Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Aston Martin DBS Superleggera (2019)

Met de DBS Superleggera telt Aston Martin weer een ouderwetse Grand Tourer in de rangen. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit ?

Sinds Andy Palmer aan het roer staat, heeft Aston Martin een indrukwekkende transformatie ondergaan. Het vizier op de toekomst, maar met respect voor het verleden. Geen betere sportwagen die deze filosofie beter belichaamt dan deze DBS Superleggera.

Deze Aston maakt gebruikt van hedendaagse technologie, toch situeert de DBS Superleggera zich eerder in de Swinging Sixties. Zijn klassieke GT-aanpak en nostalgische V12-krachtbron zijn een eerbetoon aan de gouden jaren van de automobiel. Toen rijden altijd een beetje racen was en sportwagens de zintuigen nog ongegeneerd prikkelden met hun klank, lijnenspel en mechanische meesterschap.

Wat moeten we zoal weten over die DBS Superleggera?

  • Opvolger Vanquish
  • Technische basis van de DB11
  • 5,2 liter-V12 met zowel drukvoeding als cilinderuitschakeling
  • 725 pk en 900 Nm
  • 0-100 in 3,4 seconden, top van 340 km/u
  • Ook beschikbaar als Volante

De concurrentie?

Leuk weetje?

  • Zagato gebruikt deze DBS Superleggera als basis voor de DBS GT. Die wordt gebouwd in een oplage van 19 exemplaren en kost bijna 7 miljoen euro. Maar voor dat bedrag krijg je er wel een gratis DB4 GT Zagato Continuation bij.

Zagato DBS GT is sexy Superleggera

Een wat duurder verpakte DB11 AMR, eigenlijk?

Er is een duidelijke verwantschap, toch zijn het twee totaal verschillende Astons. De DBS Superleggera is de opvolger van de Vanquish S, maar bouwt inderdaad op de fundamenten van de DB11. De architectuur en de ophanging blijven zowat identiek, net zoals de aandrijflijn.

Dan hebben we het niet over de bij AMG geleende 4 liter-V8 die Aston Martin graag gebruikt, wel over de in eigen huis ontwikkelde V12. Het 5,2 liter-blok brengt twee turbo’s in stelling en beschikt naast stop-starttechnologie ook over cilinderdesactivatie, waarbij een van de cilinderbanken zichzelf lostkoppelt op het verbruik te drukken. Opmerkelijk: om de temperatuur in de katalysatoren tijdens die desactivatie in hun optimale werkingsgebied te houden, schakelt het motormanagement van de ene naar de andere cilinderbank.

Schakelen doe je via een vernieuwde achttrapsautomaat, daar de bekende ZF-transmissie allerlei verstevigingswerken moet ondergaan om het enorme motorkoppel de baas te blijven. Er sleuren 900 Newtonmeters aan de achterwielen: naast de versnellingsbak moeten ook de brede achtersloffen en het mechanische sperdifferentieel alle zeilen bijzetten om die power op het asfalt te krijgen.

Aston Martin DBS Superleggera - Dennis Noten

Volstaat dat om de Ferrari 812 Superfast voor te blijven?

Met 725 pk is de biturbo wat minder krachtig dan de atmosferische V12 die in het vooronder van de Ferrari 812 Superfast ligt. En daardoor sprint het steigerende paard een zucht sneller van 0 naar 100 km/u. Al is 3,4 seconden nog steeds bijzonder snel, natuurlijk.

Toch zet Aston de puntjes maar al te graag op de i door te stellen dat hun super-GT beter herneemt dan de Ferrari én een hogere topsnelheid haalt. Bij die 340 km/u genereert het koetswerk bovendien 180 kilogram aan neerwaartse druk, zonder dat ze daarvoor naar exuberant spoilerwerk moeten grijpen. Naar het voorbeeld van Maranello maken ze gebruik van allerlei slimme aerotoepassingen die de downforce maximaliseren zonder de luchtweerstand te verhogen.

Daarbij mikken de ingenieurs niet zozeer snellere rondetijden, het voornaamste doel is stabiliteit aan hoge snelheden. Denk aan oplossingen zoals Cerlicue en Aeroblade, zoals geïntroduceerd op de radicale, enkel voor het circuit ontwikkelde Vulcan.

Met Cerlicue verwijst Aston Martin naar de kieuwen achter de voorste wielkasten, die de lift op de vooras drukken door de wind vakkundig te kanaliseren. Met Aeroblade doelen de Britten op de luchtkanalen ter hoogte van de C-stijl, die rijwind happen en weer uitspuwen via de sleuf tussen de achterlichten. En onder de wellustige kont hangt een dubbele diffusor, zoals die gebruikt wordt in de Formule 1.

Aston Martin DBS Superleggera - Dennis Noten

Achteraan springen vooral die dikke uitlaatpijpen in het oog…

Wie naar de billen staart, kan moeilijk voorbij de einddempers kijken. Vier geperforeerde exemplaren, gevoed door een uitlaatlijn met actieve kleppen en bron van heerlijke gezangen. Zoals het een goede soundtrack betaamt, maakt niet zozeer het volume indruk. Wel de onweerstaanbare wijze waarop de concerto’s je nekharen overeind doen veren.

Jawel, de hoogtoerige V12 uit de Superfast klinkt nog beter, maar de Ferrari zingt met een kopstem. De bastonen die de DBS Superleggera door de ether jaagt, komen eerder uit onderbuik. Hoe nadrukkelijk de biturbo dreunt, hangt af van de gekozen rijmodus. De DBS Superleggera klinkt altijd dramatisch, maar wordt nooit patserig.

Aston Martin DBS Superleggera - Dennis Noten

Hoe Superleggera is deze Aston Martin DBS?

Hoofddesigner Marek Reichman heeft voor een wat klassieker lijnenspel gekozen, een ontwerp dat de lange motorkap en de brede heupen accentueert. Minder strak dan de DB11, meer tierlantijntjes en meer aandacht voor detail, meer knipogen naar het verleden. Zoals het hoort wanneer je naar de historische samenwerking met Touring hint, het Italiaanse designhuis dat destijds furore maakte met speciale lichtgewichttechnieken waarmee Aston Martin zijn voordeel deed bij sportwagens zoals de DB5.

Maar hoe Superleggera is deze DBS echt? Aan de uit aluminium opgetrokken basisstructuur wordt niet geraakt, maar het koetswerk grijpt gretig naar koolstofvezel. En dat is goed voor een gewichtsverlies van 72 kilogram tegenover de DB11 AMR, die dezelfde V12 tussen de voorwielen draagt. Maar lichter is daarom niet licht, want dat carbondieet kan niet verhinderen dat deze GT nog steeds 1.693 kilogram op de weegschaal zet. Dat is het leeggewicht, rijklaar flirt de DBS Superleggera met 1,9 ton.

Aston Martin DBS Superleggera - Dennis Noten

Is het een echte Grand Tourer geworden?

Om zijn sportieve missie overeind te houden, sleutelt Aston Martin aan de onderstelset-up. Tegenover de DB11 zakt het chassis met 5 millimeter, terwijl de Skyhook-ophanging met adaptieve dempers een compleet nieuwe kalibratie krijgt, die hand in hand gaat met een hertimmerde geometrie van de dubbele driehoeken vooraan en andere veerkarakteristieken voor de multilink achteraan. Het resultaat smeekt om lange reizen over slingerende wegen, het liefst aan het dubbele van de huidige maximumsnelheden.

De ophanging filtert uitstekend en absorbeert oneffenheden zonder morren, zelfs flinke hobbels en bobbels slagen er niet in om deze Aston Martin van de wijs te brengen. Toch houd je altijd en overal controle, voel je wanneer de voorbanden bijten en de achterbanden lossen. Het stijve koetswerk en de brede velgen jagen een occasionele siddering door de structuur, maar oncomfortabel wordt het nooit.

Wil je de dynamische talenten van het chassis bevrijden en de kilometervreter veranderen in een roofdier, dan ruil je de GT-stand voor de rijmodi Sport of Sport Plus. Op elke input van het stuur volgt een messcherpe klauw, op elke streling van het gaspedaal een hongerige brul. De DBS Superleggera weet zijn gewicht en omvang nooit helemaal te verhullen, maar dat verhindert niet dat hij vrank en vrij van de ene haarspeld tot de volgende doordraaier danst. In vergelijking met de verder superieure 812 Superfast toont de Aston zich minder nerveus en minder vermoeiend. De Engelse vertaling van Gran Turismo is beter dan de Italiaanse interpretatie.

Aston Martin DBS Superleggera - Dennis Noten

De AutoWereld-conclusie?

Misschien is de DBS Superleggera wel te gemakkelijk in de omgang. Want wat moet je onverantwoord snel en agressief rijden vooraleer je zijn limieten benadert. En dan nog blijft deze Aston Martin een gentleman. De mechanische slipdifferentieel durft af en toe listig uit de hoek te komen en bij het terugschakelen mist de achtversnellingsbak de daadkracht van een robotbak, maar verder blijft deze Brit zijn stijlvolle zelf. Ook aan 340 km/u.

Toch blijft er ruimte voor verbetering, vooral binnenin. Ons hoor je niet klagen over de nauwelijks bruikbare achterbank, die beenruimte mist en erg warm wordt. Of over de van Mercedes overgenomen multimediamodule, die wat achterop loopt met de moderne systemen die de Duitsers tegenwoordig gebruiken. Maar de algemene ambiance mist sprankel. De verschillen met het interieur van de DB11 zijn te klein, de gebruikte knoppen te goedkoop en de inrichting de gewoontjes, toch voor een wagen waaraan een prijskaartje van 300.000 euro bengelt.

 

Geschreven door op