Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Audi A4 Allroad 2.0 TFSI Quattro (2016)

De Audi A4 komt opnieuw als avontuurlijke Allroad. AutoWereld doet de test met de 2.0 TFSI, de eerste Audi met de nieuwe Quattro Ultra-vierwielaandrijving.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De Allroad-behandeling kent weinig geheimen. Net zoals bij de vorige generatie is het een Audi A4 Avant die een avontuurlijke outfit combineert met extra bodemvrijheid en standaard vierwielaandrijving. Nu vallen er wel enkele primeurs te rapen:

  • De A4 Allroad met 2.0 TFSI-krachtbron en gerobotiseerde S Tronic-versnellingsbak is de eerste Audi met de nieuwe Quattro Ultra-vierwielaandrijving.
  • Het Audi Drive Select-rijprogramma verwelkomt een off-roadmodus, met een specifieke kalibratie voor occasioneel terreinlabeur.
  • Het is de eerste Audi A4 met het zogeheten Trailer Assist-systeem, dat het manoeuvreren met een aanhangwagen reduceert tot een koud kunstje.
  • In tegenstelling tot de vorige generatie is de nieuwe A4 wel leverbaar met adaptieve dempers. Luchtvering blijft voorbehouden voor de A6 Allroad.

Hoe onderscheid je de Allroad van een A4 Avant?

Het Allroad-pakket bundelt een met 2,3 centimeter toegenomen rijhoogte met standaard gemonteerde 17-duimsvelgen, waardoor de bodemvrijheid met 3,4 centimeter groeit ten opzichte van de Audi A4 Avant. De frontpartij krijgt een radiatorrooster met verticale lamellen en een herwerkte bumperdesign, inclusief bodembeschermplaten die de onderkant wapenen tegen scherpe stenen en aanverwant off-roadonheil. Dat avontuurlijke kantje wordt verder geaccentueerd door de standaard gemonteerde dakrails en de uit kunststof opgetrokken wielkastverbreders. Ah ja, de flanken verwelkomen een stijlvol Allroad-embleempje.

Audi A4 Allroad Quattro

Naast een verwelkomingsboodschap links en een Allroad-logo rechts is het interieur quasi identiek aan dat van de A4 Avant, al komt het multifunctionele en met leder beklede stuurwiel hier als standaard. Het koffervolume schommelt tussen de 505 en de 1.510 liter, met een 40/20/40-configuratie voor de achterbank. De A4 Allroad komt standaard met een zich elektrisch openende en weer sluitende achterklep, de handige rangeersystemen met rails, haakjes en bagagenetten blijven optioneel.

Rijdt de Allroad anders dan een gewone Audi A4?

De Audi A4 Allroad weegt wat meer en staat iets hoger op zijn poten, waardoor hij wat rijdynamiek inlevert ten opzichte van de minder avontuurlijke koetswerkvarianten. Bovendien stuitert hij wat nadrukkelijker bij het tackelen van korte oneffenheden, waardoor ook het algemene comfortniveau wat daalt. Toch in vergelijking met de gewone A4, want de nieuwe Allroad toont zich wel beduidend milder dan zijn hard opgehangen voorganger. Zeker als je voor de actieve demping opteert.

Audi A4 Allroad Quattro

Hoewel het Audi Drive Select-programma een spitse Dynamic-modus telt die de A4 Allroad wat extra gretigheid geeft bij het bochtenpikken, komt deze Audi het best uit de verf als kilometervreter. Met een speciale vermelding voor de actieve cruisecontrol met Stop&Go en Traffic Jam-assistent, die gps-informatie gebruikt om te anticiperen op bepaalde verkeerssituaties. De stuurinrichting mist het gevoel en het chassis de feedback om onderweg echt lol te trappen, toch tot je de begane wegen ruilt voor een kronkelend grindbaantje of een beslijkt bospad en de Allroad zijn milde off-roadtalenten kan exploiteren.

Wat is het verschil tussen Quattro en Quattro Ultra?

Het probleem van de permantente Quattro-aandrijving is het meerverbruik, wat Audi pareert met de semi-permante Ultra-versie van die vierwielaandrijving. Het in samenwerking met Magna ontwikkelde systeem bestaat opnieuw uit een meerplatenkoppeling achter de versnellingsbak, maar doet daar een tweede koppeling voor de achteras bovenop die de achtertrein in bepaalde omstandigheden volledig loskoppelt van de cardanas. Die omschakeling van AWD naar FWD geschiedt zo zacht dat je er onderweg niets van voelt. De verbruikswinst bedraagt een 0,3 liter per 100 km.

De A4 Allroad 2.0 TFSI met S Tronic geldt als eerste Audi met de nieuwe Quattro Ultra-vierwielaandrijving. Later volgen ook de overige, op het MLB-platform rustende modellen die vierwielaandrijving combineren met een in de lengte geplaatste motor, gesteld dat het maximale koppel niet meer dan 500 Nm bedraagt. De Allroad-varianten met 2.0 TDI- en 3.0 TDI-dieselkrachtbron houden het vooralsnog bij de klassieke, net zo vaardige Quattro-aandrijving. Wie de off-roadvaardigheden verder wil aanscherpen, betaalt 96 euro bij voor de elektronische afdaalhulp.

Is de 2.0 TFSI wel een aanrader?

Zoals we dat van Audi gewoon zijn, vormt de 48.710 euro kostende 2.0 TFSI een performante tandem met de gerobotiseerde en dubbel gekoppelde S Tronic-zevenbak. In de A4 Allroad ontwikkelt dit turboblok een vermogen van 252 pk voor een maximaal koppel van 370 Nm, beschikbaar tussen de 1.600 en de 4.500 toeren per minuut. Het sprintje van 0 naar 100 km/u vraagt 6,1 seconden en de topsnelheid bedraagt 246 km/u, terwijl de Quattro Ultra-technologie het gemiddelde normverbruik drukt tot 6,4 liter. Onder vollast maakt de TFSI-krachtbron wel een onaangenaam geluid.

Audi A4 Allroad Quattro

Verder bestaat het motorenpalet van de Audi A4 Allroad uit een 2.0 TDI die 163 of 190 pk sterk is (commercialisatie eind mei) en uit een 3.0 TDI die 218 of 272 pk (reeds gecommercialiseerd) ontwikkelt. Alle motorisaties bieden de keuze tussen een manuele zesbak en een gerobotiseerde zevenbak, enkel de 3.0 TDI 272 komt enkel en alleen met Tiptronic-achttrapsautomaat. Eind dit jaar wordt het Allroad-gamma vervolledigd met de 2.0 TDI als 136 of als 150 pk.

Hoe luidt het AutoWereld-oordeel over de A4 Allroad?

De Allroad-aanpak gaat verder dan de esthetiek, want dankzij de verhoogde bodemvrijheid en de bekwame vierwielaandrijving geraakt deze terreinbreak verder dan de andere Audi A4-varianten. Maar daarvoor betaal je wel een prijs. Dan hebben we het niet alleen over de 2.350 euro die de Allroad meer kost dan een identiek gemotoriseerde A4 Avant, wel over de weliswaar beperkte impact op zowel het weggedrag als het rijcomfort. De slimme Trailer Assist geeft wel een meerwaarde bij het trekken van aanhangwagens.

Nu ja. Eigenlijk koopt je een Audi A4 Allroad waarvoor hij staat, niet waarvoor hij dient. Meer nog dan bij de concurrentie, gaande van de Skoda Octavia Scout tot de Volkswagen Passat Alltrack. Al moet je daar wel een zware prijs voor betalen. En neem dat gerust letterlijk.

 

In dit artikel : Audi, Audi A4

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas