Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Audi RS 6 Avant (2019)

Bestaat er snellere manier om naar het containerpark te geraken dan de nieuwe Audi RS 6 Avant? AutoWereld doet de test.

119.950 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Precies een kwarteeuw geleden is het alweer dat Audi op de schouder van Porsche tikte voor hulp bij de ontwikkeling van hun RS2. Dat de vijanden in hun vuistje hebben zitten lachen (een familiewagen by Porsche?) heeft de geschiedenis ondertussen rechtgezet. Audi stampte er een sportafdeling, Rennsport, mee uit de grond en maakte zich het genre van de vliegende break eigen, een proces dat wat extra vlam in de pijp kreeg nadat de allereerste RS 4 Avant (B5) het gezelschap kreeg van de RS 6 Avant (C5).

Vijfentwintig jaar na de oprichting van RS schuiven we het vege lijf in alweer de vierde generatie (C8) van deze Jekyll & Hyde op vier aangedreven wielen. Europa blijft zijn grootste speelterrein, maar voor het eerst zal hij ook zijn succes beproeven in Amerika. Van houtpanelen op zijn flanken blijft hij gespaard, wel wordt hij geholpen door:

  • Wide body, 8 centimeter breder achteraan
  • 0 V8 van 600 pk en 800 newtonmeter
  • 0-100 km/u in 3,6 seconden
  • Optionele sportvering met stalen veren
  • Mildhybride assistentie (48 volt)
  • Tot 85% vermogen op de achteras
  • Sneltoetsen voor RS1 en RS2
  • Optionele Vierwielsturing

De concurrentie:

Testomstandigheden:

  • Malibu, Verenigde Staten. Heerlijk brede wegen over de zonovergoten heuvels van het achterland van California. Veel negatief camber voor een evenwichtstest en veel haarspelden als onderstuurdetector.

Specificaties testvoertuig:

  • Kleur: Daytona Grey
  • Opties: Keramische remmen, matrix-leds met laserlichten, Assist Package City, Tour Assist Package, head-updisplay, surround view camera, RS Dynamic Package Plus, RS-sportzetels met verwarming en ventilatie, alcantara plafond en stuur, Bang1olufsen 3D Sound System, DAB, Smartphone Interface, Phone, Box, Convenience Key, Air Quality Package, RS Sport Exhaust System, Pre-Sense Rear Package.
  • Banden: Pirelli P Zero, 285/30 R22 rondom

Leuke weetjes:

  • De RS 6 heeft altijd een turbomotor gehad. Zelfs toen hij twee generaties terug de atmosferische tiencilinder uit de R8 en Gallardo ging lenen schroefden de ingenieurs er dwangmatig twee turbo’s op.
  • Bij de vorige RS 6 kwam Audi niet tot een akkoord met hun hofleverancier Torsen, dus maakten ze een eind aan hun legendarische samenwerking en staken voor het 4x4 zelf een wormwieldifferentieel in elkaar. Op de huidige RS 6 keert Torsen terug.

Hoe verhoudt-ie zich tegenover zijn broertje, de RS 7 Sportback?

Verrassen kan de RS 6 Avant amper, dit cijfermateriaal is ons bekend. Net zoals zijn technische evenknie, de RS 7, en de voorganger C7 moet de RennSport van een 4 liter-V8 komen aangejaagd door twee twinscrollturbo’s. Met 600 pk en 800 newtonmeter is die jaaps genoeg om de familiewagen in 3,6 seconden aan 100 km/u af te zetten.

Het plafond hangt ook nu niet van je rechtervoet af, maar van je portemonnee. Het optionele Dynamic Package verhoogt de top van 250 naar 280 km/u. Wil je die achtcilinder helemaal ontgrendelen, goed voor 305 km/u, dan moet je nog eens opleggen voor het Dynamic Plus Package.

Nog twee bekenden onder de motorkap zijn de cilinderuitschakeling en de mildhybride assistentie op basis van een 48-voltbatterij. Knap van Audi hoe het deze dorstkillers in alle soepelheid heeft verzoend met de pit van de RS 6.

Samen zorgen ze ervoor dat de potige achtcilinder het niet al te zeer op een slempen zet. Volgens het normverbruik haal je aan de pomp 11,7 liter, wat gezien het gewicht en de spurtzucht lang geen slecht cijfer is. In de praktijk kan deze wolf effectief een tweede schaapsvacht aantrekken, met een matige dorst, een fluisterstem en een vergevingsgezinde luchtvering. Je tikt hem daarvoor gewoon in de rijmodus ‘Comfort’.

Voor de ware verschillen met de RS 7 moet je de kofferklep openen waar een bagageruimte van 1.680 liter ligt te wachten. Of je vraagt de rekening. Met een startprijs van 119.950 euro ligt die bij de Avant 8.000 euro lager dan bij de Sportback. Prestigezaken komen voor in de beste families.

Hij ziet er best gespierd uit.

Ligt eraan dat de Avant achteraan aan weerszijden 4 centimeter breder is geworden. Die bonkige wielkasten op de flanken van de koffer schenken aan de auto, samen met zijn ingezakte koetswerk, de pose van een straatvechter. De subtiliteit waarvoor de RS6 drie generaties borg stond ging voor de bijl. ‘Omdat hij kan uithalen als een sportwagen, vonden we dat hij er deze keer ook mocht uitzien als een sportwagen’, aldus designer Andreas-Joachim Koglin.

Zoals op de RS 7 kan je het radiatorrooster helemaal zwart laten verven. Zélfs de vier ringen van het logo! Daarvoor heeft de directie eventjes met de hand over haar hart moeten strijken. Standaard rolt de RS 6 Avant trouwens op 21-duimers, maar je kan zelfs nog opbieden voor een maatje hoger en da’s uniek op dit soort auto. Dat etiket plakt ook op de laserlichten vooraan, waarvoor de RS 6 zelfs speciaal de lichtblokken aan de RS 7 ontfutselde.

In het interieur zijn het vooral de sportstoelen die diets maken dat dit geen A6 voor pendelaars is. De RS-sfeer komt verder van geborduurde gordel, de obligate logootjes en een afgeplat sportstuur. Daarop staat ook een druktoets met RS erop, een sneltoets naar twee persoonlijke settings (RS1 en RS2). Activeer ze en de Virtual Cockpit tovert een speciaal instrumentenbord voor je neus, met daarop centraal - wat anders? - de toerenteller. In de vorm van een boomerang. Juist ja, zoals op de Ur-Quattro.

Wie rijdt er mee?

Een bont gezelschap: een copiloot, op de achterbank twee kinderen, in de koffer twee labradors en onder de wielkasten een waslijstje aan assistentiesystemen aangestuurd door één centraal chassisbrein. Hier slaat een en ander aan het rekenen om ervoor te zorgen dat het oppoken van die 600 pk met genoeg veiligheidsmarge verloopt. Zonder dat speels saai wordt.

Voor staartige reacties kan de vierwielaandrijving tot 85% van het vermogen op de achteras lozen, alwaar het Quattro-sportdifferentieel de kracht zijdelings bijstuurt en elk wiel afzonderlijk door torque vectoring by braking op koers wordt gehouden. Vierwielsturing moet ervoor zorgen dat deze 5 meter lange break zich kan spiegelen aan de wendbaarheid van een hot hatch. En dat zijn dan nog maar de sportattributen. Knoop deze wolf zijn wollen jas aan en hij volgt, zonder vereiste tussenkomst, schaaps de verkeerskudde.

Hij bundelt contrasten, deze RS 6, zoals intrigerende figuren dat plegen te doen.

Maar levert het ook een bevlogen bochtenpikker op?

Uiteraard is het een aanslag op je bevattingsvermogen als de RS 6 zijn duivels ontbindt. Allejezus is het enige wat je nog kan stamelen. Toch is het, in echte RS-traditie, geen losgeslagen maniak. Mede door de vierwielaandrijving en de intelligente koppelsturing naar elk van de wielen maakt de RS 6 het zijn bestuurder gemakkelijk. Zoals in hanteerbaar, allerminst te verwarren met geeuwverwekkend.

Het ligt er aan dat onze test-RS 6 tot de tanden gewapend aan de apexen van het golvende parcours verschijnt dat we door de heuvels volgen. En dan schittert die vierwielsturing. Je smijt twee ton massa door de bochten zonder dat het op een worsteling uitdraait. Je zit op een roetsjbaan, maar nu ook weer niet met een kart. Zonder de optionele mechanische mikmak zal een RS 6 vlugger zijn ware natuur tonen: autobahn verslinden. Dag in, dag uit. Weer of geen weer. Alleen kan deze generatie net iets beter overweg met uitdagende achterafwegen of bergpassen. Handig voor de jaarlijkse wintertrip richting Alpen.

Net zoals op de vorige generatie biedt Audi liefhebbers van het stevigere werk een lagere sportophanging (-1 cm) met schroefveren aan. Die voelt gebalder en stugger aan dan de standaard luchtvering, die het koetswerk over een hoogte van 2,5 centimeter kan aanpassen, en die - geen grap - aan de noden van de trailtrekkers moet voldoen. ‘We kennen onze klanten ondertussen’, aldus Audi ‘Een RS 6 knapt niet zelden ook dát soort karweitjes op’.

De stalen veren krijgen het gezelschap van Dynamic Ride Control, ofwel met elkaar verbonden dempers die hangeffecten op de koets uitschakelen. Nu heeft ook de versie met luchtvering daar weinig onder te lijden.

Wat hebben de M5 en de E AMG te vrezen?

Dat evenwicht tussen dagelijkse bruikbaarheid en mokerkracht, dat voelt aan als een tweede huid voor het RS-departement. Het offer schuilt in een iets lagere betrokkenheid van de bestuurder. Het licht bekrachtigde stuur kan nog wat winnen aan feedback, de respons op het gaspedaal mag iets responsiever en de versnellingsbak is wel vlug maar niet flitsend. En helaas, maar volledig binnen de geplogenheden van deze tijdsgeest, de stem van de V8 wordt vanbinnen door de luidsprekers gestuurd. De optionele sportuitlaat geeft meer klankkleur, maar het blijft dof uitslaan.

Het AutoWereld-verdict?

De RS 6 Avant heeft flink wat op zijn bord liggen. Hij is familiewagen, sportwagen, toch ecoslim en drentelt desnoods quasi laconiek mee met de verkeersstroom vertrouwend op zijn semi-autonome intelligentie. Dat hij verschillende meesters dient, uit zich onvermijdelijk in de rij-ervaring. De juiste opties zorgen ervoor dat de RS 6 beter of minder goed in die veelzijdige opdracht zal slagen en alhoewel we niet kunnen vergelijken lijken het sportdifferentieel en de vierwielsturing ons toch een must.

Dat deze supersonische break door zijn opzichtiger voorkomen minder vlot in de formule past, neemt niet weg dat het nog altijd een geweldig schizofrene machine is. Zijn rol als autobahnstormer vervult hij echter met de glans die we nu al vier generaties lang ervaren en die hem zo verkieslijk maakt. Iconischer dan de RS 7, beter afgesteld dan de RS 5 is de RS 6 Avant onze favoriete RS. Nog steeds.

Verwante testen

In dit artikel : Audi, Audi A6

Geschreven door op