Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

SUV Days 2018 - Ontdek en/of test meer dan 40 SUV-modellen

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Aston-Martin DB11 AMR (2018)

De Aston Martin DB11 krijgt een wat scherper sturende en strakker rijdende AMR-variant, die aangedreven wordt door een krachtigere V12-biturbo. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Alweer een nieuwe Aston Martin. Nu ja, nieuw. Eigenlijk is deze AMR niet meer dan een variatie op het bekende DB11-thema, waarbij de V12-krachtbron wat meer power krijgt en het onderstel een scherpere set-up. Hoewel AMR voor Aston Martin Racing staat, zegt de Britse sportwagenbouwer niet aan de GT-capaciteiten van de DB11 geraakt te hebben. Voor het echt sportieve werk moet je de gloednieuwe Vantage hebben. Dus:

Lees HIER het testverslag van de nieuwe Vantage!

  • AMR staat voor Aston Martin Racing
  • Deze AMR vervangt de DB11 V12
  • Ondanks AMR-verwijzing blijft de DB11 een GT
  • V12-biturbo nu 639 pk sterk
  • 0-100 in 3,7 seconden, topsnelheid 335 km/u
  • Koetswerkaanpassingen met fluogele toetsen, extra koolstofvezel
  • Vierkant sportstuur uit de Vantage
  • Andere chassisset-up voor betere koetswerkcontrole en scherper stuurgedrag
  • Meer lawaai dankzij aangepaste uitlaatlijn
  • Gesmede velgen, goed voor (onafgeveerde) gewichtswinst van 3,5 kilogram
  • Signature Line is limited edition (100 exemplaren), herkenbaar aan striping

Aston Martin DB11 AMR

Wat is Aston Martin juist van plan met die AMR-lijn?

Die link naar de autosportafdeling is niet toevallig, want de AMR-modellen staan voor een dynamischere interpretatie van de reeds bestaande versie. Zoals in strakker en scherper, dus sportiever. Maar zonder ingrijpende karakterwijzigingen, want Aston Martin wil dat de DB11 AMR een klassieke, best comfortabele GT blijft.

Omdat een onvervalste sportwagen zoals de Vantage al een bijzonder dynamische invulling kreeg, houden de Britten de AMR Pro-benaming achter de hand. Die spiegelt zich aan de GT2 RS- en GT3 RS-versies van de Porsche 911. Zoals in hardcore en circuitwaardig. Die radicale ambities heeft deze Aston Martin DB11 AMR niet.

Lees HIER het testverslag van de nieuwe 911 GT3 RS!

Heeft de DB11 wel een AMR-variant nodig?

Natuurlijk zit er een strategie achter. De DB11 debuteerde als V12, maar die verloor veel van zijn glans toen Aston Martin de V8-versie introduceerde. Omdat de bij V8-krachtbron een agressiever karakter heef en omdat die compactere motor voor een aanzienlijke gewichtsreductie zorgde, wat ervoor zorgde dat de basisversie sneller aanvoelde en scherper stuurde. Dat verstoorde evenwicht wil de AMR herstellen.

Aston Martin zegt veel geleerd te hebben van die V8-variant, knowhow die ze nu ook willen implementeren op de topversie van het DB11-gamma. De AMR geldt niet alleen als nieuwe topversie, maar tevens als vervanger van de V12.

Aston Martin DB11 AMR

Wat zijn de voornaamste verschillen tussen de V12 en de AMR?

Aston Martin wilde van die pompende achtertrein af, die het comfort tijdens het cruisen en de dynamiek tijdens het vlammen compromitteerde. Aan de veren wordt niet geraakt, maar de ingenieurs zegenen de DB11 AMR wel met nieuwe dempers. Die moeten voor een betere koetswerkcontrole zorgen. De stabilisatorstang vooraan is een tikkeltje dikker, wat extra scherpte bij het insturen oplevert. En dan zijn er nog de gesmede 20-duimsvelgen, die het onafgeveerde gewicht met 3,5 kilogram reduceren. Per wiel.

De V12-biturbo behoudt zijn cilinderinhoud van 5,2 liter, maar wordt wel krachtiger. Het vermogen bedraagt nu 639 pk, een winst van 31 pk tegenover de DB11 V12. Aston Martin belooft een topsnelheid van nu 335 km/u, terwijl de sprint van 0 naar 100 km/u niet langer dan 3,7 seconden zou duren. 

Ook esthetisch onderscheidt de DB11 AMR zich. Je krijgt verduisterde lichtblokken, zwarte details en meer elementen uit koolstofvezel. Desgewenst zorgen fluorescend gele remklauwen en koetswerkhighlights voor een directere link met Aston Martin Racing. Wie echt opvallen wil, moet deze Signature Edition hebben. Die heeft een oplage van 100 exemplaren en herken je aan de Stirling-grene lakkleur en de limoengele striping.

Aston Martin DB11

Werken die AMR-modificaties ook?

Ow ja. De AMR combineert de onnavolgbare V12-glorie met de dynamiek van de DB11 V8. Deze GT blijft elegant en stijlvol zoals enkel een Aston Martin dat klaarspeelt, maar voortaan gaat er allemaal wat meer kracht vanuit. Meer overtuiging, meer trots. Nu voel je die surplus aan vermogen nauwelijks, tenzij aan de klank. In vergelijking met de V12 doet de AMR het immers met een andere uitlaatlijn, die extra potent voor de dag komt in de SportPlus-rijmodus.

De onderstelaanpassingen zorgen ervoor dat de neus wat makkelijker richting apex gaat én dat de achterwielen makkelijker tractie vinden, waardoor de DB11 AMR sneller uitaccelereert en minder op de helpende hand van de elektronische rijhulpsystemen leunt. In krappere bochtensecties speelt het significante gewicht deze Aston nog steeds wat parten, maar elders is het genieten van de geslaagde mix tussen klassiek en hardrock.

Naast de gestrekte neuspartij en het matige zicht rondom blijft vooral de stuurinrichting om wat gewenning vragen. Het is geen stap-in-en-knal-auto, deze gentleman heeft een kennismakingsronde nodig vooraleer hij aan het worstelen gaat. Eens je de wisselwerking onder de knie hebt, ga je alsnog als een speer.

Aston Martin DB11 AMR

En wat hebben we geleerd?

Aston Martin heeft heel snel ingezien dat de nog recente V12-versie nog groeimarge had en heeft elegant ingegrepen door deze AMR-versie te introduceren. Het is geen door de marketingafdeling geregeld designoefening, maar de topversie die de DB11 verdient. De AMR vindt dat heerlijke evenwicht waarmee Aston Martin zich vrolijk nestelt tussen Ferrari en Bentley.

Best opmerkelijk, want Britten hebben de handen vol momenteel. De DB11 stamt pas uit 2016, intussen passeerden de DB11 V8, de DB11 V8 Roadster en onlangs nog de nieuwe Vantage. Later dit jaar komt de DBS Superleggera. En dan hebben we het geeneens over de 488-rivaal die Aston Martin aan het ontwikkelen is, over de in samenwerking met Red Bull gebouwde Valkyrie of over de productieversie van de DBX-concept die Varekai zou gaan heten. 

Lees HIER het testverslag van de DB11 V8 Volante!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In dit artikel : Aston Martin, Aston Martin DB11

Geschreven door op