Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Audi Q3 35 TFSI (2018)

De Audi Q3 zit volledig in het nieuw en is een stuk groter geworden. AutoWereld doet de test met de 35 TFSI.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Al was de in 2011 gelanceerde eerste generatie van de Q3 dan niet Audi’s meest geslaagde model, hij was wel populair: meer dan 1 miljoen kopers haalden deze compacte SUV in huis. De vorige versie stond nog op het oude Golf-platform, de nieuwe maakt de overstap naar het bekende MQB-fundament. En hij wordt ook niet langer in de Seat-fabriek in Spanje gebouwd, zijn kraambed staat voortaan in Hongarije. De Q3 in hoofdpunten:

  • 10 centimeter langer dan de vorige
  • Voor- of vierwielaandrijving
  • 1.5-turbobenzine met 150 pk
  • Cockpit met grote kleurenschermen
  • Hoekig ontwerp met brede muil

Een stuk groter geworden?

Dat mocht ook, de eerste Q3 was voor zijn geld te klein geschapen. Bovendien is er nu een Q2, dus het is niet meer dan logisch dat deze richting Q5 opschuift en nu net geen 4,5 meter lang is. Dat geeft een stuk meer ruimte vanbinnen, en met de verschuifbare achterbank en flexibele rugleuning is die ook nog eens een stuk handiger ingericht.

Huldigde de vorige een eerder sobere lijn, dan staat deze een stuk potiger op zijn wielen, met geaccentueerde wielkasten, karakterlijnen op de motorkap en een reusachtige achthoekige muil.

De bouwstenen zijn bekend en heten MQB, in dit geval de versie met onafhankelijke achterophanging. Deze 1,5 liter (oftewel ‘35’) komt met voorwielaandrijving, de 2 liters hebben 4x4 met een meerplatenkoppeling (de 150 pk-versie van de 2.0 TDI kan je ook met voorwielaandrijving krijgen).

Hoe is-ie vanbinnen?

Interieurs inrichten kunnen ze natuurlijk wel in Ingolstadt, dat illustreert ook deze Q3, die elementen van grotere broers genre A6 ontleent. Zoals de digitale tellerkast (de kleine versie is standaard, de grotere een optie) of het MMI-systeem, maar net zo goed de vormgeving.

Leuk is dat het hier iets speelser mocht zijn, er zijn bijvoorbeeld versies met stroken uit alcantara op de boordplank, wat best mooi is. Let ook op de deurhendels, niet alleen wat brutaler van vorm, maar ook handiger om te bedienen met spullen in je hand. In de middenconsole treffen we ook een apart gsm-houdertje aan.

Achterin treffen we een koffer van minstens 530 liter, met een verstelbare bodem waarin je de hoedenplank kan verstoppen.

Hoe rijdt de nieuwe Audi Q3?

Een beetje voorspelbaar, natuurlijk, maar da’s voorspelbaar bij een nieuwe Audi. We bedoelen: stevig van ophanging, neutraal van balans en met dat typische, ietwat ijle stuurgevoel. Zoals de klanten het wensen van een auto met vier ringen.

Met de jongste milieunormen (Euro 6d Temp) moest ook deze benzinemotor aan de roetfilter, wat merkelijk aan het vermogen knabbelt. De 150 pk volstaat natuurlijk wel om in minder dan 10 seconden aan 100 km/u te staan, maar je voelt dat de keel wat meer is dichtgeknepen.

Deze TFSI heeft overigens cilinderuitschakeling, onder lage belasting draait hij op slechts twee cilinders. De S tronic-bak schakelt in de normale stand ook wel iets te snel op, waardoor die bij de minste herneming meteen weer lagere verzetten moet zoeken.

De rapste versie is de 45 TFSI, oftewel een 2 liter-turbo met 230 pk. De CO2-waarden zijn nog niet bekend, de homologatieprocedure loopt immers nog.

Hoeveel kost de Q3?

Deze kleine benzinemotor heb je vanaf 32.500 euro met manuele bak, de gerobotiseerde schakeldoos kost 2.100 euro extra. De standaarduitrusting is ongebruikelijk gul, met onder andere digitale tellers, een akoestische voorruit en enkele actieve rijhulpsystemen (automatische noodrem en actieve rijvakhulp).

Het AutoWereld-verdict?

De Q3 is fors verbeterd, met name de interieuraankleding, de algehele finesse en het plaatsaanbod zijn er een stuk op vooruit gegaan. Tot op het punt waarop dit een quasi foutloze auto geworden is, ook al is de rijbeleveing dan zoals bij vele Audi’s niet al te begeesterend. De aangenaamste versie vonden wij de TDI, al zal voor velen de benzineversie wellicht de slimmere keuze zijn.

Verwante testen

In dit artikel : Audi, Audi Q3

Geschreven door op