Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

<strong>SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!</strong>

SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!

schrijf je nu in >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Audi A6 Avant 50 TDI (2018)

De Audi A6 is het populairst als Avant, en hier is de nieuwe. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De breakversie van de nieuwe Audi A6, en zoals gewoonlijk heet die Avant. We testten de vierdeurs al uitgebreid, dit is wat er anders is aan de vijfdeurs:

  • Zeer schuine achterklep
  • 565 tot 1680 liter kofferinhoud
  • Elektrische klep standaard
  • 3 liter TDI met 286 pk
  • Andere motoren op komst
  • 2.300 euro duurder dan berline

Een zeer schuine achterklep?

Zoals de Volvo V90, en vooral ook de Audi 100 Avant van de jaren 90, rijdt deze nieuweling rond met een opvallend schuine klep. Wat zowel de stroomlijn als de vormgeving ten goede komt, hij zit er eleganter uit dan de vorige generatie bijvoorbeeld.

Voor het bagageruim is dat minder goed nieuws. Het is te zeggen: hij is net zo ruim als zijn voorganger, met 565 tot 1680 liter aan volume. Met een rechtere klep zou dat laatste cijfer nog een stuk meer kunnen zijn, en met name wanneer je op reis trekt met een gans gezin, heb je die extra laadruimte boven de gordellijn echt wel nodig. De functie staat hier dus ondergeschikt aan de vorm.

Maar hij ziet er wel goed uit.

Klopt. Net als de vierdeurs heeft de nieuwe bijvoorbeeld die bredere en lagere grille en een karakterlijn boven de achterwielen, wat hem een stuk potiger doet ogen. Dit is simpelweg een knappe break.

Hoe is de 50 TDI?

Zoals we die V6-turbodiesel kennen: beresterk en zijdezacht. Met zijn 286 pk is er immer overschot, ook al omdat hij standaard geholpen wordt door een kleine elektromotor via het 48V-netwerk aan boord.

Vierwielaandrijving en een achttrapsautomaat zijn standaard, maar je kan er nog een boel extra mechaniek tegenaan kwakken. Is je rijstijl pittig, dan is het sportdifferentieel voor de achteras een aanrader, en in mindere mate de vierwielsturing. Voor kilometervreters is er dan weer dubbele beglazing of luchtvering, eveneens een meerwaarde. Maar wie het allemaal wil, weze gewaarschuwd: de factuur stijgt pijlsnel.

We geven daarnaast nog mee dat er ook een 2 liter-TDI is, voorlopig enkel met 204 pk, maar versies met 136 of 163 eenheden zijn op komst.

Hoeveel kost de Audi A6 Avant?

Je betaalt 2.300 euro meer dan voor de berline. Zoals gezegd: uitkijken geblazen. Er zijn een boel magnifieke opties, zoals het multimediasysteem met dubbel aanraakscherm, de digitale tellers, B&O-stereo of semi-automatische piloot. Maar laat je je gaan, dan zit je pijlsnel aan 80 à 90.000 euro.

Het AutoWereld-oordeel?

Meer dan ooit is de A6 een evenwaardig alternatief voor een BMW 5 of Mercedes E, met een piekfijne vormgeving, hoogwaardige aankleding, heerlijke diesels en een verheven comfortniveau. Jammer wel dat de schuine achterklep de voetafdruk van de auto niet 100% benut; de koffer had groter kunnen zijn.

In dit artikel : Audi, Audi A6

Geschreven door op