel en kost weinig. Al hangt alles af van een goede marketing, want ook concurrenten als Volkswagen komen volgend jaar met betaalbare EV’s.

Geschreven door op