Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Autosalon Brussel 2019 - alle nieuwigheden

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Audi Sport R8 V10 Performance (2018) - circuittest

De vernieuwde Audi R8 V10 heeft meer spierkracht, meer snelheid en meer scherpte dan zijn voorganger. AutoWereld doet de test met de 620 pk sterke Performance.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Audi Sport linkt de update van de R8 aan de racerij. De modificaties die meer spierkracht, meer snelheid en meer scherpte opleveren, zouden schatplichtig zijn aan de succesvolle GT3-machine. Die R8 LMS zou zo’n 50% van zijn onderdelen met deze straatversie delen.

Wat moet je nogal weten over de facelift van de Audi R8?

  • Beschikbaar als Coupé en als Spyder
  • Beschikbaar met 570 en met 620 pk
  • Audi R8 Plus wordt R8 Performance
  • Atmosferische V10, S Tronic en Quattro
  • Performance-rijmodus met standen Dry, Wet en Snow
  • Verbeterde aerodynamica
  • Aangepaste stuurinrichting
  • Andere onderstelset-up
  • Kortere remafstand

2018 Audi Sport R8 V10 Performance Ascari

Zolang ze maar van die V10 afblijven!

Alles draait inderdaad rond die centraal achterin gemonteerde V10-krachtbron. Het atmosferische blok behoudt een cilinderinhoud van 5,2 liter, hangt nog steeds aan een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling en drijft opnieuw alle vier de wielen aan via een volledig variabel Quattro-systeem, maar wint naast een partikelfilter wel wat vermogen.

De basisspecificatie ontwikkelt nu 570 pk en 550 Nm, een winst van respectievelijk 30 paarden en 10 Newtonmeters. Dat volstaat om in 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten en om een topsnelheid van 324 km/u te bereiken. Meer dan vlot genoeg, toch houdt Audi Sport een nog krachtigere variant achter de hand.

Die nog snellere R8 heet niet langer Plus, maar Performance en puurt een piekvermogen van 620 pk uit die heerlijke V10. Na nauwelijks 3,1 seconden rijd je 100 km/u, blijft het rechterpedaal naar beneden dan draait de snelheidsmeter door tot 331 km/u. Het gaat vooruit, jawel.

2018 Audi Sport R8 V10 Performance Ascari

En de rest?

Volgens Audi Sport is de vernieuwde R8 niet alleen sneller rechtdoor, dankzij aanpassingen aan het chassis zou hij ook dynamischer geworden zijn. Een nieuwe onderstelset-up, een aangepaste kalibratie van de stuurinrichting en een optioneel in CFRP uitgevoerde stabilisator vooraan gaan op zoek gaat naar extra nauwkeurigheid en feedback bij het nemen van bochten, terwijl de herbekeken kalibratie van de verschillende rijmodi meer onderscheid moet opleveren.

Als bestuurder heb je nog steeds de keuze tussen Comfort, Auto, Dynamic en Individual, alleen in Performance krijg je er nu drie extra programma’s bovenop voor optimale prestaties in respectievelijk droge, natte of winterse omstandigheden. Dankzij aanpassingen aan het elektronische stabiliteitsprogramma gaat de R8 ook steviger in de ankers. Van 100 naar 0 km/u win je tot anderhalve meter, van 200 naar 0 km/u bedraagt de winst zelfs vijf volle meters. Hoe snel je uiteindelijk stilstaat, hangt ook af van de keuze tussen conventionele en koolstofkeramische remschijven.

2018 Audi Sport R8 V10 Performance Ascari

Wat is het effect van die modificaties op de rijdynamiek?

Hebben we die extra power, die grotere lenigheid en scherpere dynamiek ook gevoeld? Eigenlijk niet. De testritten met de Audi R8 Performance bleven immers beperkt tot enkele sessies op het Ascari-circuit, gesitueerd op een boogscheut van Ronda. De weersomstandigheden waren minder Spaans, waardoor we het leeuwendeel van onze ronden op ofwel een opdrogende ofwel een natter wordende baan reden.

Een streep als je ronderecords ambieert, maar verdraaid doeltreffend om de vernieuwde R8 op zijn merites te beoordelen. In de regen komen zowel de sterke als de zwakke punten bovendrijven. Zo voel je meteen dat je met een zware jongen onderweg bent, vooral bij lastwissels en onder het remmen voel je die 1,6 ton duwen en trekken. We worstelden ook met de dynamische stuurinrichting. Wel scherp en precies, maar ons wat te schichtig bij het aftasten van de gripgrenzen. We verkiezen de wat luiere, maar guller feedback schenkende standaardset-up.

Nu krimpt die wat zware sportwagen wel snel rond je lichaam, waardoor je de dynamische talenten ten volle kan exploiteren. Want dankzij de vierwielaandrijving, het actieve sperdifferentieel tussen de achterwielen en de best agressieve gewichtsverdeling kan je de Audi R8 bijzonder goed zetten. Zelfs wanneer je helemaal de mist ingaat bij een complexe bochtencombinatie, biedt deze jongen je nog talloze oplossingen vooraleer de elektronische waakhonden de boel komen lamleggen.

De bijzonder fijne gasrespons toont zich daarbij een enorme troef. En zo komen we als vanzelf weer bij die V10 terecht. Die turboloze motor reageert messcherp, klinkt geweldig zonder oorverdovend te zijn en blijft gewillig van in de kelder tot de nok van het toerentalbereik. De R8 is een bijzonder goede atleet, maar dankzij die exotische krachtbron speelt Audi echt mee met de grote sportwagenconstructeurs. Dan neem je de occasionele nukken van de S Tronic er met de glimlach bij. Het is nog steeds geen Ferrari, weet je wel.

2018 Audi Sport R8 V10 Performance Ascari

Heeft de facelift zelf wat om het lijf?

Geen facelift zonder neuscorrectie, al blijven de esthetische aanpassingen tegenover zijn voorganger beperkt. Het koetswerk van de vernieuwde Audi R8 herken je aan het hoekigere Singleframe-radiatorrooster, aan de hertekende voorbumper en aan de drie slots onderaan de kofferklep, een designknipoog naar de tegenwoordig te pas en te onpas als inspiratiebron genoemde Ur-Quattro. De marketingjongens en -meisjes uit Ingolstadt doen hetzelfde bij de nieuwe A1 Sportback, die zijn dna deelt met de VW Polo en niet met de Lamborghini Huracan.

De aerodynamica wordt niet vergeten, want we noteren een geoptimaliseerde splitter onder de neus en een verder uitgewerkte diffusor onder de kont. De ovalen, met extra tierlantijnen getooide uitlaatpijpen bedelen wat nadrukkelijker om aandacht. Nodeloos macho, toch als je een juweel van een V10 onder de achterruit liggen hebt.

Het lijnenspel mag er zijn, toch smullen wij vooral van het interieur. Weldadig in materialen, technologie en comfort, maar zo heerlijk simpel van opzet. Afhankelijk van hoe je ernaar kijkt, is het een raceoverall en dan weer een designerpak. En daarmee vatten we de grootste aantrekkingspool van de Audi R8. Het blijft immers een sublieme allrounder.

2018 Audi Sport R8 V10 Performance Ascari

Het AutoWereld-verdict?

Laat je niet misleiden door zijn wat onderkoelde pose, door die wat doordeweekse ringen op de neus. De R8 Performance is meer dan een snelle Audi, het is ook een verdraaid getalenteerde sportwagen. 

2018 Audi Sport R8 V10 Performance Ascari

In dit artikel : Audi, Audi R8

Geschreven door op