Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Audi RS4 Avant (2018)

De nieuwe Audi RS4 Avant ruilt zijn V8 voor een V6-biturbo en zijn DSG-7 voor een achttrapsautomaat. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Is de A4 de stellende en de S4 de vergrotende trap, dan geldt de Audi RS4 als de overtreffende trap. Nog steeds enkel verkrijgbaar als Avant en met Quattro, toch verandert er het een en het ander. Zo maakt de atmosferische V8 van de vorige generatie plaats voor een door twee turbo's opgepookte V6, terwijl de gerobotiseerde S Tronic met dubbele koppeling vervangen wordt door een klassieke automaat met acht verhoudingen. 

Lees ook het testverslag van de Audi RS5 Coupé

We vatten de Audi RS4 Avant even samen:

  • Enkel als Avant, altijd met Quattro
  • Technisch verwant met de RS5 Coupé
  • V8 wordt V6-biturbo, S-Tronic wordt Tiptronic
  • 0-100 km/u in 4,1 seconden, top van 280 km/u (optioneel)
  • 80 kg lichter, maar blijft 1.725 kg zwaar
  • Vanaf 84.700 euro
  • Desgewenst met DRC-ophanging, keramische remmen en actief achterdifferentieel

Een aderlating, die overstap van V8 naar V6-biturbo?

Ja en neen. Ja, omdat die atmosferische 4,2 liter-krachtbron een juweeltje was. Kort aan het gas en een streling voor de trommelvliezen. Neen, omdat deze door twee turbo's geholpen 2,9 liter veel veelzijdiger voor de dag komt. Bovendien blijkt ook de V6 een eigengereid karaktertje. Het biturboblok beschikt dan wel over meer koppel onderin, maar de honger naar toeren blijft overeind. Toch als je de Audi Drive Select in de juiste rijmodus zet.

De met Porsche gedeelde V6-biturbomotor heeft een piekvermogen van 450 pk, waardoor de nieuwe net zo krachtig is als de oude Audi RS4. Maar het maximale koppel bedraagt nu 600 Nm, dat vrij beschikbaar blijft tussen de 1.900 en de 5.000 toeren per minuut. De V8 van de vorige RS4 stelde het met een maximumkoppel van 430 Nm tussen de 4.000 en de 6.000 opm. Die extra trekkracht zorgt er wel voor dat Audi de gerobotiseerde S Tronic moet inwisselen voor een klassieke Tiptronic, die wat zachter van verzet wisselt.

Ook met V6 blijven de prestaties van de bovenste plank. De Audi RS4 Avant heeft aan 4,1 seconden genoeg om van 0 naar 100 km/u te sprinten, meer dan een halve seconde sneller dan zijn voorganger. Met dank aan de elektronische lanceerhulp en de dieetkuur van het nieuwe model, waardoor de RS4 80 kilogram afslankt. De topsnelheid bedraagt een elektronisch gelimiteerde 250 km/u, met RS Dynamic-pakket grijpt de begrenzer pas in bij 280 km/u.

Nu vaart vooral het benzineverbruik bij die downsizingoperatie. Het normverbruik van de RS4 Avant zakt naar 8,8 liter per 100 kilometer, een daling van liefst 17%. De CO2-uitstoot bedraagt nog 199 gram. Zoals bij elke turbomotor hangt de dorst sterk af van de manier waarop je het rechterpedaal gebruikt. Tijdens onze testweek schommelde het verbruik rond de 12 liter.

Test Audi RS4 Avant AutoWereld

Welke aanpassingen gaan er nog schuil achter het RS-logo?

In vergelijking met de huis-tuin-en-keuken-A4 draagt de enkel als Avant te bestellen Audi RS4 gemener smoelwerk, waarbij het radiatorrooster een honingraatstructuur draagt en de voorbumper grotere koelsleuven krijgt. Achteraan noteren we een subtiele dakspoiler, de ovalen einddempers worden gesplitst door een diffusor. Maar het meest opvallende designelement zijn die opgepompte, door de Audi 90 IMSA GTO geïnspireerde wielkasten, die ervoor zorgen dat de RS4 6 centimer breder op zijn wielen staat. Standaard hebben we het over 19-duimers, onze testwagen deed het met maatje 20.

Binnenin oogt de RS4 zo strak als we dat van een Audi gewend zijn geraakt, waarbij de stijlrijke mix van alcantara en aluminium voor wat extra cachet zorgt. De Audi Virtual Cockpit krijgt RS-specifieke functies die je op de hoogte houden van de turboboost, de motortemperatuur, het maximale koppel en de behaalde g-krachten. Het maximale koffervolume bedraagt 1.510 liter, een zich elektrisch openende en weer sluitende achterklep komt als standaard.

De speciaal voor dit model uitgetekende sportophanging zet de Audi RS4 nog eens 7 millimeter dichter tegen het asfalt dan de reeds verlaagde S4. Wie de dynamische talenten verder wil uitdiepen, kan opteren voor Dynamic Ride Control, waarbij de dempers diagonaal verbonden zijn via een hydraulisch systeem dat naar een betere balans tussen schokdemping en koetswerkrol zoekt. Ook de dynamische stuurinrichtig, de keramische remmenset en het zogeheten sportdifferentieel sieren de optielijsten.

Zoals de talrijke Quattro-badges reeds aangeven, komt ook de Audi RS4 met vierwielaandrijving. Het permanente 4x4-systeem hanteert een variabele 40/60-koppelverdeling over beide assen, waarbij de voorwielen tot 85 en de achterwielen tot 70% van het motorkoppel te verwerken kunnen krijgen. Om de beweeglijkheid te stimuleren, zorgt torque by braking ervoor dat je makkelijker bochten rond. Al moet je eigenlijk het actieve sperdifferentieel hebben, dat de krachten tussen de achterwielen afzonderlijk regelt.

Test Audi RS4 Avant AutoWereld

Hoe rijdt de nieuwe Audi RS4 Avant?

De spreidstand tussen een comfortabele kilometervreter en een hardcore bochtenverslinder is groter dan ooit. In Comfort-modus glijdt de Audi RS4 Avant geruisloos door het verkeer, met een teruggeschroefde soundtrack, een zijdezacht van de ene naar de volgende versnelling schakelende automaat en een toegeeflijke ophanging die infrastructurele oprispingen netjes onder de mat veegt. Maar zet de Audi Select in Dynamic, de Tiptronic in Sport en de RS4 gaat plots razen.

Plots sleurt de V6-biturbo als een bezetene. Bij elke schakelmanoeuvre maakt de toerenteller een sprongetje, terwijl de digitale snelheidsmeter zich onweerstaanbaar richting topsnelheid katapulteert. Die vurige aandrijflijn wordt ingetoomd door het standvastige onderstel, dat bijzonder stabiel blijft en belachelijk veel grip biedt. Een Mercedes-AMG C63 blijft wilder en een BMW M3 speelser, toch beschikt deze Audi over een nuance die vorige RS4-generaties vreemd bleef.

Omdat de V6-krachtbron minder gewicht op de voorwielen zet, verandert de RS4 makkelijker van richting. Het is niet langer een supersnelle Audi die de bochten als op rails aan elkaar rijgt. Wie wat met het gas- en rempedaal speelt, vindt grijszones die de rijdynamiek naar een hoger niveau tillen. Het nog steeds wat onnatuurlijk aanvoelende Dynamic Steering zouden we links laten liggen, de standaard gemonteerde stuurinrichting vindt een aangename mix tussen preciesie en feedback. Jawel, er is een vorm van communicatie tussen man en machine.

Test Audi RS4 Avant AutoWereld

Het AutoWereld-oordeel over de Audi RS4 Avant?

Aanvankelijk voelt de nieuwe RS4 Avant wat braafjes aan. Als een wat snellere S4 met brede heupen. Tot je het waanzinnige potentieel bevrijdt en die brede heupen aan het schudden gaan. We kennen weinig wagens wiens persoonlijkheid zo gespleten is. Maar maak er geen psychopaat van, want zelfs als hooligan draagt deze Audi een strak pak met designerdas.

Natuurlijk is het jammer dat de V8 geofferd werd. De digitaal versterkte, te ostentatief afgeregelde soundtrack heeft geen verhaal tegen het ouderwets grommende hart van de vorige RS4. Maar op alle andere vlakken maakt de nieuwe brandhout van zijn voorganger. En dan hebben we het vooral over de extra gelaagdheid in het rijgedrag dat we tot dusver wat misten bij de snelle jongens uit Ingolstadt.

Test Audi RS4 Avant AutoWereld

 

 

In dit artikel : Audi, Audi A4

Geschreven door op