Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Audi RS 7 Sportback (2019)

De tweede generatie van de Audi RS 7 Sportback behoudt de V8-biturbo van zijn voorganger, maar leert wel een heleboel nieuwe kunstjes. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De hardcore RS-sportversie van de A7 Sportback, de tweede generatie alweer. In tegenstelling tot de nieuwe S7 ligt er geen TDI tussen de voorwielen, maar een mildhybride V8-biturbo die een piekvermogen van 600 pk combineert met een maximumkoppel van 800 Nm. Het aandrijfgeheel is identiek aan dat van de RS 6 Avant, maar de verpakking een stuk slanker.

Wat moet je onthouden over de nieuwe Audi RS 7 Sportback:

  • V8-biturbo met cilinderuitschakeling en 48V-systeem
  • Koetswerk is 4 cm breder dankzij uitgeklopte wielkasten
  • 0-100 km/u in 3,6 seconden (met Launch Control)
  • Topsnelheid van 305 km/u (met Dynamic Pack Plus)
  • Quattro-vierwielaandrijving met actief sportdifferentieel
  • Optioneel: koolstofkeramische remmen en actieve vierwielsturing
  • Vanaf 127.950 euro, 8.000 euro meer dan de RS 6 Avant

Concurrentie:

  • De BMW M5 / M5 Competition en de Mercedes-AMG E63 (S), natuurlijk. Maar ook de BMW M8 Gran Coupé, de Mercedes-AMG GT63 4-Door Coupé en de Porsche Panamera Turbo (Sport Turismo).

Testomstandigheden:

  • Omgeving Frankfurt (Duitsland), mooie mix van gestrekte Autobahn-passages en kronkelende bergwegen.

Specificaties testvoertuig:

  • Kleur: Tango Red
  • Opties: RS Dynamic Pack Plus (inclusief RS Air Suspension, koolstofkeramische remmen, actief sperdifferentieel achteraan en vierwielsturing)
  • Bandenmaat: 285/30 R22

2019 Audi Sport RS7 Sportback Quattro

Deze RS-versie ziet er een stuk gemener uit dan de Audi A7 Sportback...

Audi Sport introduceert een nieuwe designaanpak van de RS-modellen, waarbij less beduidend more zou moeten zijn. Geen speciale sierelementen meer, zelfs het radiatorrooster doet het zonder randje. De koelsleuven in de voorbumper krijgen verticaal gemonteerde lamellen, achteraan doet de RS 7 Sportback het met een diffusor en ovalen uitlaatpijpen. Maar het opmerkelijkst zijn de verbrede wielkasten, die deze Audi 4 centimeter breder maken en die hem een gemenere pose geven. Zeker in combinatie van de optionele 22-duimers van onze testwagen.

Het stijlrijke interieur van elke A7 Sportback krijgt een Audi Sport-behandeling. Speciale RS-schermen geven via de Audi Virtual Cockpit details weer over de bandendruk, het koppel, de prestaties, de olietemperatuur, de boostdruk, rondetijden, de acceleraties en de g-krachten. Het schakellichtje vraagt de bestuurder om op te schakelen wanneer de toerengrens is bereikt. Het optionele RS-head-updisplay toont daarnaast een aantal RS-specifieke grafieken.

Verder oogt het interieur van de Audi RS 7 als dat van elke A7 Sportback, alleen de aankleding oogt wat sportiever. Het geperforeerde, desgewenst in alcantara uitgevoerde sportstuur verwelkomt hertekende schakellepels en een gloednieuwe RS-knop, waarachter twee persoonlijke rijmodi schuilen. Het idee? Dat je niet naar de Drive Select-toets op de middenconsole moet zoeken wannneer de omstandigheden om een agressievere setting vragen. Inderdaad, zoals bij pakweg BMW, Ferrari en zelfs Hyundai.

In tegenstelling tot de vorige generatie is de RS 7 Sportback nu ook verkrijgbaar met een volwaardige achterbank met drie zitplaatsen. Je hebt dus de keuze tussen een vier- en een vijfzitter.

2019 Audi Sport RS7 Sportback Quattro

De V8-biturbo is die uit de vorige RS 7 Performance?

Ja en neen. Ja, want net bij de vorige RS 7 Performance ontwikkelt het door twee turbo's onder druk gezette 4 liter-blok een vermogen van 600 pk voor een maximaal koppel van 800 Nm. En neen, want deze V8-krachtbron krijgt voortaan de hulp van een mildhybride 48-voltsysteem. Samen met de cilinderdesactivatie zorgt die MHEV-module voor een verbruikswinst tot 0,8 liter per 100 kilometer. Ons testverbruik? Een kleine 19 liter. Oeps.

Nu goed, onderweg mochten we de teugels dan ook flink vieren. Het testparcours waarover we de Audi RS 7 Sportback kondens sturen, combineerde ongelimiteerde stukken Autobahn met kronkelende, zowat verlaten bergwegen. Dan probeer je het immense potentieel te benutten, natuurlijk. Geholpen door een Launch-controlesysteem van de klassieke achttraspautomaat sprint de Audi RS 7 Sportback in 3,6 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 305 km/u. Toch als je het optionele RS Dynamic Pack Plus aanvinkt, dat niet alleen de elektronische snelheidslimiet verlegt, maar ook vierwielsturing en het sportdifferentieel impliceert.

Voor de koolstofkeramische remmen moet je sowieso bijbetalen. Ze combineren meer bijtkracht met extra stamina, terwijl ze het onafgeveerde gewicht met 34 kilogram verlagen. Nu blijft de nieuwe wel zwaarder dan de vorige Audi RS 7 Sportback.

2019 Audi Sport RS7 Sportback Quattro

Rijdt de nieuwe RS 7 Sportback zoals een sportwagen of blijft het een vijfdeurs-GT?

Audi Sport heeft alle zeilen bijgezet om het onderstuur waarmee de vorige RS 7 Sportback al eens te maken kreeg, krachtdadig te weren. De Quattro-vierwielaandrijving doet het met een variabele 40/60-verdeling over de assen (tot 70% naar de voor- en tot 85% naar de achteras) en krijgt de hulp van een actief sperdifferentieel tussen de achterwielen, waardoor de achterzijde beweeglijkheid wint. Dat effect wordt verder versterkt door de actief meesturende achteras en de doelgerichte remingrepen, die de snuit richting apex duwen.

De Audi RS 7 Sportback rijdt belachelijk snel en stuurt verrassend kwiek, zelfs op een smalle bergweg kan je er een bijzonder hoog tempo op nahouden. Maar noem het geen sportwagen, want daarvoor is hij te groot en te zwaar. De optionele DRC-ophanging voegt wat scherpte toe, maar helpt het knappe compromis tussen sport en comfort om zeep. De omschrijving "vijfdeurs-GT" past de RS 7 dan ook een stuk beter. Deze Sportback is sneller, ruimer, luxueuzer en slimmer dan zoveel "echte" GT's.

AutoWereld-conclusie?

De RS 7 Sportback is een genot om naar te kijken en om mee te rijden, want Audi heeft een geweldige balans gevonden tussen agressie en elegantie. Maar we zouden altijd voor de technisch zowat identieke, iets goedkopere en stukken ruimere RS 6 Avant gaan.

2019 Audi Sport RS7 Sportback Quattro

 

 

 

 

Verwante testen

In dit artikel : Audi, Audi A7

Geschreven door op