Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Alpine A110 (2017)

Alpine is terug! Renault wekt het illustere sportwagenmerk uit zijn lange winterslaap met een hommage aan de A110 van weleer. En ook de nieuwe is een snoepje.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Jaren heeft het geduurd voordat de Fransen de tijd rijp achtten om Alpine uit de diepvries te halen, de laatste dateert alweer van 1995. Ze hebben er dan ook werk van gemaakt, de A110 heeft alles wat een klein sportkarretje van doen heeft. Zoals:

  • Lichte bouw van amper 1,1 ton, volledig uit aluminium
  • 1,8 liter-turbo van 252 pk, centraal gemonteerd
  • Dubbele wishbones rondom
  • 0-100 km/u in 4,5 seconden
  • Ontwerp geïnspireerd op de A110 uit 1962

Bekijk ook ons videoverslag over de A110 HIER!

Dat klinkt als een Franse Porsche Cayman?

Exact, da’s een treffende vergelijking. Anders dan je zou durven verwachten, heeft Renault niet voor de goedkope weg gekozen en een bestaande basis herwerkt, maar van een volledig nieuw blad begonnen. Met een volledig aluminium chassis, zoals in een Lotus Elise, met de motor dwars achter de tweezitscockpit en rondom dubbele wishbones.

Net als vroeger komt de motor wel uit Parijs, het is de nieuwe 1.8-turbo van de Mégane RS, hier echter met 252 in de plaats van 280 pk. Steeds in combinatie met een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling, die uiteraard naar de achteras leidt. Een sperdifferentieel is niet beschikbaar, maar wordt wel geïmiteerd middels ingrepen op de remmen.

Het is een stuk minder vermogen dan een Cayman (S),  maar dankzij het lagere gewicht, de gerobotiseerde bak en de lanceercontrole kan hij probleemloos gelijke tred houden in de 0-100 km/u-spurt. De Alpine klaart die in 4,5 seconden.

Hij respecteert de geest van de oude A110?

Het is alvast een hommage. Het koetswerk is onmiskenbaar geïnspireerd op dat iconische ontwerp, inclusief de blauwe lak (je kan hem ook in zwart of wit krijgen). Door de vlakke bodem en de diffusor was een achterspoiler niet nodig, waardoor die gekende gracieuze derrière met brede heupen zijn pure vorm kon behouden. De dubbele koplampen zijn natuurlijk ook een weggever.

Vanbinnen vertaalt de nostalgische sfeer zich in gecapitonneerd leder op de kuipstoelen en een trots Frans vlaggetje op de deurpanelen, verder is de A110 vooral modern, met centraal een groot aanraakscherm en ook een volledig digitale tellerkast.

Behalve alle moderniteiten zijn er wel enkele vitale verschillen tussen de oude en de nieuwe A110. De eerste stond op een stalen ruggengraat, waarop een polyester carrosserie was gevezen. De nieuwe is uiteraard zelfdragend. En waar deze generatie de motor centraal draagt, had de vorige die helemaal in de staart.

Genoeg theorie; hoe rijdt de Alpine A110?

Tja, je moet al een serieuze sukkelaar zijn om uit deze ingrediënten géén delicatesse te brouwen. De A110 rijdt dan ook helemaal zoals het hoort. De lage zitpositie, centrale gewichtsverdeling, uitgekiende ophanging en snelle stuurinrichting smeden een bedwelmend plezant geheel, dat met veel gevoel en nuance van bocht naar bocht schiet.

Door de constructie met dubbele driehoeken konden de antirolstangen slank blijven, wat in combinatie met de stijve carrosserie, de soepele dempers en de riante bandflanken voldoende zachtheid bewaart voor een immer uitmuntend wegcontact. Hij wordt nooit stoterig en nerveus en kondigt zijn limieten tijdig aan. Wat het vertrouwen alleen maar doet groeien.

Het doet denken aan een Porsche Cayman, maar door het lagere gewicht is dit finaal een beter chassis, eigenlijk meer als een luxeuze Elise-met-dak. Minder geslaagd vinden we de stuurinrichting, die ietwat overbekrachtigd afgeregeld is.

Het vermogen is perfect afgewogen, het had zelfs gerust iets minder kunnen zijn zonder dat dat de pret zou gedrukt hebben. De 1.8 grolt lekker, zo vlak achter je rug, en de uitlaat knettert ongeveer elke keer je het gaspedaal lost.

Het is een turbomotor, dus trekkracht is er meer dan voldoende. Jammer is wel dat het verbruik snel de hoogte in schiet, moeiteloos over de 12 l/100 km. Bij de Cayman is het niet anders.

De gerobotiseerde bak is van de zachte soort. Snel genoeg wel, maar in de sportstand hadden iets brutalere schakelovergangen hem niet misstaan.

Hoe zit het met de leveringen?

Momenteel bouwt Alpine in Dieppe een eerste lading van 1.955 identieke en genummerde stuks (een verwijzing naar het jaar van oprichting). Ondertussen worden verdere bestellingen opgenomen, die wel pas geleverd worden vanaf eind 2018.

Er zijn twee versies, een Pure en een Legend, die laatste met onder andere verstelbare rugleuningen wat comfortabeler van aard. De prijs gaat tussen de 55.000 en 60.000 euro liggen, waarmee dit het duurste model is dat je vindt in de vitrine van Renault.

Dit is dan ook het domein van de Porsche Cayman. Qua aankleding is de Alpine niet diens evenknie, sommige materialen staan niet op het niveau van de Duitser. De Fransman plaatst er wel een lichtere en dus atletischere bouw tegenover.

Het AutoWereld-verdict?

Geslaagd, met onderscheiding en applaus van de jury. De nieuwe A110 is van het kaliber dat Renaults sportwagenmerk nodig had om terug te keren door de grote poort, met vuurwerk en al. Het soort auto dat de meest veeleisende stuurman bevredigt.

Alpine is terug. En meteen in topvorm.

 

In dit artikel : Alpine, Alpine A110

Geschreven door op