Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Audi A6 Allroad 50 TDI Quattro (2019)

De nieuwe Audi A6 Avant is er opnieuw als avontuurlijke Allroad. AutoWereld doet de test met de 50 TDI.

68.980 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De Allroad is en blijft een Audi A6 Avant die een avontuurlijk verpakking combineert met wat terreintalent. En daardoor een beter rijdend, sterker presterend en ruimer alternatief voor een SUV.

Wat moeten we nog weten over de nieuwe Audi A6 Allroad?

  • A6 Allroad komt enkel met een mildhybride V6-dieselmotor (45, 50 of 55 TDI)
  • Quattro-vierwielaandrijving en Tiptronic-achttrapsautomaat standaard
  • Dankzij luchtvering staat Allroad tot 60 millimeter hoger dan de A6 Avant
  • Extra Allroad- en OffRoad-modus met speciale terreinkalibratie
  • Meerprijs tegenover de A6 Avant bedraagt 3.500 euro

De concurrentie?

  • De Mercedes E-Klasse All-Terrain en de Volvo V90 Cross Country hanteren hetzelfde hetzelfde concept, ondanks aanhoudende geruchten bouwt BMW vooralsnog geen terreinbreak van de 5 Reeks.

Leuk weetje?

  • De eerste A6 Allroad stamt uit 2000 en gaat dus langer mee dan de RS6, die Audi in 2002 lanceerde.

Test Audi A6 Allroad Quattro 2019

Werkt de Allroad-formule nog steeds?

De moderne SUV's en andere cross-overs rijden steeds beter en beter, waardoor de kloof met een terreinbreak zoals de A6 Allroad almaar kleiner wordt. Toch blijft het compromis beter dan dat van een Q5 of zelfs een Q7. Al kan je je dan evengoed afvragen of het echt een Allroad moet zijn, want doorgaans toont een Audi A6 Avant zich meer dan kundig genoeg.

Doorgaans speelt het design een doorslaggevende rol tijdens het aankoopproces. En anno 2019 vinden veel consumenten een SUV mooier dan een break, zelfs al is het er eentje die hoger op zijn poten staat en stoere koetswerkaddenda draagt. Het lijnenspel van de nieuwe Audi A6 heeft bovendien wat moeite met de Allroad-aanpassingen. De verticale sierstrips op het radiatorrooster, de blinkende bescherming onder de bumpers en de uit kunstof vervaardigde randen rond de wielkasten ogen minder coherent dan bij de vorige generaties.

Maar wie echt naar een Audi A6 Avant met extra vaardigheden zoekt, moet nog steeds een Allroad hebben. De luchtvering past de koetswerkhoogte aan de omstandigheden aan, lekker laag op de snelweg en handig hoog op onverhard. Op moeilijker terrein krijgt de permanente Quattro-vierwielaandrijving de hulp van elektronische afdaalhulp en van speciale rijmodi. Het Drive Select-programma krijgt naast een Allroad- ook een echte OffRoad-stand waarin de rijhulpmiddelen hun beste beentje voorzetten om deze Audi over moeilijk terrein te loodsen. Maar maak er geen Defender van.

Test Audi A6 Allroad Quattro 2019

En hoe presteert de Audi A6 Allroad op het asfalt?

Dankzij de luchtvering toont de Allroad zich een echte Audi A6 die duizenden kilometers maalt alsof het er enkele honderden zijn. In de Comfort-stand gaat het koetswerk wat nadrukkelijker hangen, waardoor de dynamiek wat aan scherpte verliest. Dat kan je oplossen door een sportieve rijmodus te selecteren, maar dan levert het onderstel aan absorptievermogen in. Er is niet een compromis, maar verschillende.

Hetzelfde kan je van de motor zeggen. Elke A6 Allroad doet het met een dieselkrachtbron, de bekende 3 liter-V6 komt in drie vermogensversies. De 45 TDI houdt het bij 231 pk en 500 Nm, de door ons geteste 50 TDI krijgt een vermogen van 286 pk voor een maximaal koppel van 620 Nm. Later volgt de 55 TDI, die als topversie fungeert en vertrouwt op de 349 pk en 700 Nm sterke motorspecificatie van de Audi S6. Die V6 presteert soepel, maar heeft moeite met de Tiptronic. Ondanks de mildhybride 48-volttechnologie (een startgenerator met riemaandrijving voor een slimme zeilfunctie, een gewiekst start-stopsysteem én een e-boost om tot 0,7 liter brandstof per 100 kilometer te besparen).

De achttrapsautomaat twijfelt te vaak bij het aanzetten en doet gekke dingen bij kickdown, waardoor je te vaak de indruk krijgt in de verkeerde versnelling te zitten. En dat is nergens voor nodig, want de V6 heeft meer dan koppel genoeg om het met vier verzetten te redden. De Sport-stand van de Tiptronic brengt soelaas, toch hebben we de indruk dat de transmissie minder coherent functioneert dan bij de vorige Allroad-generatie.

Test Audi A6 Allroad Quattro 2019

Verandert er wat binnenin?

Neen. Het interieur van de Allroad is dat van elke A6 Avant, dus gezegend met een strak vormgegeven boordplank, met de slimste multimediasnufjes en met een heleboel ruimte. De koffer heeft een laadvolume van 565 liter, met neergeklapte achterbank neemt de bagageruimte toe tot 1.680 liter. De elektrische achterklep is standaard. Het MMI-infotainment verbluft intussen met zijn talloze mogelijkheden, die wondermooi en helder verpakt worden. Je raakt nooit de weg kwijt in het gigantische doolhof aan mogelijkheden.

De veiligheidssystemen worden ook overgenomen. Het lijvige arsenaal aan actieve rijhulpsystemen maakt indruk, want de Audi-ingenieurs hebben aan zowat elke situatie gedacht. Alleen de automatische rijvakhulp die de A6 Allroad in een semi-autonome terreinbreak verandert, irriteert mateloos. De stuurinrichting maakt allerlei kattesprongen, wringt de ene keer nodeloos tegen en duwt je vervolgens in een richting die je niet wil. Dat het PreSense-systeem soms wat overijverig tussenspringt, vonden we minder erg.

Test Audi A6 Allroad Quattro 2019

De AutoWereld-conclusie?

De A6 Allroad blijft een machtige alleskunner. Tegen 200 km/u over de Autobahn, met gierende banden over een bergpas of klauterend door het achterland, er zijn weinig auto's die zo breed inzetbaar zijn. Maar zijn positie als ideale compromis tussen een klassieke break en een hippere SUV komt wat onder druk te staan.

Enerzijds omdat de huidige generatie cross-overs echte straatauto's geworden zijn. Anderzijds omdat de Allroad wat steken laat vallen, waarbij we ons vooral stoorden aan de twijfelende automaat en aan de irritante stuurinrichting. Maar laat ons kiezen tussen de Q5, deze A6 en de Q7 en we kiezen altijd voor de Allroad.

 

 

 

Verwante testen

In dit artikel : Audi, Audi A6

Geschreven door op

De concurrenten