Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Audi Q3 Sportback 35 TFSI (2019)

De Audi Q3 krijgt een Sportback-variant met een iets schuinere kofferklep. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De Audi Q3 is er sinds een jaar, deze Sportback is een lichtjes genuanceerde versie daarvan. Met een iets lager dak en schuinere achterklep als voornaamste hoofdpunten. In het kort:

  • Iets meer gedrongen, à la BMW X4
  • 3 centimeter lager
  • 1.5-turbo van 150 pk
  • Gebouwd op MQB-platform
  • 500 euro duurder dan gewone Q3

De concurrentie:

De testomstandigheden:

  • Het zuiden van het Zwarte Woud, een hemel op aarde voor wie graag aan een stuur draait.

Specificaties testvoertuig:

  • Kleur: Turbo-blauw
  • Banden: Bridgestone Potenza S005, 255/40 R20

Leuke weetjes:

  • Dit is de eerste Audi met een carrosserie ontworpen door een vrouw. Onder de bouwplannen staat de handtekening van de jonge Zuid-Koreaanse Seulah Park.
  • Hem Q4 dopen had niet onlogisch geweest, naar analogie met de BMW X3 en X4, ware het niet dat er al zo’n model op komst is. Meerbepaald een elektrische Q4 E-tron, tegen volgend jaar.

Waarom dan een tweede Q3?

Omdat Audi vermoedt dat er een markt voor is. In alle vormen is er gading voor crossovers als deze, en met auto’s als de X4 hebben BMW en Mercedes al bewezen dat er veel liefhebbers zijn van zo’n schuinere achterklep.

Allicht ook omdat het niet al te veel moeite kostte, want tot aan de voorruit zijn alle Q3’en identiek. De voorruit is vervolgens iets schuiner gelegd, de deuren hertekend en de daklijn verlaagd, met een kont die iets langer uitstrekt, 1,6 centimeter om exact te zijn.

Aan praktisch nut boet hij amper in, de koffer blijft minimum 530 liter groot en de achterbank is nog steeds verschuifbaar, terwijl ook de hellingshoek van de rugleuning versteld kan worden.

En technisch?

Ook weinig nieuws te melden, net als de Q3 en enkele dozijnen andere modellen van de VW-groep staat deze Sportback op het MQB-platform, in dit geval met voorwielaandrijving.

De 35 TFSI is een 1.5-turbo met 150 pk met cilinderuitschakeling, wat het reële verbruik reduceert tot zo’n 7 l/100 km. In minder dan 10 seconden staat-ie aan 100 km/u, da’s alles wat je nodig hebt. Binnenkort volgt ook een milde hybride variant van deze aandrijflijn, ondersteund door een klein 48 volt-elektromotortje op de krukas dat kortstondig tot 9 kilowatt en 50 newtonmeter extra in de mouw heeft.

De Sportback onderscheidt zich wel doordat een progressief stuur en sportophanging standaard gemonteerd worden. Het maakt hem een klein stukje beweeglijker, met een correct stuurgevoel. Opvallend wel is dat Audi zonder meerprijs ook de zachtere ophanging van de gewone Q3 monteert. Dat lijkt ons meer dan het overwegen waard.

Is er binnenin wat anders?

Niets, de boordplank is identiek. Met standaard digitale tellers, stevige bergruimtes en desgewenst sierstukken in gekleurd alcantara. Je zit goed, er is nog voldoende hoofdruimte overgebleven en ook achterin komen volwassen passagiers geen ruimte tekort.

Het centrale multimediascherm is standaard in zijn kleine versie, voor de grotere variant met navigatie moet je bijbetalen.

Hoe dan ook is de meerprijs van de Sportback tegenover de gewone Q3 1.500 euro.

Het AutoWereld-verdict?

Hetzelfde als bij de gewone Q3, die nagenoeg identiek is: een capabele, geraffineerde en mooi aangeklede crossover van het genre dat dezer dagen in trossen de straten vult. Op grote fouten kunnen we hem niet betrappen, behalve dan dat de basisprijs inmiddels behoorlijk hoog geworden is voor een middelgrote auto.

Met die brutale zwarte muil en veelvoud aan sierlijnen is het ook niet bepaald het subtielste ontwerp waarmee Audi al voor de dag kwam. Maar da’s een kwestie van goesting.

In dit artikel : Audi, Audi Q3

Geschreven door op