Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Audi E-Tron S Sportback (2020) – Prototypetest

Audi waagt de stap en brengt een S-versie van de elektrische E-Tron op de markt. De upgrades lijken subtiel, maar er schuilt interessante technologie achter de extra boost. AutoWereld doet de test met de sportieve Sportback.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De E-Tron met een schepje meer. En een stap richting de toekomst, want 40 jaar na de eerste Quattro is dit het eerste elektrische model dat de sportbehandeling krijgt van Audi. Hoe zich dat uit in de cijfers van de E-Tron S?

  • 503 pk (370 kW) en 973 Nm in boostmodus, 435 pk en 808 Nm zonder boost
  • 0 tot 100 km/u in 4,5 seconden, begrensde top van 210 km/u
  • Twee elektromotoren op de achteras voor electric torque vectoring
  • Stevigere ophanging met grotere stabilisatoren
  • 400 mm grote remmen vooraan
  • 285 mm brede banden rondom, velgen van 20 tot 22 duim
  • Beschikbaar als E-Tron en als E-Tron Sportback

De concurrentie:

  • Die verschilt niet zo bijster veel van de E-Tron 55, aangezien het hier om een bescheiden vermogenswinst gaat. We kijken dus nog steeds naar de Jaguar I-Pace en de Tesla Model X Long Range.

Testomstandigheden:

  • Op Audi’s testpiste in Neuburg, waar alle Audi Sport-modellen worden ontwikkeld en getest. En dat is inclusief de racewagens.

Leuke weetjes:

  • Stig Blomqvist, WRC-kampioen in 1984 met de Audi Quattro, was aanwezig tijdens de presentatie om te demonstreren hoe je moet driften met de E-Tron S. En voor een 73-jarige zit het hem nog zeer goed in de vingers.
  • Ondanks het zonnige weer tijdens ons testmoment stonden alle wagens op winterbanden door de wisselende omstandigheden op de andere dagen. Ze werden daarbij zo erg mishandeld dat ze twee keer per dag vervangen moesten worden.

Wat maakt de E-Tron S nu speciaal?

Het grootste nieuws zit op de achteras, want daar zitten er nu twee elektromotoren in plaats van eentje. Ze zijn elk 132 kW (180 pk) sterk en werken volledig onafhankelijk van elkaar, ondanks het feit dat ze binnen dezelfde behuizing zitten. Er ontbreekt dus een mechanische link tussen de twee achterwielen, waardoor ze elk door hun eigen elektromotor aangestuurd worden om het maximum aan tractie of grip in de bochten kunnen leveren. Electric torque vectoring heet dat dan. Audi zegt trouwens met gepaste trots de eerste te zijn die het toepast in een massaproductiewagen.

De voorste elektromotor van de E-Tron S is ook anders, dat is namelijk het exemplaar dat normaal achterin de 55 zit. Die levert 150 kW (204 pk) en moet dus beide voorwielen voor zijn rekening nemen. Verder past Audi het typische S-recept toe, maar dan zonder de 4 uitlaatpijpjes: dikke velgen, grijze zijspiegels (als je niet voor de camera’s kiest), grote remmen, sportzetels in het interieur en een strooisel van S-badges vanbinnen en -buiten.

Hoe rijdt die E-Tron S dan?

In eerste instantie… als een iets snellere Audi E-Tron. Toch als je rechtdoor gaat, want eigenlijk was de 55 al geen slak. Daar zorgen die 100 extra pk’s niet voor een revolutie. Ga je de bocht in, dan is het andere koek. Vooral in de Dynamic-modus (waarbij je het volle vermogen krijgt) heb je in de E-Tron S een stuk minder last van koetswerkrol en laat hij zich veel intuïtiever bedienen. Zet je het ESP in Sport of zelfs volledig uit, dan kan je zelfs met de kont beginnen spelen…

Driften? In een E-Tron?

Jazeker. Na de demonstratie van Stig Blomqvist, die het kunstje met twee vingers in de neus en de zetel zowat plat achterover wist te klaren, mochten we zelf aan de bak. Wat blijkt: met een voldoende zware rechtervoet (en in ons geval de veiligheid van een afgesloten circuit) is het een koud kunstje om de achterbanden op te roken. Zonder daarbij het risico te lopen dat je achterover staat, de voorwielen trekken je nog steeds voorwaarts richting de rechte lijn. Loopt het toch mis, dan ben je écht over de schreef gegaan. Maar het blijft nog steeds een loodzware SUV, de remmen zijn dus de zwakste schakel als je echt gaat knallen, ondanks hun grotere formaat.

Dat is ook niet goed voor het rijbereik…

Inderdaad. Over het rijbereik gesproken: dat… kennen we nog niet. Maar met een even grote batterij en krachtigere motoren dan de 55 zal de E-Tron S waarschijnlijk een iets kleinere range hebben. De prijs is trouwens nog niet bekend, die volgt tegen de lancering in mei. De eerste exemplaren worden in september geleverd.

Het AutoWereld-oordeel?

De Audi e-tron S heeft een kunstje bij dankzij de twee elektromotoren achterin en is daarmee ook iets lolliger dan de ‘gewone’, maar onderscheidt zich puntje bij paaltje niet zo sterk. Vond je de E-Tron (Sportback) dus ideaal op zijn vermogen na, dan is de S iets voor jou. Maar wacht misschien op de prijs voor je een bestelling gaat plaatsen…

In dit artikel : Audi, Audi E-tron

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm