Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw versturen
Je nieuw paswoord werd je per email toegestuurd.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Audi RS 5 Coupé (2017)

Geschreven door op

Basisprijs meer info
85.400 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Niet langer met een atmosferische V8, maar een V6-biturbo, deze nieuwe Audi RS 5 Coupé. AutoWereld doet de test.

Wat is dit?

Audi's antwoord op de BMW M4, dat is deze RS 5 Coupé. Met 450 pk even krachtig, eveneens overgestapt van een V8 naar een drukgevoede zescilinder, in dit geval in V, en verder tot op de tanden bewapend. Kort samengevat:

  • V6-biturbo met 450 pk en 600 Nm
  • 0-100 km/u in 3,9 seconden
  • Nu met achttrapsautomaat in de plaats van gerobotiseerde bak
  • Zachtere demping met Dynamic Ride Control
  • Razend efficiënt, zoals elke rappe Audi

Een wat bravere aandrijflijn, dus?

Inderdaad, niet langer een atmosferische 4.2-V8, wel een 2.9-V6 met twee turbo's, gekend uit de Porsche Panamera. Met 450 pk even krachtig, en met bovendien extra trekkracht. Ook niet langer een gerobotiseerde bak, wel een klassiekere achttrapsautomaat.

Die kleinere motor heeft een lager verbruik voor ogen. In de realiteit en met een sportieve rijstijl, is dat evenwel niet haalbaar. Rapper is-ie wel, dankzij het lagere gewicht en de lanceercontrole, waarmee je in minder dan 4 seconden aan 100 km/u zit.

De permanente vierwielaandrijving met centraal differentieel én achteraan een sportdifferentieel voor laterale koppelverdeling is gebleven.

Dat laatste is een optie, net als de Dynamic Ride Control-ophanging, die zoals bij McLaren met communicerende vaten werkt. De dempers zijn diagonaal verbonden en wisselen olie uit, voor een beter compromis tussen schokdemping en koetswerkrol. In dat pakket zit ook een dynamische stuurinrichting, plus een schop onder de topsnelheid, die tot 280 km/u klimt. Keramische remmen zijn eveneens een optie.

 

Hij ziet er ook behoorlijk potig uit.

Jep, met bredere wielkasten, extra koelsleuven, al dan niet nep, en tegen bijbetaling zelfs een dak uit koolstofvezel windt de RS 5 er geen doekjes om. Dat laatste vermindert het gewicht met 3 kilo, terwijl je ook nog eens een carbon-sierpakket kan krijgen.

Binnenin kan je het stuur laten bekleden met alcantara, en net zo goed kan je de RS-zetels uitrusten met een massagefunctie.

Hoe rijdt de Audi RS 5?

Zoals we gewend zijn van een rappe Audi: bliksems efficiënt, maar ietwat teveel gefocust op grip en te weinig speels.

Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk, dit is nu eenmaal een vierwielaandrijver, dus voor de opperste beweeglijkheid moet je sowieso elders neuzen. En die kleverige wegligging heeft uiteraard ook zijn verdiensten. Het sportdifferentieel maakt hem als vanouds wel een stuk gretiger in het bochtenwerk, het geeft de RS 5 een wat meer achterwielaangedreven karakter. Ook het lagere gewicht, min 60 kilo tegenover de voorganger, maakt hem vinniger.

We missen wel het motorkarakter van de vorige snelle A5, dit turboblok speelt het eerder op macht dan op hoge toeren. Ook qua geluid, er is wel digitale ondersteuning via de luidsprekers, maar da's toch niet helemaal hetzelfde.

Hulde aan de uitgekiende demping, zelden hadden we zulk een comfortabele Audi RS onder onze achterdeur.

Het AutoWereld-oordeel?

Met de generatiewissel is de Audi RS 5 wat van zijn unieke charme kwijtgespeeld, veel van de hardware kennen we al uit de S5, alleen is het hier nog wat verder opgefokt. Meer dan ooit is dit een bloedsnelle GT, comfortabeler dan weleer en efficiënt als geen ander. Nog steeds niet het laatste woord qua onversneden rijplezier, gewoon een opperkundig totaalpakket. Jammer wel dat ook deze de V8 ten grave draagt...

In dit artikel : Audi, Audi A5