Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

De YOUNGTIMERS RALLY? De voorinschrijving is nog open! Let’s do it !

De YOUNGTIMERS RALLY? De voorinschrijving is nog open! Let’s do it !

nu inschrijven

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / AUDI A1 SPORTBACK 1.4 TFSI 185 (2012)

Of we niet eens met een A1 Sportback wilden rijden. Natuurlijk, zolang het maar de 185 pk sterke 1.4 TFSI is. AutoWereld vraagt, Audi draait. Iedereen gelukkig.

AUDI A1 SPORTBACK 1.4 TFSI 185 (2012) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Sportback? Zoals in vijf deuren, een grotere koffer en meer plaats op de achterbank?

Zo ongeveer. De Sportback heeft die twee extra deuren en dus een verder naar voren geplaatste B-stijl, dus de toegang naar de achterbank verloopt in elk geval al een pak eenvoudiger. Maar hoewel de proporties identiek lijken, wint de vijfdeurs aan plaats.

Het koetswerk achteraan is wat breder en dak is wat hoger en langer, goed voor wat additionele bewegingsruimte achterin. Vooral omdat er ook een bank met drie zitplaatsen wordt aangeboden, als alternatief voor de twee individuele standaardzitjes. Maar echt ruim is deze Audi natuurlijk niet.

Er is nog een manier om de driedeurs-te onderscheiden van de vijfdeurs-A1, al is dat verschil niet zichtbaar op onze testwagen. De gewone A1 is verkrijgbaar met contrasterende dakbogen als optie, een rood koetswerk met zilveren dakbogen bijvoorbeeld. Bij de Sportback kleurt dan meteen het hele dak zilver.



Voor de rest is de Sportback dus net zoals elke andere A1?

Jep. En in dit geval hebben we het niet over de 1.2 TSI- of de 1.6 TDI-instapversies waarvan Ingolstadt het meeste A1's slijt, maar over de door zowel een turbo als een compressor aangepookte 1.4 TFSI die 185 pk en 250 Nm naar de voorwielen leidt via een dubbel gekoppelde en gerobotiseerde zeventrapsversnellingsbak.

Inderdaad, de Twincharger-krachtbron die we ook terugvinden in de Volkswagen Polo GTI, de Skoda Fabia RS en in de Seat Ibiza Cupra. Met de prestaties is dan ook weinig mis, want de topsnelheid bedraagt 227 km/u en het sprintje van 0 naar 100 km/u vraagt minder dan 7 seconden in beslag.



Dit is een echte hot hatch, dan?

Dat is toch zo'n beetje het idee, ja. Zoals de Cooper S bij Mini, om maar meteen de belangrijkste concurrent te noemen. Audi heeft er zelfs eventjes aan gedacht om deze A1 1.4 TFSI 185 te zegenen met de S1-badge, maar die beslissing werd in allerijl teruggedraaid wegens historisch te beladen. Zelfs de eind vorig jaar onthulde en in een oplage van slechts 333 stuks gebouwde Über-A1 heet gewoon A1 quattro.

Maar er mist iets. Tijdens de hernemingen op de autosnelweg voelt hij eerder gezwind dan gehaaid aan. Een beetje teleurstellend, vonden we gezien het prestatiepotentieel. Al betert dat zodra je het ding loos laat gaan op kleinere wegen, waar het vooral feest is in de eerste drie versnellingen.

Maar hou het stuur goed vast, want het ding heeft wat last van koppelstuur. Verder hielden we ook niet zo van de reacties van de S tronic-bak. In D reageert hij te traag en in zijn geheel rooft hij wat van de vitale interactie tussen bestuurder en vermogen weg. S is beter, al moet je de schichtigheid en de nervositeit er dan wel bijnemen.

Misschien is de 1.2 TSI toch de leukere A1 Sportback.



Motor: 1,4 liter-L4-(benzine met turbo en compressor), 185 pk (6200 opm), 250 Nm (2000-4500 opm) Transmissie: FWD, 7Rd Prestaties: 227 km/u, 0-100 km/u in 6,9 sec. Normverbruik: 5,9 l/100 km Prijs: 25.900 euro

In dit artikel : Audi, Audi A1

Geschreven door op

De concurrenten