Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Audi R8 Coupé RWS (2018)

Een Audi met achterwielaandrijving, dat we dat nog mogen meemaken. De RWS is de puurste R8 van de familie, en tegelijk de goedkoopste. AutoWereld doet de test.

145.000 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De achterwielaangedreven versie van de Audi R8, die voordien steevast met vierwielaandrijving kwam. De RWS is de eerste Audi in haast een eeuw met die configuratie, en is er voor chauffeurs die hun rijbeleving graag zo puur mogelijk hebben, met als extra plus dat hij een stuk goedkoper is. Samengevat:

  • Wegvallen 4x4 scheelt 50 kilo
  • Met 540 pk-versie van de 5.2-V10
  • Meer dan 25.000 euro goedkoper
  • Gelimiteerde oplage: 999 stuks
  • Ook als Spyder

Waarom leggen ze er niet de 611 pk-versie van de V10 in?

Tja, dat hadden ze kunnen doen, Porsche of Ferrari draaien zelfs hun hand niet om voor meer dan 700 pk op de achtertrein. Audi heeft gekozen voor de bescheidenere versie van hun atmosferische V10. Misschien omdat ze ruimte vrij willen houden om later nog een hardleersere R8-variant klaar te stomen?

Hoe dan ook moet de RWS de interesse levendig houden, nu de  alweer enkele jaren op de klokken heeft. De oplage is gelimiteerd op 999 stuks en het siert Audi dat ze er niet meer, maar net minder voor factureren. Het schrappen van de voorwielaandrijving scheelt een dikke 25.000 euro. En 50 kilo, door het wegvallen van de cardanassen, de meerplatenkoppeling en het voorste differentieel.

Wat zijn de andere verschillen met de gewone R8?

Het zit'm in de afstelling, met name van de ophanging en stuurinrichting. Vooraan zit een stijvere rolstang, achteraan heeft-ie wat extra camber. De stuurbekrachtiging is wat anders afgericht om zuiverder aan te voelen. Het esp moest ook opnieuw gekalibreerd worden, gezien de gewijzigde gewichts- en aandrijvingsbalans.

Je kan de RWS eventueel herkennen aan de rode streep over de lengte van de carrosserie, al is dat wel een optie.

Hoe rijdt de Audi R8 RWS?

Eerlijk: je moet in de nuances tasten om te merken dat de voorwielen niet mee in het spel betrokken worden. Sowieso gaat bij de Quattro-versies in dagelijkse omstandigheden ook nauwelijks trekkracht richting voortrein. Bij normaal gebruik is er dus amper verschil.

In het grensgebied, wanneer de grip afbouwt, reageert hij wel eerlijker, da's niet meer dan logisch. Gaat de achtertrein aan het schuiven, dan kan je niet meer rekenen op een snelle transmissie van koppel naar de voorwielen om de Audi op zijn rijlijn te houden. Het esp springt dan bij en doet dat opvallend geleidelijk. Dus geen abrupte snok aan de remmen, wel een zijdezachte onzichtbare hand die schuivers tegenhoudt.

Schakel je het esp uit, dan kom je er niet zonder een gezonde portie rijtalent. Met het zwaartepunt achter je rug schuift de kont gauw weg. Tegensturen helpt dan, maar het is vooral de tweede pendelbeweging die bliksemsnelle en uiterst accurate stuurreacties vraagt, anders eindigt de pret in tranen.

Opletten dus. Maar met het elektronische vangnet op actief valt het wel op hoe gemakkelijk de R8 zich laat mennen. Draaien en keren is enorm soepel en de schokdemping is verrassend vergevingsgezind.

De V10 huilt als vanouds, maar door de mindere tractie gaan de prestaties wel wat achteruit. Nou ja: 0-100 km/u klaart-ie in 3,7 seconden, in de plaats van 3,5.

Het AutoWereld-oordeel?

De Audi R8 RWS is haast een unicum: waar vind je vandaag de dag behalve bij zustermerk Lamborghini nog zulk een atmosferische V10, in combinatie met achterwielaandrijving dan nog? Nu is het verschil met de Quattro-R8 te klein om écht van een uitgepuurde variant te spreken, zie hem als een instapversie met een bijhorend lichter prijskaartje. En daar hebben wij helemaal niet op tegen, want ook deze RWS is een kanjer van een machine.

In dit artikel : Audi, Audi R8

Geschreven door op