Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Alpine A110S (2019)

Alpine heeft een straffere versie klaar van zijn A110, eentje die het vooral moet hebben van zijn bijkomende rij-efficiëntie. Waar dat dan in godsnaam goed voor is? AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De ultieme versie van de Alpine A110, een topper die zich laat kenmerken door een bijkomende -S. Een letter die wel wat met zich meebrengt, te weten:

  • 40 pk extra, bijkomend vermogen gegenereerd door een hogere turbodruk. Het brengt het totaal op 292 pk en 340 Nm.
  • Stijvere dempers en antirolstangen. De eerste werden 50 procent rigider, de laatste zelfs de volle 100.
  • De focus lag op meer stijfheid, dus groeiden ook de banden wat in de breedte. Vooraan liggen er voortaan sloefen van 215 millimeter, achteraan zijn dat er van 245 millimeter.
  • Wil je weten of je vandoen hebt met een A110S, check dan de oranje accenten. Te vinden in het logo op de D-stijl, de stiksel in het interieur en, natuurlijk, de remklauwen.
  • Er is amper gewichtswinst. Tenzij je het dak uit koolstofvezel en de gesmede velgen bijbesteld. Dan gaat er een gigantische 7 kilo af van de 1.114 kilo die de Alpine weegt.

De concurrentie:

Nog altijd – in deze misschien zelfs nog meer – de Porsche Cayman. Al dan niet als S.

Testomstandigheden:

Alpine huurde voor de gelegenheid het circuit van Estoril af. Waarmee de A110S zich meteen kon bewijzen in zijn natuurlijke habitat.

Specificaties testvoertuig:

Kleur: die op het circuit waren wit, de testwagens voor de openbare weg matgrijs. Hadden ze er nog een zwarte en een Alpine-blauwe bijgedaan, dan tekende het volledige kleurenpalet present.

Rijdt de S dan zoveel anders dan de gewone A110?

Toch wel en maar goed ook, gezien dat het hele opzet was achter die A110S. Alpine wilde namelijk een A110 die, naast de glimlach per kilometer, ook naar efficiëntie toe de concurrentie – lees: de Porsche Cayman – van antwoord kon dienen.

Missie meer dan geslaagd. De A110S kleeft een stuk harder aan het asfalt, waardoor hij een stuk sneller de koord af te jagen valt.

Een technisch kunststukje dat overigens niet eens gek zoveel moeite koste. Aan het chassis met zijn dubbele driehoeken rondom bleef Alpine namelijk af. Ook de remmen, stuurbekrachtiging en de gewichtsbalans bleven dezelfde.

Wel veranderd is de stijfheid van de veren en de stabilisatorstangen. Zoals al gezegd ging die met 50 procent omhoog voor de eerste, terwijl de asversteviging zelfs met 100 procent toenam.

In combinatie met de bredere rubbers en de met 4 millimeter verlaagde bodemvrijheid (wat zorgt voor meer downforce), zorgt dat dus voor een onverzettelijker geheel.

Het spreekt voor zich dat ook de ESP-afstelling zich aangepast ziet. De elektronica grijpt nu een stuk later in dan bij de gewone A110.

En wat met die 1,8 liter? Veranderde daar iets?

Amper. De turbo van de viercilinder blaast voortaan 0,4 bar harder, terwijl hij ook iets meer omwentelingen haalt (6.400 om precies te zijn). Daardoor haal je nu dus 292 pk uit de 1.8 (met een onveranderd koppel van 320 Nm), of 40 paarden meer dan de standaard-A110.

Een bijkomende duw die zich in de spurtcijfers vertaald in een paar gewonnen tientjes. Met 4,4 seconden sta je nu 0,1 tel sneller aan 100 km/u, de kilometer vanuit stilstand is gelopen in 22,8 seconden of vier tienden beter dan voorheen.

Een vraag die zich meteen stelt, is waarom Alpine niet de vermogensboost kopieerde van de Mégane R.S. Trophy (R). Een begrijpelijke opwerping die zich echter gecoverd ziet door een even simpel antwoord.

De gerobotiseerde zeventraps met dubbele koppeling kan simpelweg niet meer hebben. En wisselen voor de evenzeer gerobotiseerde bak van de Mégane is geen optie gezien diens zestraps groter en zwaarder is.

Jullie spraken ook over oranje accenten in de A110S?

Yep. Die teint zit her en der verwerkt en zorgt daardoor voor het grootste visuele onderscheid. Tenzij je ook het Gris Tonnerre mat op de bestelbon hebt gezet. Die koetskleur blijft namelijk voorbehouden aan de A110S.

Datzelfde geldt voor het dak uit koolstofvezel, de specifieke kuipzetels en de gesmede velgen, al zijn daarmee wel zowat alle uiterlijke verschillen gecoverd.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Klaarblijkelijk waren er klanten die op hun honger bleven zitten. Klienteel dat zijn A110 liever wat meer hardcore had gezien. Welnu, die klandizie is met de S ten volle op zijn wenken bediend.

Wat de A110S aan speelsheid verliest, maakt hij ruimschoots goed aan precisie en efficiëntie. Of anders gesteld: de glimlach op je gezicht zal aan het eind van de rit even breed zijn, zij het in deze vooral door de waanzinnige snelheden waarmee je net het trajectoir hebt afgejast eerder dan door het gekwispel van de kont waarop je normaal wordt getrakteerd.

Het licht er dus maar aan waar je je gading denkt in te vinden. Weliswaar met één bijkomende vraag: is het je ook de aanzienlijke opleg waard die de S vergt?

In dit artikel : Alpine, Alpine A110

Geschreven door op