Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / ALFA ROMEO 4C (2013)

Met de 4C wil Alfa Romeo eindelijk nog eens tonen waartoe het allemaal in staat is. Maar hoe groot is de kloof tussen o zo graag willen en ook effectief kunnen?

ALFA ROMEO 4C (2013)  #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is de filosofie achter de 4C? 

In het verleden schudde Alfa Romeo de ene raszuivere sportwagen na de andere uit de mouw, creaties met een duizelingwekkend lijnenspel en een verbluffend weggedrag. Een traditie waarmee de 4C opnieuw wil aanknopen. Maar op een heel andere manier dan de op Maserati-componenten opgebouwde en tot een handvol exemplaren gelimiteerde 8C Competizione van enkele jaren terug.

In hun queeste naar puur en onversneden rijplezier zette de Italiaanse constructeur een aantal doelstellingen op een rijtje. De sportwagen moest betaalbaar blijven, mocht niet meer dan 900 kilogram wegen en moest binnen de 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u kunnen sprinten. Het koetswerk zou een negatieve aerodynamische lift moeten hebben, het rijgedrag zou vooral tot uiting moeten komen op het circuit en er werden minimumwaarden voor de g-krachten in de bochten en onder het remmen vooropgesteld.

 Alfa Romeo 4C

Na een ontwikkelingsproces van 18 maanden meldt Alfa Romeo met gepaste trots dat de 4C alle ontwikkelingsdoelstellingen haalt. Maar daarvoor hebben ze hemel en aarde moeten verzetten. Om het gewicht te drukken, grijpen de Italianen naar een uit koolstofvezel opgetrokken monocoque, weren ze overbodige comfortitems en schrappen ze de stuurbekrachtiging. En opteren ze voor het lichte 1750-motorblok uit de Giulietta QV.

Een eerder bescheiden krachtbron, toch?

De dwars achterin ingebouwde 1,8 liter-turbomotor werd nog een stevig tegen het licht gehouden, waardoor hij wat kilo's verliest en wat paardenkrachten wint. De vierpitter pronkt met een piekvermogen van 240 pk en met een maximumkoppel van 350 Nm, power die naar de achterwielen vloeit via de gerobotiseerde TCT-versnellingbak met dubbele koppeling en zes verzetten. De manuele stand overtuigt met zijn flitsende overgangen, al hadden we de achter het stuur geplaatste schakellepels graat een maatje groter gehad.

Ondanks de relatief bescheiden motorkracht, gaat de vederlichte 4C als een speer. Met de hulp van een elektronische lanceerhulp knalt hij in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 258 km/u. Al gaat het ding pas echt indruk maken als  je hem over een bochtenrijke bergpas of over een circuit kan jagen. Gelukkig zijn we op de Balocco Proving Ground, de gerenommeerde testpiste van Alfa Romeo.

 Alfa Romeo 4C

Naast het lage gewicht en de explosieve turbomotor zit het ook met de overige ingrediënten best snor. Zo zorgt de koolstofvezel opgetrokken basisstructuur ook voor een exceptionele koetswerkrigiditeit, tekent de midscheepse motoropstelling voor een agressieve 40/60-gewichtsverdeling en verwelkomt de gekende DNA-schakelaar een op circuitgebruik toegespitste R-modus.

Een concurrent voor de Lotus Exige, lijkt het wel. Of toch eerder voor de Porsche Cayman?

Er net tussenin. Toch als we de ontwikkelingspiloten mogen geloven, die het rauwe van de Exige wilden koppelen aan het moderne van de Cayman. En die benadering houdt best steek. Met de Lotus deelt de 4C zijn gretigheid naar de apex en zijn glasheldere communicatie tussen man en machine, terwijl hij de hightech van de Porsche benadert via de TCT-robotbak en de intelligente rijhulpsystemen.

Laat je niet bedotten, het gaat er best hardcore aan toe in de cockpit van de 4C. Enkel het essentiële tekent present, van minimale sportzitjes over een manuele airco tot een digitaal instrumentarium. Ook het 1750-blok laat flink van zich horen, alsof je met een hedendaagse rallywagen onderweg bent. De stuurvelg vinden we aan de dikke kant, maar de onbekrachtigde inrichting garandeert wel de nodige feedback. Toch zolang het asfalt er fatsoenlijk bijligt, want de nerveuze voortrein maakt de Alfa Romeo spoorgevoelig.

 Alfa Romeo 4C

Op het circuit heb je daar gelukkig geen last van en kan je genieten van de dynamische talenten die de 4C gul tentoon spreidt. De niet eens vier meter lange pocketracer rijdt als een exotische Italiaan met een steigerend paard, een briesende stier of een trotse drietand op de neus. Precies het gezelschap waartussen Alfa Romeo enkele decennia geleden nog verkeerde.

Het ding voelt immers razendsnel aan, verandert bliksemsnel van richting en vraagt om met harde hand gemend te worden. De beloning is navenant, want de turbomotor reageert even kwiek als soepel en het chassis  luistert mooi naar de commando's van de bestuurder. Maar je moet ervoor gaan, want de 4C houdt niet van half werk. Een fantastisch karretje dat Alfa Romeo hier uit zijn mouw geschud heeft. Voor dik 50.000 euro heb je een exclusieve supersporter (er worden er slechts 1.000 per jaar in Europa verkocht) die meer rijplezier biedt dan het gros van de dubbel zo dure en driedubbel zo krachtige jongens.

Motor: 1742 cc, (L4, turbobenzine), 177 kW/240 pk bij 6000 opm, 350 Nm bij 2200-4250 opmTransmissie: achterwielaandrijving, gerobotiseerde zesbak met dubbele koppeling Afmetingen (l/b/h): 3989/1864/1183 mm Gewicht: 895 kg (droog) Koffer: 110 l Ophanging: Dw/MPh Prestaties: 258 km/u, 0-100 km/u in 4,5 sec. Normverbruik: 6,8 l/100 km CO2-uitstoot: 157 g/km Prijs: 51.500 euro

 

 

 

 

 

 

In dit artikel : Alfa Romeo, Alfa Romeo 4C

Geschreven door op

De concurrenten